imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Budoucnost je tady!

Apple představil iPhone X

Apple ví, jak kompletně otřást mobilním trhem


V současné době vyrábí Apple nejlepší mobilní procesor s architekturou ARM na trhu. Technologičtí giganti se však obávají toho, že firma z Cupertina udělá ještě další krok a pomalu se přesune i ke grafickým procesorům. Něco podobného by mohlo přinést konec velkých firem, zatímco by Apple dále navyšoval své zisky.

Už od počátku věků si značku Apple spojujeme se dvěma hlavními vlastnostmi – nádherný design a perfektně optimalizovaný a přístupný software. Každému se však pochopitelně líbí něco trochu jiného, i kdybychom se tak mohli dlouhé hodiny o těchto vlastnostech bavit, tentokrát nebudeme. Jen dodejme, že minimálně druhá z nich Applu jasně patří. Společnost klade velký důraz na to, aby byla spolupráce mezi hardwarem a softwarem dokonalá. Šlo navíc o samozřejmost, jelikož třeba iOS jim zpočátku stačilo optimalizovat pro jediný iPhone. Situace se však od té doby změnila. Když se však podíváme pod pokličku, pochopíme. Apple vyrábí perfektní mobilní procesor, s nímž nemá po stránce výkonu iPhone 7 Plus na trhu žádnou konkurenci; rovnat se s ním může jen další z produktů Applu, iPhone 7.

Král všech mobilních procesorů

Obě zařízení jedou na čtyřjádrovém procesoru A10 Fusion, který většinu času využívá pouze dvě jádra a mění vytížení podle toho, co telefon potřebuje. Nejenže je tento procesor po stránce výkonu dosud nepřekonaný, i jeho předchůdce A9 dokáže předčít řady prémiových telefonů na trhu. Nemá cenu se hádat o tom, že to Apple dělá dobře: v posledních deseti letech společnost prakticky odstřihla všechny velké dodavatele svých procesorů, když sama od píky vytvořila nejlepší produkt na trhu. Ani Intel, který je lídrem na poli procesorů pro počítače, ani Qualcomm, hlavní dodavatel pro telefony s Androidem, se s procesory u iPhonu neobjevují.

01_apple_creating_their_own_processors

Vynaložení extrémního množství času a peněz do vývoje vlastních procesorů byl správný krok hned z několika důvodů. Jedním z nich je, že mohou softwaroví vývojáři pracovat mnohem snadněji a volněji, jelikož fungují s vlastním řešením. Tím pádem si Apple může outsourcovat výrobu u partnerských firem, přičemž si sám diktuje plán optimalizace výroby. Díky tomu snižuje náklady a vyrábí dostatečný počet součástek v požadovaném čase. Další výhodou je, že když si Apple sám své procesory vyrábí, na vývojáře nečekají žádná nemilá překvapení. Na ty narazili třeba minulý rok u desktopové verze procesorů od Intelu. Vzpomínáte si na vlnu kritiky, když na podzim dostaly MacBooky Pro od Intelu procesory jen šesté generace? Apple by pravděpodobně rád sáhl už po další, sedmé, jenže nebyly vyrobeny včas. Navíc mezi oběma generacemi nebyl dostatečně velký rozdíl.

Po CPU je na řadě GPU

Apple se nikdy úplně neponořil do neprozkoumaného světa grafických procesorů. Možná nikdy žádný ani nepotřeboval, protože se roky soustředil hlavně na mobilní procesory a o tom, co rozjíždí grafické výpočty iPhonu, se nikdy moc nebavil. Ano, na trhu se objevila celá řada her, která téma do určité míry otevírala, ale hlavním úkolem smartphonů je rychlost – k té nakonec pomáhá dostatečné množství RAM a rychlé procesory. Na iPhonu jsme nikdy netrpěli tím, že bychom nějakou hru nerozjeli (na rozdíl třeba od posledních Maců), vývoj GPU tak byl přirozeně posunutý až na druhou kolej.

02_apple_creating_their_own_processors

Hodně odvětví však v roce 2017 čeká zajímavý vývoj. Minulý rok byl zlomový pro virtuální realitu a na ní napojená zařízení v podobě VR brýlí, a pokud nepůjde o další z technologických bublin, budoucnost vypadá lákavě. Velice úzce se k VR váže i augmentovaná realita – ta se rovněž dostává do kurzu a Tim Cook už se několikrát podělil o to, že jej právě ona hodně baví. Vždycky mluví o tom, jak úžasná budoucnost bude, přestože zatím nevíme, zda k ní budeme potřebovat telefony, nebo nějakou novou technologii nasazenou na hlavě. Co však AR potřebuje? Grafický výkon, a to skutečně hodně výkonu. Následující dva tři roky tak bude potřeba na této části telefonů zapracovat.

Apple své ambice na tomto poli nijak neskrývá. Společnost Imagine Technologies nedávno prozradila, že Apple již nadále nebude potřebovat jejich grafické procesory. Spolupráce mezi oběma firmami potrvá ještě dalších 15-24 měsíců, pak bude ukončena. Apple pracuje na svém řešení. Jestli vám tato představa připadá neuvěřitelná, zamysleme se na chvíli. Apple jen minulý rok utratil na výzkum a vývoj 10 miliard dolarů. Pro uvedení do kontextu, Nvidia – v současné době nejsilnější hráč na trhu s grafickými kartami pro počítače – utratil za stejnou dobu pouze miliardu a půl. Tak nějak tedy vypadá, když s pomocí správných lidí, silného konceptu a téměř bezedného zdroje peněz přebíráte trh pro sebe.

Právní otázky

Pro Apple však stále není úplně jednoduché v jeden moment odstřihnout velké dodavatele, i kdyby se to tak mohlo zdát. Imagine Technologies ve své tiskové zprávě prozrazují víc – popisují, že o tom, že Apple plánuje vývoj vlastního nového GPU od nuly, vůbec nevěděli. V rámci toho však nebránili Applu nahlédnout pod pokličku vlastní výroby. Nejenže se zde tak objevuje otázka etičnosti chování americké firmy, ale půjde tu i o otázku právní. Imagine Technologies prozradili, že Apple dosud nepřišel s žádnou nabídkou na kompromis nebo na dohodu, na druhou stranu je podle nich zcela nereálné, že by Apple sám dokázal během dvou let vybudovat úplně vlastní architekturu akcelerátorů. A něco na tom bude, podobné věci se prostě nestanou přes noc. Apple musel začít pracovat na svých grafických komponentech dlouhé roky dozadu, zatímco měl neustálý přístup do výrobních procesů Imagine Technologies.

03_apple_creating_their_own_processors

Bez zajímavosti nejsou ani informace Financial Times, které tvrdí, že se Apple před několika lety pokusil svého partnera koupit. Nedopadlo to. Vedle toho má americká firma již nyní v Imagine Technologies 8% podíl – bylo by tak skutečně zvláštní, kdyby nakonec mezi oběma společnosti vznikl nějaký právní spor, i když by na tom Apple jako jediný nakonec neprohrál. Na trhu je stále obrovské množství firem s olbřímími finančními zásobami, jež se pohybují na uvadajícím počítačovém trhu, a které by rády naskočily do mobilního byznysu. Mluvíme tu o Intelu, AMD, Nvidii a mnoha dalších, a to ani nemluvíme o těch, které to již neúspěšně zkoušely. Viďte, Nokie a Microsofte?

Tyto firmy pravděpodobně nebudou nehybně čekat, když se před nimi bude Apple producírovat. Dokonce vše může dojít do stavu, kdy se i přes neúplné opodstatnění spojí velká část trhu proti firmě z Cupertina. Smartphone od Applu stojí průměrně 700 dolarů, zbylé firmy mají průměr někde kolem 200-250 dolarů, což je obrovský rozdíl. To je důvod, proč má Apple tak skvělý finanční základ na to, aby mohl investovat miliardy do vývoje technologií a designu pro vlastní zařízení. Kolem podobných vývojů se navíc řada firem navzájem soudí, i když pro to mnohdy nejsou žádné pořádné právní základy. Soudní spory mají velkou pozornost médií, stojí hodně peněz a tlačí vývoj zpátky. Jestliže se však nepovede těmto tahanicím skočit do cesty Applu, bude si moct brzy vytvořit vlastní CPU i GPU i pro stolní počítače, i když to rozhodně nebude lehký úkol, navíc ani otázka nadcházejících několika let.

04_apple_creating_their_own_processors

Pro představu uvedeme příklad, kolik podobné soudní spory mohou vynášet. Hvězda mezi telefony s Androidem, dodavatel Qualcomm, získává celých 70 % všech příjmů právě z prodeje svých autorských práv. K tomu pochopitelně firma potřebuje solidní právní a patentové základy, což vzhledem ke své oblíbenosti u většiny výrobců má. Hodně však záleží na tom, kdo tato autorská práva sepisuje a kteří právníci se o dobro firmy starají. Apple by se třeba mohl v ideální případě jakémukoliv oficiálnímu právnímu sporu s Imagine Technologies úplně vyhnout, jelikož firma ve svém prohlášení naznačila „možnost alternativní komerční dohody“ mezi oběma společnostmi. To by vypadalo na nějaké mimosoudní vyrovnání ve formě finanční náhrady, aby pak firma nechtěla/nevysoudila ještě více.

Co nám přinese budoucnosti?

Na trhu s neustále rostoucí poptávkou po lepších a silnějších grafických výkonech jsou smartphony jen kapkou v moři. Fungování VR a AR je jedna věc, máme tu však třeba i samořiditelná auta, která bez pořádného výkonu „neuvidí“. Jejich systémy musí dělat rozhodnutí ve zlomcích vteřiny, pro což je potřeba co nejvyšší výpočetní výkon. Ano, je nepravděpodobné, že by Apple hned naskočil i do automobilového průmyslu. Ale opět – má obrovské množství peněz, a ty mu umožňují téměř cokoliv. Bůh ví, která společnost si za deset dvacet let trh s automobily podmaní.

05_apple_creating_their_own_processors

Ať už je však budoucnost jakákoliv – s nebo bez automobilového průmyslu s Applem, s nebo bez brýlí s augmentovanou realitou – je nepředstavitelné, že by Apple svůj grafický akcelerátor začal prodávat i ven. A to přestože má velice silné vazby na další firmy na trhu, s nimiž má dlouhodobé a oboustranně výhodné dohody třeba kolem panelů displejů nebo mobilních fotoaparátů. Apple má podepsané smlouvy třeba se Samsungem, Sony či LG; nepřekvapilo by nás, kdyby se potvrdily spekulace o tom, že se v Macu Pro pro příští rok objeví high-endový panel od LG.

Neočekávejme od vývoje grafických procesorů Applu nějaká kouzla, rozhodně ne okamžitě. Firma z Cupertina rozhodně neplánuje překonat vývojáře ze Sony, Nintenda nebo dokonce Microsoftu v rámci videoherních konzolí. Na druhou stranu by nám vůbec nevadilo, pokud bychom si mohli pořídit jedno malé univerzální zařízení, na němž bychom si mohli kromě sledování televizních programů občas stáhnout i nějakou tu menší hru, kterou by byla legrace hrát i na malém ovladači u Apple TV. Každý nemusí být úplně hardcore hráč, aby si čas od času nechtěl nějakou hru zahrát – pro podobné uživatele je pak nákup klasické herní konzole až zbytečný. Apple TV do svého týmu už nalákal několik zajímavých jmen, a pokud Apple v poslední době naslouchal hlasům uživatelů, možná si pro nás už připravuje nějaké speciální hry jen pro Apple TV.

Jestliže by bylo vyjádření Imagine Technologies pravdivé, mělo by dopad hned na tři zařízení od Applu – pochopitelně iPhony, výše zmíněné Apple TV a nesmíme zapomínat ani na iPady, které by se mohly stát nástupci dnešních počítačů. Brzy se může stát, že se dosavadní iPady – které slouží spíše pro zábavu a konzumaci obsahu – časem spojí s dnešní řadou MacBooků. V budoucnu by mohly čipy v iPadech a iPhonech zastat stejnou práci, jako zvládají integrované grafické akcelerátory v levnějších Macích, když už ne na úrovni velkých 15“ MacBooků Pro.

06_apple_creating_their_own_processors

Přístup „mobile first“ je zcela pochopitelný jak ze strany vývojářů softwaru, tak ze strany tvůrců webů – ti už programují primárně pro mobilní zařízení s tím, že desktopové verze svých výtvorů dodělávají až ve druhé fázi. Něco podobného začínáme vidět i u vývojářů hardwaru. Výsledky tohoto přístupu máme možnost vidět u zařízení od Microsoftu, nově se s něčím podobným ukázal i Samsung. Otázkou zůstává, kdy něco podobného uvidíme i od Applu. Jestliže plánuje s něčím podobným přijít v blízké budoucnosti, přechod na vlastní GPU by dával ještě mnohem větší smysl.

Zdroj: The Verge, Apple Insider, 9to5mac

Apple Inc. (AAPL)

Tohle už jste četli?

Nový systém se zaměřuje především na dvě oblasti: na uživatelský zážitek a na výkon. Z pohledu výkonu staví na novém frameworku Metal, který Apple již dříve přinesl na iOS. Metal kombinuje schopnosti technologií OpenGl a OpenCL do jednoho prvku.

Klikněte zde!