imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube
iphone x

Kdy můžeme očekávat vydání bety iOS 12?

Podívali jsme se na tendence z posledních let

Bang & Olufsen: 92 let zkušeností


V naší redakci jsme otestovali celou řadu produktů nesoucí značku B&O PLAY, žádný z nich nás dosud nezklamal. Přišel tedy čas na to, abychom se podívali nejen na produkty, ale i na samotnou firmu, jež nám charakteristická zařízení přináší.

Základ devíti dekád

Může to být překvapující, ale společnost Bang & Olufsen nám přináší kvalitní, občas extravagantní, zároveň však vždy typicky skandinávské produkty téměř století. Vznikla v roce 1925 a značku známe zejména díky hudebním zařízením, během své historie však firma uvedla celou řadu dalších kousků.

Dánská společnost byla založena Peterem Boasem Bangem a Svendem Olufsenem – jak už je asi zřejmé, právě po těchto dvou pánech nese firma jméno. Oba studovali na Technical University of Aarhus a oba byli posedlí rádiovou technologií. Ta v té době byla ještě v plenkách.

Vlevo Svend Olufsen, vpravo Peter Boas Bang

I samotné založení společnosti bylo zajímavé. Když se Bang vrátil ze své cesty do Spojených států, začal spolu s Olufsenem experimentovat na rodinném panství druhého jmenovaného. Neměli však dost prostředků na založení společnosti, Olufsen tak se svou matkou vzali všechny peníze z byznysu s vejci, aby se firma vůbec mohla rozjet. Od té doby byla byznysová stránka společnosti v rukou Olufsena, zatímco Bang pokračoval v experimentech kolem rádia.

S prvním produktem přišli relativně brzy, už v roce 1927 přinesli rádiové zařízení, které fungovalo na střídavý proud. Tehdy šlo o zásadní vývoj, produkt tak totiž mohl fungovat jen na baterie. První úspěch brzy následovaly další, ve třicátých a čtyřicátých letech vytvořili nahrávací studia pro filmový průmysl; speciální reproduktory, jež šlo zavěsit na střechu cirkusů; přišla ale i bojová vozidla. V neposlední řadě ale vzniklo zařízení, které se stalo pro značku ikonickým – rádio Beolit 39.

Beolit 39

Navzdory všemu však firma neměla finanční úspěchy, druhá světová válka měla velký dopad i na jejich podnikání. Jakmile ředitelství odmítlo spolupracovat s nacisty, několik sympatizantů režimu podpálilo továrnu v Gimsingu. Přes všechny překážky se ale nakonec společnost dostala, postavila novou továrnu a do roku 1955 prodávala elektrické holicí strojky. Nadále však pokračovaly experimenty s rádiovou technikou, do běžného života se však pomalu tlačila nová technologie, kterou nebylo nic jiného než TV.

Firma nezastavovala ani přes velice brzké úmrtí Olufsena v roce 1949, o osm let později ani přes smrt Banga. V roce 1990 společnost otevřela vlastní značkový obchod, kde mohli lidé přímo nakupovat produkty, jež se pomalu měnily v kompaktní zvukové systémy. I přes vyšší cenu si zařízení vydobyla úspěch, hlavní rysy firmě zůstaly dalších dvacet třicet let.

Skandinávská čistota

Když se ohlédneme do minulosti, všimneme si řady inovativních produktů, s nimiž společnost Bang & Olufsen přišla. Žádné technologické bariéry jim nedokázaly zabránit ve vývoji – cokoliv přišlo, s tím si poradili. Díky tomu se pověst značky zlepšovala, hlavní měrou se na tom podílela řada High Fidelity, v dánštině pojmenována jako Ærlig musikgengivelse. Už v počátcích, kdy se celá disciplína psychoakustických řešení teprve formovala, využívala firma nejnovějších objevů, aby dosáhla nejvyšší možné kvality zvuku.

Stejně jako tehdy, ani dnes však si se značkou nespojujeme jen excelentní kvalitu zvuku. Velkou částí povědomí je i design, jenž byl i v předchozích dekádách poznávacím znamením, což firma od začátku jasně komunikovala. Jedním z prvních známých designérů, který se na podobě produktů Bang & Olufsen podílel, byl Ib Fabiansen. Ten stál za známou řadou nahrávacích zařízení BeoCord Belcanto.

Jak se popularita značky zvětšovala, do vývoje se přidávali i známější designéři. V roce 1960 do firmy přišly dvě legendy – Henning Moldenhawer a Jacob Jensen.

Zejména na stopu Jacoba Jensena bychom se měli podívat blíže. Nejenže stál za tvorbou designu více než dvou stovek zařízení, ale společnosti Bang & Olufsen vtiskl styl, který známe dodnes. Prakticky tvořil umělecká díla, jež vedle své krásy ještě skvěle hrála. Není divu, že se od sedmdesátých let firma dočkávala jednoho designového ocenění za druhým.

Jensen se stal pionýrem funkčního minimalismu, zejména právě díky své práci pro Bang & Olufsen, následně byl hlavním zástupcem tohoto dánského směru. On je tím, kdo dal značce typický skandinávský ráz.

Jacob Jensen

Následovníci této desingérské tradice jsou ve firmě dodnes. Nejznámějším z nich je Cecilie Manzová. Desingérka se narodila v roce 1972 a dnes má stejnou pověst, jako měl ve své době Jacob Jensen. Manzová netvoří jen vzhled produktů Bang & Olufsen, její výtvory nalezneme v neznámějších muzeích a na největších výstavách světa. Pochopitelně si odnesla i řadu ocenění. Pracovala snad na všem od designu nožů, přes nábytek až po technická zařízení firmy Bang & Olufsen. Vedle řady dalších stála za podobou modelů A1, A2, M3, M5, Beolit 12 či 15.

Cecilie Manzová

Nesmíme však zapomenout ani na Jakoba Wagnera, který je dalším známým designérem. Nejenže je milovníkem dánského stylu, rád jej i podporuje. Navštívil ale řadu států po celém světě, odkud posbíral hromadu designových postupů různých směrů. Ostatně i on si za svá díla odnesl velkou řadu ocenění. Jeho jméno si můžeme spojit s podobou H2, H3, H6, H8 a H9. Do jeho tvorby pak patří třeba i A6 nebo nedávno vydaný model E8.

Jakob Wagner

Na ramenou obrů

Během éry Jacoba Jensena přišla společnost Bang & Olufsen se sedmi principy, kterými se řídí dodnes:

autenticita, vize, spolehlivost, vhodnost do domácnosti, podstatnost, jedinečnost, vynalézavost.

Myslíme, že se dnes může společnost Bang & Olufsen (a její dceřiná firma B&O PLAY) hrdě ohlédnout za uplynulými 92 lety, i v současnosti nacházíme v jejích výtvorech všechny prvky, které z ní udělaly legendu. I Peter Bang a Svend Olufsen by byli na svůj odkaz náležitě hrdí…

iMac Pro
Apple Inc. (AAPL)

Tohle už jste četli?

Nový systém se zaměřuje především na dvě oblasti: na uživatelský zážitek a na výkon. Z pohledu výkonu staví na novém frameworku Metal, který Apple již dříve přinesl na iOS. Metal kombinuje schopnosti technologií OpenGl a OpenCL do jednoho prvku.

Klikněte zde!