imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

iPhone 8

Veškeré informace o iPhonu 8 naleznete zde

apple pod cenou

Apple úmyslně prodává AirPods pod cenou


Ano, toto prohlášení zní na první pohled poněkud troufale, možná i na ten druhý. Nicméně úvaha portálu Above Avalon a analýza jejich novináře Neila Cybarta dává určitý smysl.

Abychom jeho analýzu pochopili, musíme nejdříve v této situaci přijmout dva fakty. Zaprvé, lidé v USA vydělávají v průměru daleko více než u nás. Zadruhé, kvůli daním v zemích, do kterých Apple exportuje, jsou již tak poměrně drahé produkty Applu ještě dražší. Z těchto důvodů musíme brát tento článek z pohledu Američana, a proto budou všechny uváděné ceny v amerických dolarech.

apple pod cenou

Je důležité poznamenat, že ačkoliv stojí AirPods v USA 159 dolarů, neznamená to, že to je právě ta cena, kterou zákazníci zaplatí v obchodě. K ceně se totiž musí připočíst dodatečné náklady na daň, která se stát od státu liší a může znamenat dalších 10 dolarů k ceně navíc.

Myšlenka, se kterou Neil Cybart přišel, je, že čím luxusnější značkou Apple bude, tím dostupnější bude své produkty dělat, tedy alespoň část produktů. No dobře, kde v tom je nějaká logika? Takovým způsobem totiž může do svého ekosystému natáhnout mnohem širší základnu zákazníků a později se jim tak vrátí dolary ztracené u základních produktů na produktech s vyšší marží. Když se na to podíváte z tohoto pohledu, pak Cybartova hypotéza, že AirPods jsou se svou cenovkou 159 dolarů hluboce pod cenou, nezní až tak přitažená za vlasy. Svou hypotézu podporuje několika argumenty.

AirPods

AirPods jsou pro vaše uši díky zabudovanému akcelerometru, optickým senzorům, čipu W1 vytvořenému speciálně pro ně a úchvatnému nabíjecímu pouzdru spíše jako malý počítač než obyčejná sluchátka. Cenovka tak vypadá úplně jinak, když jste si všech těchto faktorů vědomi.

apple pod cenou

Cenovka 159 dolarů se zdá být vysoká pouze v porovnání s drátovými sluchátky. Ve skutečnosti není na trhu ani moc bezdrátových sluchátek podobných vlastností, které by byly levnější než AirPods. Zde je seznam konkurenčních produktů a jejich cena:

• Kanoa: 300 dolarů
• Bragi Dash: 299 dolarů
• Erato Apollo 7: 289 dolarů
• Skybuds: 279 dolarů
• Earin: 249 dolarů
• Motorola VerveOnes+: 249 dolarů
• Samsung Gear IconX: 199 dolarů
• Bragi Headphone: 149 dolarů

Z toho lze jasně vidět, že je v podstatě pouze jediný produkt, který je navíc jen o něco málo levnější než AirPods Applu. Nicméně za ušetřených 10 dolarů s Bragi Headphone obdržíte něco takového:

apple pod cenou
Tohle vážně není design Applu.

Vzhledem k tomu, že známe Apple a jeho cenovou politiku, tak by snadno mohl své AirPods prodávat spíše za 250-300 dolarů a nemusel by se za nic stydět a ani tak by nebyly v porovnání s ostatními sluchátky nějak extra předražené. Nicméně to vypadá, že dny „daní za Apple“ jsou konečně pryč a společnost přešla na novou strategii – svá sluchátka nabízí hluboko pod cenou, o jakou by si za ně mohli žádat.

Apple Watch

Cybart jde dokonce ještě dále: podle něj se neprodávají pod cenou jen AirPods, ale také Apple Watch. Změnu ceny v tomto případě přinesla nová série představená v září. Série 1, které se dostalo dvou jádrového procesoru ze Série 2, a jejíž cena začínala na 269 dolarech, se stala jednou z nejlevnějších chytrých hodinek na trhu, ale dokonce i Série 2 s cenovou 350 dolarů patří spíše do té levnější kategorie. Pojďme se i zde podívat na produkty konkurence:

• Fossil Fenix 5: 599 dolarů
• Garmin Forerunner 630: 399 dolarů
• Michael Kors Access: 350 dolarů
• Samsung Gear S3: 349 dolarů
• Fossil Q Founder: 275 dolarů

Agresivní cenová politika vedla k tomu, že z pohledu ceny není mezi lepším fitness náramkem a Apple Watch moc velký rozdíl. Rozdíl mezi Apple Watch Série 1 a čistě sportovně orientovaným náramkem Fitbit Blaze je pouze 70 dolarů. Jde o tak malý rozdíl, že se rozhodně vyplatí investovat do silnějšího zařízení, které toho umí daleko více, i když není váš rozpočet nijak velký.

apple pod cenou
FitBit Blaze.

Strategie

Autor analýzy vysvětluje úmyslně podceňované produkty třemi důvody.

Navýšení prodejů iPhonu. Místo vydělávání na Apple Watch nebo AirPods chce Apple možná navýšit prodeje iPhonu, který je stále jeho hlavním zdrojem příjmů společně s příslušenstvím, které se dobře prodává díky nízké ceně. Apple Watch i AirPods mohou být v podstatě brány jako příslušenství k iPhonu a k využití jejich plného potenciálu iPhone prostě potřebujete. Apple by tak mohl k iPhonu připoutat ještě více lidí a nejen, že by se zvedly prodeje hardwaru, ale také ostatních služeb s tím spojených (Apple Music, aplikace atd.).

Levnější výroba. Tento důvod je na představu zřejmě nejjednodušší. Je klidně možné, že se Applu podařilo díky letitým zkušenostem a silné vyjednávací pozici srazit výrobní náklady na takovou mez, že i přes nízkou cenu stále dosahuje obřího zisku a tím se mu podceňování produktů prostě vyplatí. Nehledě na to, že díky svému rozsáhlému řetězci dodavatelů mohou snadno poskládat novou výrobní linku pro jakýkoliv produkt.

apple pod cenou

Rozdělení zákazníků. Je také možné, že se Apple přes podceňování svých produktů snaží zejména vybudovat svou zákaznickou základnu. Na jednu stranu snižuje cenu základních produktů, aby se dostaly k co nejširšímu okruhu lidí, a na druhou stranu drží ceny v prémiové kategorii vysoko, díky čemuž se příjmy udržují v rovnováze. V podstatě tak rozděluje svou uživatelskou základnu na dvě: na ty, kteří za technologie moc peněz neutrácí – v tomto případě je cílem růst základny, a na ty, pro které peníze nejsou problém a z těch Apple očekává zisk. To naznačují i keramické Apple Watch: ačkoliv stojí několikanásobně více než ty základní, nabízí úplně ty stejné funkce. Proto si myslíme, že novinka o zázračné OLED iPhone edici je pravdivá. Ti, kdo si ho budou moci dovolit, si za něj také zaplatí, těm ostatním bude dostupný levnější model s téměř stejnými vlastnostmi.

apple pod cenou

Menší pohled do historie

Apple udělal v polovině 90. let při prodávání Macu několik chyb. Místo aby se snažil navýšit svůj tržní podíl, produkoval luxusní zboží za ohromnou cenu pro velice malou, ale velice bohatou skupinu lidí. Těmito extrémně předraženými produkty se zaměřoval na uživatele, které v té době již měli, a nesnažil se získat ty nové. Výsledkem bylo to, že jej Windows předběhly tak moc, že dopad společnost pociťuje ještě dnes.

Při představení iPadu ovšem Apple změnil strategii. Nejdříve cílil na prémiový segment a o pár let později se přesunul k mnohem širšímu publiku. Jen si vzpomeňte, jak první tablet společnosti stál 500 dolarů a o dva roky později představený iPad mini za 329 dolarů byl najednou mnohem dostupnější.

apple pod cenou

A vypadá to, že tato strategie se opět mění. Nejdříve se budou snažit navýšit pokrytí trhu produkty prodávanými pod cenou, ale pokud budete chtít něco lepšího, řádně si za to zaplatíte. Je to něco jako klub, do kterého je sice vstup zdarma, ale i za pouhou třetinku piva zaplatíte 200 korun.

Co můžeme očekávat v budoucnosti?

Pokud se tato hypotéza opravdu potvrdí, u různých produktových rodin můžeme očekávat následující.

Apple Watch: Podle Cybarta bude muset Apple dříve či později přijít s Apple Watch za zhruba 200 dolarů. Zároveň můžeme očekávat chytré hodinky produkované ve spojení s nějakou luxusní značkou, jako tomu bylo u edice Hermès. Cena takových produktů se bude pohybovat bezpečně nad 1 000 dolary.

apple pod cenou

AirPods: Velice snadno si lze představit, že AirPods představené v září jsou první přírůstkem z výběru budoucí levnější produktové rodiny. Možná se dočkáme dalších bezdrátových sluchátek s ještě více funkcemi, lepším zvukem atd. To vše samozřejmě za vyšší cenu.

iPhone: O efektu skvělého iPhonu 7 Plus na prodeje jsme mluvili v minulosti. Důležité je, co si z toho Apple odnese. Po výkonném chytrém telefonu je poptávka i peníze, i kdyby měl stát jako profesionální laptop. Tato situace může kořenit ve změně přístupu, kdy čím dál více lidí bere svůj telefon jako plnohodnotný počítač, který mohou jednoduše strčit do kapsy. Právě to je důvodem, proč je možné, že Apple představí letos na podzim velice drahý, ale také velice vzrušující iPhone. To ostatně sedí i se zprávami, se kterými se dříve podělil pan Kuo. Stále ale bude muset stlačit ceny základních produktů trochu dolů, ačkoliv k tomu není třeba chodit moc daleko, jelikož vhodně cenově postavený iPhone SE je stále skvělé zařízení.

apple pod cenou

iPad: iPady mohou mít stejný osud jako iPhony – k dispozici budou levné a dražší edice. Tou dražší by mohla být verze s tenkým rámečkem a podporou Apple Pencil. Odpověď na levnější verzi jsme dostali ještě před Cybartovou analýzou. Není náhoda, že nedávno představený iPad se kromě ceny nedočkal žádných novinek, navíc v určitých směrech za svým předchůdcem dokonce zaostává (například tloušťka přístroje). Tento iPad by mohl být levným vstupním produktem do světa tabletů Applu.

Shrnutí

Hlavním cílem nové cenové strategie Applu se zdá být přilákání nových uživatelů, zatímco iPhony nadále zůstávají hlavním zdrojem příjmů a tak jim Apple věnuje největší pozornost. Levné „příslušenství“ jako AirPods a Apple Watch mají pomoci nasměrovat zákazníky k telefonům. Příslušenství je vstupní branou do báječného ekosystému, ze kterého, přiznejme si, není cesty zpět, jen kupředu. V tomto okamžiku vstupuje na scénu profit: čím hlouběji se uživatelé do ekosystému ponoří, tím větší profit budou společnosti generovat.

apple pod cenou

Pro to musí Apple redefinovat definici luxusu. Zákazníci si musí myslet, že i u levnějších produktů se jim dostává zboží prémiové kategorie. To vše se odráží v používaných materiálech, nespočtu funkcí a inovací, které vkládají i do páru sluchátek, jakými jsou AirPods. Luxus u ostatních společností znamená zaplatit jmění. Apple na druhou stranu ukazuje zajímavou dualitu: základní a vrcholné kategorie jsou luxusní. Alespoň to se snaží uživatelům sdělit. Abychom to popsali orwellovsky:

Jsou luxusní produkty, a pak jsou tu ty luxusnější.

Zdroj: Above Avalon

Apple Inc. (AAPL)

Tohle už jste četli?

Nový systém se zaměřuje především na dvě oblasti: na uživatelský zážitek a na výkon. Z pohledu výkonu staví na novém frameworku Metal, který Apple již dříve přinesl na iOS. Metal kombinuje schopnosti technologií OpenGl a OpenCL do jednoho prvku.

Klikněte zde!