imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Budoucnost je tady!

Apple představil iPhone X

Candy Crush slaví páté narozeniny


Mnoho her se dočká celosvětového úspěchu, o ještě větší úspěch ale jde, když se jedná o mobilní hru. Candy Crush Saga dnes dosáhla pátých narozenin, popularita přitom nijak neuvadá.

Hra, kde je hlavním úkolem spojovat tři stejná cukrátka, vyšla původně pro webové prohlížeče jako hra pro Facebook v dubnu roku 2012. Princip byl postavený na etalonu žánru, jímž byl Bejeweled. Za méně než půl roku se pak Candy Crush Saga objevila i na App Storu a Google Play (kde právě slaví páté narozeniny).

Za roky své existence se hra dočkala řady speciálních funkcí, jako třeba různých boosterů či unikátních výzev. Proti tehdejší konkurenci se Candy Crush vyznačoval dvěma postavami: Tiffi – osmileté dívky – a Mr. Toffeeho – vašeho dvorního rádce na cestě za dobrodružstvím.

Originální verze končila legendární 65. úrovní. Tobias Nyblom, jeden z tvůrců hry, později prozradil, že záměrně vytvořili téměř nepřekonatelnou misi – tehdy si totiž nebyli jisti, zda někdy přijdou s pokračováním.

Naštěstí pro ně šlo o obrovský úspěch. Hru si během listopadu 2012 z App Storu stáhlo přes 10 milionů hráčů. V roce 2013 už počet stáhnutí dosáhl na 500 milionů, přičemž si hra držela 6,7 milionů dlouhodobě hrajících uživatelů. Toto období přinášelo vydavateli King denní příjem kolem 633 tisíc dolarů jen z iOS verze hry – šlo přitom o průkopníka i po stránce monetizace, jelikož hra nebyla placená, příjmy byly z reklam.

Později přišla i freemium verze s mikrotransakcemi uvnitř aplikace. V roce 2015 dosáhla hra na 245 milionů aktivních uživatelů, kteří Kingu vydělali kolem 1,3 miliard dolarů. Jedinou chybou bylo, když oznámili vydání speciální domácí edice pro Windows 10, jež se však nikdy mezi hráče nedostala. Hra jinak prakticky nikdy nezaváhala, dokonce i dnes jde o jednu z nejstahovanějších aplikací jak na App Storu, tak na Google Play.

Přestože původní hra stále nebyla uzavřena, pořád se dočkává dalších pokračování a spinoffů dostupných na App Storu, nejoblíbenější verzí aplikace se stala Candy Crush Soda Saga, kde cukrátka nahradily limonády.

Co jiného by ukazovalo úspěch, když už ne výskyt v dalších médiích? Hra se objevila třeba v letošním snímku Emoji ve filmu.

Populární zpěvák Psy hru hraje ve svém druhém nejslavnějším videoklipu, GENTLEMAN.

O největší gag se postaral Mr. Toffee aka Liam Neeson v teaseru odvysílaném v Late Show se Stephenem Colbertem. Ve videu je mimochodem zmíněn odkup vývojářského studia Blizzardem (resp. Activisionem) za 5,9 miliard dolarů. Jen pro porovnání, Disney za značku Star Wars zaplatilo 4 miliardy dolarů.

Skutečný zlom každopádně nastal letos, kdy se hra dočkala vlastního pořadu na CBS. Hráči hrají Candy Crush na obrovských obrazovkách, zatímco závodí na překážkové dráze. První sezona byla odvysílána letos v létě, o dalších řadách zatím nic nevíme.

Apple Inc. (AAPL)

Tohle už jste četli?

Nový systém se zaměřuje především na dvě oblasti: na uživatelský zážitek a na výkon. Z pohledu výkonu staví na novém frameworku Metal, který Apple již dříve přinesl na iOS. Metal kombinuje schopnosti technologií OpenGl a OpenCL do jednoho prvku.

Klikněte zde!