00_apple_and_the_super_bowl_cover

Apple má se Super Bowlem společného více, než byste si mysleli

#Novinky
2017. 02. 05.

Jedenapadesátý Super Bowl se nezadržitelně blíží! Pro lidi, kteří se dnešní noc chystají místo spánku sledovat americký fotbal, tu máme několik zajímavostí. V seznamu jsme pochopitelně nezapomněli ani na Apple.

Není třeba nijak zvlášť vyzdvihovat fakt, že pro nás, lidi žijící v Evropě, finále NFL Championshipu není zas tak velkou událostí. Kdo má však ke sportu alespoň nějaký vztah, měl by někdy v životě vyměnit pár hodin spánku za zhlédnutí. I v České republice můžeme vidět, že se americkému fotbalu dostává stále více pozornosti, i když k americkému fanatismu máme ještě hodně daleko.

01_apple_and_the_super_bowl

Nadcházející Super Bowl bude již jednapadesátý v řadě a odehraje se v NRG Stadium v Houstonu, Texasu. Utkají se zde dva týmy – Atlanta Falcons a New England Patriots. Hned po finále fotbalové Ligy mistrů jde o druhou nejsledovanější televizní událost na světě. V průměru akci živě sleduje kolem 100 milionů lidí. Minulý rok se číslo vyšplhalo až na 111,9 milionů lidí, což byl třetí nejlepší výsledek v historii americké televize.

02_apple_and_the_super_bowl

Spolu se sledovaností se pochopitelně váže i reklama a tak obrovská událost už tradičně přitahuje řadu firem k tvorbě unikátních, mnohdy i extravagantních spotů. Za mnoho let se reklamní přestávky staly neodmyslitelnou součástí celé akce. První firmou v historii, která pro přestávkový program Super Bowlu připravila reklamu, jíž vysílala pouze zde, byl v roce 1974 Master Lock. Společnost však tehdy nepřišla s ničím extra zajímavým. Neobvyklou reklamu na Macintosh si tak až v roce 1984 připravil Apple.

Po finálovém zápase se pak něco zcela změnilo. Každý totiž mluvil o odvážnosti reklamního spotu od Applu a o kreativitě, s níž firma z Cupertina během představení své novinky přišla. Spot už nikdy v historii nebyl vysílán kdekoliv jinde v televizi, další nadnárodní společnosti se pak ke stejnému přístupu připojily.

03_apple_and_the_super_bowl

Steve byl nejkreativnější ve věcech, které pro něj byly vášní. Vášní pro něj byla i reklama. Chtěl přijít s reklamou, jež by změnila svět stejně, jak změnil svět Mac.

– řekl Lee Cow, hlavní postava skrývající se za spotem.

V roce 1967 byl poplatek za reklamní prostor během poločasové přestávky přibližně 40 tisíc dolarů; dnes se cena vyšplhala na 5 milionů dolarů. Třeba Heinz ve středu oznámil, že nehodlá takovou částku do reklamy investovat a že raději pošle svých 42 tisíc zaměstnanců (tzv. všechny kromě pracovníků v továrnách) na jednodenní placenou dovolenou. Peněz na podobnou akci bude mít firma dost, jelikož celá Amerika si během Super Bowlu užívá menší hostinu. Pozor, přicházejí zajímavá data!

04_apple_and_the_super_bowl

Američané sní druhé největší množství jídla hned po Díkuvzdání – utratí více než 50 milionů dolarů během 4 dnů před Super Bowlem. Sní se 4 tuny popcornu, 14,5 tisíc tun čipsů, 3600 kilo guacamole (mexická omáčka z avokáda). Spořádají taky 2250 kilo a 9 milionů díků pizzy. Pizza Hut za tyto dny zaznamenává nárůst prodejů o 50 %.

05_apple_and_the_super_bowl

Společnosti vyrábějící pivo si rovněž přijdou na slušný zisk, na nákupy zlatavého moku se v Americe během akce vydá průměrně 18 milionů dolarů. Největším příjemcem příjmů jsou pak místní pivovary. Super Bowl doprovází obrovské akce, na každou z nich dorazí průměrně 17 lidí – jen 5 % Američanů se na zápas dívá sama. Zajímavostí je, že hned každý 12. divák sleduje pouze reklamní spoty a úvodní ceremoniál. Nikdo totiž nechce být vytržený ze sociálního prostředí, kde se o obsahu bude ještě dlouhé dny diskutovat. Akce většinou trvají do ranních hodin a následuje kocovina – den po Super Bowlu je prodáno o 20 % více podpůrných prostředků proti bolestem než normálně.

06_apple_and_the_super_bowl

Ani práce, ani dopravní situace nejsou ve stejném stavu jako obvykle. Během těchto dnů se stává mnohem více nehod a více lidí je nemocných. Hned 6 % Američanů se druhý den po Super Bowlu omlouvá z práce. Rozhodně nejde o nejproduktivnější dny v roce. Po zápase (a reklamních blocích) je druhou nejdůležitější částí výstup různých umělců. Tento rok zazpívá státní hymnu Luke Brayn, Lady Gaga zase vystoupí během přestávkového programu. Dle mnohých může jít o největší událost, na níž zpěvák během svého profesionálního života dosáhne.

07_apple_and_the_super_bowl

Na utkání bude přítomno přibližně 70 tisíc diváků, a to zdaleka nejde o nějak levnou záležitost. Lístky totiž stojí v průměru 5 tisíc dolarů (tzn. kolem 125 tisíc korun) a ty nejdražší dosahují až na 75 tisíc dolarů (čili téměř dva miliony korun). 35 % účastníků si dává lístky do nákladů firmy. Na akci je připraveno 72 míčů, na sezonu se přitom tvoří 700 tisíc balonů.

08_apple_and_the_super_bowl

Pravděpodobně nepotřebujeme dávat další důvody, proč by stálo za to alespoň jednou v životě vidět Super Bowl. A proč nesledovat zrovna ten, co je za dveřmi? Jednapadesátý Super Bowl můžete od půlnoci z neděle na pondělí sledovat na programu Sport2. Jestliže nemáte televizi, nic vám nebrání sledovat utkání na některé z aplikací na svém iPadu, iPhonu nebo Apple TV.

09_apple_and_the_super_bowl

Jednou z těchto aplikací je třeba aplikace televize FOX, kde skrze FOX SPORTS application můžete celý přímý přenos sledovat s VR brýlemi. Tento kanál však není ani zdaleka jediný a poskytovatelů, kteří Super Bowl ve své aplikaci nabízejí, je celá řada.

10_apple_and_the_super_bowl

Přenos FOXu bude dostupný online pro iPhony, iPady a Apple TV skrze FOX Sports GO. Vše by mělo být teoreticky zdarma, prakticky však bývají problémy s regiony a aplikaci lze stahovat pouze z amerického App Storu. Dobrou zprávou nicméně je, že můžete dostávat alespoň informace ze hry. Jednou z apek, které se Super Bowlem zabývají, je oficiální aplikace National Football League NFL Mobile application.

11_apple_and_the_super_bowl

Zde si v angličtině můžete číst o nejnovějších zprávách a novinky si filtrovat podle oblíbených týmů. Nechybí ani odpočítávání a samozřejmostí je přítomnost všech výsledků a statistik z dosavadního průběhu sezony, kdybyste něco chtěli dohledat. Vedle toho už nyní v aplikaci běží zajímavý stream z tajů amerického fotbalu. Teoreticky zde můžete sledovat i zápas, ale některé americké zdroje tvrdí, že přímý přenos bude dostupný pouze zákazníkům Verizonu.

12_apple_and_the_super_bowl

Stejně jako v aplikaci televize FOX, i zde budou neustále naskakovat nové replaye. Oficiální aplikace celé akce je Super Bowl LI. Úplně jsme ale nepochopili, v čem tkví její unikátnost, kromě toho, že si můžete projít celý stadion. Aplikace pravděpodobně nebude úplně užitečná, jelikož všechny potřebné informace již naleznete ve výše zmíněných apkách.

13_apple_and_the_super_bowl

Jestliže budete chtít sledovat vývoj utkání v textové podobě, můžete sáhnout po Live-Score SofaScore, která zvládá sledovat i mnoho dalších sportů než jen americký fotbal. Pakliže máte rádi trochu toho sázení, nechybí ani možnost využít aplikací jako bet365 application nebo Bwin application. V ČR samozřejmě můžete sáhnout po místních aplikacích.

14_apple_and_the_super_bowl

Jestliže se chcete dozvědět něco více o samotném americkém fotbalu, máme pro vás dobrou zprávu. I na to je apka, a dokonce více než jedna. První z nich je USA Football Rules Book & Officials Signals – jde o sofistikovanou, zároveň však snadno ovladatelnou cestu, jak se dostat do pravidel amerického fotbalu. Pakliže byste se na Super Bowl chtěli dívat bez jakýchkoliv znalostí, tady je ideální místo, kde nabrat alespoň základy. V aplikaci však samozřejmě můžete zabrousit i hlouběji.

15_apple_and_the_super_bowl

Naší další volbou je Blocky Football, další z klasických „endless running“ her. Jde v podstatě o Crossy Road – jednoduchá na pochopení, zábavná na hraní. Jestliže tedy máte pár minut volna, určitě zkuste hře několik minut věnovat. Za euro se pak můžete nadobro zbavit reklam. Madden Mobile je trochu serióznější záležitost: jde o hru vyvíjenou EA Sports a nabízí mobilní verzi známého Madden NFL.

16_apple_and_the_super_bowl

Grafika je na mobilní aplikaci slušná, hra nabízí trochu realističtější herní zážitek. Doporučujeme hrát spíše na iPadu nebo Apple TV. Ve hře se navíc můžete naučit základy pravidel a taktik, narazíte zde i na systém kartiček, který v Evropě známe třeba z FIFA Ultimate Teamu. Díky podrobným statistikám se můžete něco přiučit i o samotných hráčích, hra totiž nabízí kompletní soupisky všech týmů NFL.

17_apple_and_the_super_bowl

All Star Quarterback je pak spíše hříčkou založenou na těžkých taktických krocích. Hra vás naučí odlišné taktické přístupy během tréninkových lekcí a naučíte se, jak švihem prstu předávat míč z ruky do ruky. Jestliže jste někdy hráli Score, v systému se rychle zorientujete, základní prvky hry jsou prakticky stejné. Flick Quarterback je pak záležitostí spíše o šikovnosti než o taktice. Přihrávání míče probíhá stejně jako ve výše jmenované apce, ale kamera se pohybuje mnohem aktivněji a akci vidíte více z pohledu první osoby. Obě hry jsou však zdarma, stojí za to tak vyzkoušet obě a u lepší zůstat.

18_apple_and_the_super_bowl

Jsme přesvědčeni, že máte na večer dostatek informací, abyste si užili skvělou zábavu i přes drobnější kulturní šok. Nezbývá tak nic jiného než usednout k TV (jestli si někdo bude stěžovat, neházejte na nás vinu), udělat si trochu popcornu, otevřít si láhev pivka, usadit se pohodlně do křesla a užít si hru. Nezapomeňte pak zítra zavolat do práce, že se vám nenadále udělalo špatně a prostě to nezvládáte.

Zdroje: Bloomberg, Digital trends, Engadget, CNet, A plus, CNN, THE FW

 

Přidejte komentář