imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Pozvánky na říjnovou Keynote jsou tu

Sledujte událost s námi!

Apple přišel s nápadem na notebook bez klávesnice


Případně můžeme říct, že Apple redefinoval to, jak se díváme na hlavní vstupní zařízení – klávesnici. Nedávno totiž přinesli návrh laptopu, který ji mít nebude.

Od dob, co používáme počítače, patří mezi hlavní vstupní zařízení klávesnice. V prvních letech šlo přitom o jediné vstupní zařízení, jelikož počítače fungovaly pouze na základě textových příkazů. Metoda zůstala stejná dodnes, nicméně díky grafickému rozhraní již nemusíme každý příkaz vypisovat pomocí textu.

Bylo by zvláštní, kdyby počítač jednou provždy o klávesnici přišly, že? Minimálně by bylo náročné si na to zvykat. Jasně, začali jsme s iPhony, následně iPady. Za poslední dekádu jsme zjistili, že je hlavní výhodou neustále se měnící prostředí – žádné z tlačítek není fixně dané.

Můžete si hrát, posílat zprávy, editovat fotky, kreslit bez speciálních vstupních zařízení – jedinou výjimkou je Apple Pencil. Vzpomeneme si přitom na řadu patentů, standardů, technologií a metod, jež ukazují k bodu, kdy by podobným vývojem mohl projít i notebook.

Začalo to 3D Touchem, který slouží ke snímání tlaku. Máme tu haptickou odezvu a Taptic Engine, vše nám perfektně nahradilo fyzické tlačítko Home, přičemž jsme měli pocit ze stisknutí stejný. O něco později se objevil Touch Bar, což je OLED panel u nejnovějších MacBooků Pro. Všechno tohle přitom mohlo být jakýmsi předskokanem notebooku se všemi zmíněnými funkcemi.

Přestože byl ale Touch Bar brán jako velký skok kupředu, nešlo o obrovský úspěch. Největší nevýhodou dotykového pruhu byl fakt, že lidé neměli při jeho používání stejný pocit, jako když klikají na reálné fyzické klávesy.

Touch Bar je navíc relativně úzký na to, aby na něm byly zobrazovány veškeré potřebné informace. Může však být upraven tak, aby se došlo k nové představě laptopu. Vezměme si třeba příklad grafických designérů nebo umělců, kteří tráví většinu času kreslením a navrhováním. I kdyby měl současný notebook dotykovou obrazovku, šlo by stále o vertikální plochu. Raději by pro práci sáhli po iPadu Pro (nebo jiném tabletu), aby je svými vlastnostmi zařízení neomezovalo. Pro ně by měl notebook s podobným zařízením místo klávesnice obrovskou výhodu.

V minulosti jsme již psali o MacBooku, který by nikdy nemohl existovat. Pokud bychom odstranili parametr „nikdy nemohl existovat“, Apple by zvládl vymyslet systém imitace feedbacku tak, jak jej známe z klasické klávesnice. Pak už by zbývalo jen pár kroků od toho, aby vyšlo najevo, o čem přesně patent je.

Vstupní zařízení pro elektronické zařízení obsahuje šasi a vrchní část definující, že má vstupní plocha několik oddělených vstupních oblastí. Vstupní zařízení dále obsahuje první systém pro zachycování síly nacházející se v první oblasti vrchní části a zahrnující první skupinu oddělených vstupních oblastí, dále obsahuje druhý systém pro zachycování síly nacházející se v druhé oblasti vrchní části a zahrnující druhou skupinu oddělených vstupních oblastí. Vstupní zařízení dále obsahuje systém zachycující dotyky konfigurován k určení, která vstupní oblast z první skupiny oddělených vstupních oblastí odpovídá prvnímu vstupu síly, a k určení, která vstupní oblast z druhé skupiny oddělených vstupních oblastí odpovídá druhému vstupu síly.

Jde o relativně zmatečný text, nicméně hlavní věcí je, že se bavíme o zařízení, které by dokázalo vytvořit klávesnici bez reálných kláves. Každá z částí by navíc dokázala rozpoznávat, zda chcete psát, nebo kreslit. Stejně jako v případě mobilních zařízení, kde se podle potřeby mění celé rozhraní.

Netipli bychom si, že se podobné zařízení objeví někdy v blízké budoucnosti. Rozhodně by však šlo o velký krok kupředu. Otázkou by bylo, zda by byl právě tohle moment, kdy by se systémy iOS a macOS sloučily…

Zdroj: 9to5Mac

iMac Pro
Apple Inc. (AAPL)

Tohle už jste četli?

Nový systém se zaměřuje především na dvě oblasti: na uživatelský zážitek a na výkon. Z pohledu výkonu staví na novém frameworku Metal, který Apple již dříve přinesl na iOS. Metal kombinuje schopnosti technologií OpenGl a OpenCL do jednoho prvku.