imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube
iphone x

Kdy můžeme očekávat vydání bety iOS 12?

Podívali jsme se na tendence z posledních let

Autor Doomu nenáviděl spolupráci se Stevem Jobsem


Jak asi víte, spoluzakladatel Applu byl opravdu svůj. Zatímco řadě z nás upřímně chybí, u některých z jeho spolupracovníků tomu tak není. Je jím třeba i John Carmack, mimo jiné  tvůrce kultovní hry Doom, který se o svém vztahu s Jobsem rozpovídal více.

Jméno Johna Carmacka může znít povědomě i těm, kdo měli v lásce videohry už pěknou řadu let dozadu. Jde o tvůrce, který stál za vznikem her, jako jsou Doom, Wolfenstein 3D nebo Quake – všechno obrovské pecky devadesátých let.

Málokdo však ví, že Carmack nějakou dobu spolupracoval i přímo se Stevem Jobsem. První setkání legend se odehrálo v éře NeXTu. Carmack chtěl totiž v té dobře přidat Doomu nálepku „Vyvinuto na počítačích NeXT“. Zprvu Jobs jeho žádost okamžitě zamítnul, až časem změnil názor.

Přestože se logo na balení nikdy neobjevilo, začala mezi firmami vznikat obchodní spolupráce. Po čase se však objevují první dohady. Vše začalo tím, že Jobs podle Carmacka nekoukal na hry příliš vlídně. Vývojář byl toho názoru, že se Jobs snaží hry na svých platformách dělat méně důležité.

Přes to se však mohli přenést, jelikož Jobs jasně viděl, že se tomuto trhu nemůže zcela vyhýbat. Proto požádal právě Carmacka, aby mu pomohl s problematikou her a nastavil nový směr. Carmack mu řekl, že by měli adaptovat standard OpenGL, na čemž se však s bývalým CEO Applu neshodli. Podle Carmarcka to vedlo k řadě vášnivých hádek, zejména proto, že prý Jobs rád „mluvil s absolutní sebejistotou i o věcech, ve kterých byl úplně mimo“.

Součástí jeho taktiky, alespoň u mě, bylo zesměšňování tehdejších možností a vyzýval mě, abych mu to vyvrátil. Mohly být účelné, ale nemohly být skutečně dobré.

‚Mám Pixar. Uděláme něco [API], co bude skutečně dobré.‘ Často to bylo frustrující, protože mluvil o věcech, kde byl úplně mimo mísu, s absolutní sebejistotou. Jako třeba o cenách pamětí pro grafické karty nebo o velikosti systémového pásma, které lze využít pomocí rozšířeních AltiVec.

Jak možná víte, Carmackovi se nakonec podařilo přesvědčit Apple, což bere jako jeden ze svých největších úspěchů – nepřímo to totiž ovlivnilo celý trh. Spolupracoval s Jobsem i na řadě přednášek.

Mladý John Carmack

Vždy šlo v těchto případech o neskutečný dril, kdy nebyl čas udělat věci pořádně, často vše vyžadovalo heroické výkony řady lidí, aby se přednáška vůbec uskutečnila. Třešničkou na dortu byl moment, kdy Jobs požádal Carmacka, aby si kvůli Keynote odložil svatbu.

Jejich spolupráce se začala zásadně zhoršovat v období po představení iPhonu. Zprvu dával Jobs prostor jen webovým aplikacím – u první edice iPhonu neexistoval App Store – zatímco se ho Carmack snažil přesvědčit, aby šel směrem k nativním aplikacím (jak to známe nyní). Jejich neshody pochopitelně opět vygradovaly v hádku. Carmackovy názory se objevily i v médiích. To byla poslední kapka pro oba dva.

Lidé se od nás otáčeli. Když se Steve naštval, nechtěli zaměstnanci Applu, aby si kvůli jejich zahlédnutí spojoval negativní emoce i s nimi. Poté mě jeden z nich ujistil, že si ,Steve váží energického rozhovoru‘.

I tak jsem byl celou situací vážně zklamaný, řekl jsem pak několik věcí, kterých se chytla média. Toho už si Steve tak nevážil.

Horská dráha Steva Jobse, kdy byl chvíli hrdina a chvíli idiot, byla skutečná. Poté, co jsem jel nahoře dost dlouho, přišel čas na jízdu dolů. Někdo mi řekl, že Steve své lidi explicitně zaúkoloval, aby mi nedali SDK iPhonu, když už bylo konečně připravené.

Carmack nakonec vydal několik her, jež se dostaly i na iOS, poslední z nich se jmenovala Rage (Vztek) – jak symbolické. Přestože měl v Applu řadu spojenců, jeho spolupráce s Jobsem skončila a už spolu nikdy nepromluvili.

Kousek popsaný výše je jen částí z celého příběhu, který Carmack sdílel na svém Facebooku. Jestliže byste si chtěli udělat kompletní obrázek, můžete si přečíst kompletní příspěvek.

Zdroj: MacRumors

iMac Pro
Apple Inc. (AAPL)

Tohle už jste četli?

Nový systém se zaměřuje především na dvě oblasti: na uživatelský zážitek a na výkon. Z pohledu výkonu staví na novém frameworku Metal, který Apple již dříve přinesl na iOS. Metal kombinuje schopnosti technologií OpenGl a OpenCL do jednoho prvku.