imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Budoucnost je tady!

Apple představil iPhone X

bolest očí

Jak daleko od monitoru byste měli sedět?


„Hej, neseď tak blízko té televize, budeš špatně vidět!“ – Něco podobného jste pravděpodobně slyšeli od rodičů úplně všichni. Mají pravdu? Nebo jde jen o další povídačku? Dnes se dozvíte, co byste měli říkat dítěti 21. století.

Vývoj technologií není pouze o vyvíjení nových funkcí, působivých vlastností, menších součástech, vyšších rozlišení, větších displejů a hustoty pixelů. Přístroje mají vliv na naše zdraví, který musíme rozpoznat a případně ho dostat na únosnou úroveň. Proto s sebou každá nová technologie přináší také určitý druh nedůvěry: co když nám škodí, akorát to ještě nevíme? Jaké jsou její dlouhodobé účinky?

Rčení „neseď tak blízko u televize/monitoru/chytrého telefonu“ vzniklo v době, kdy byla televize novým technologickým zařízením. Přesněji řečeno vzniklo kvůli sérii barevných televizí od General Electric v roce 1967.

televize
Nejen, že vám sežere mozek, vypálí vám také vaše oči.

Po pár letech od uvedení vyšlo najevo, že tyto televize vyzařují poměrně silné rentgenové záření, které kromě očí poškozovalo všechny ostatní části těla, zejména při dlouhodobém vystavování. Problém vznikl z toho důvodu, že televize vyzařovala nebezpečné záření přes své dno, což při bezpečnostních kontrolách společnost neobjevila, jelikož se soustředila na ostatní strany.

Celá zpráva ještě nabrala na otáčkách, když se ji GE snažilo zamést pod koberec. O případu se dozvěděla vláda, se kterou se chtělo GE nejdříve v tichosti domluvit. Nakonec se ovšem případ dostal i do tisku a tak muselo GE celou sérii stáhnout.

To stačilo na to, aby od té doby lidé televizím moc nevěřili. Na druhou stranu ale lidé stále chtěli zařízení, před kterým mohou sedět i několik hodin a utéci celodenní dřině. Výsledkem byla situace, při které se všichni dívali na televizi, ale nesměli sedět moc blízko, protože to bylo škodlivé.

rodina

Jak to tak bývá, celý příběh si začal žít svým vlastním životem. Generace, která byla v té době dětmi, vyrůstala pod neustálým připomínáním, aby neseděla moc blízko, což předávala další generaci. Mezitím se počet zařízení se svítícím displejem dramaticky zvýšil.

Pravdou ovšem je, že vám sezení příliš blízko monitoru nebo displeje ve své podstatě nijak neuškodí.

Zdůrazňujeme „ve své podstatě.“ Příliš dlouhé sezení před televizí nebo displejem nemusí být zrovna nejzdravější, ale ne z důvodu vyzařování. Naše oči biologicky zaostřují na blízko pomocí svalů, kdežto do dálky mohou tyto svaly (ciliární svaly) odpočívat. Proto jsou oči po 8 hodinách civění do monitoru unavené. Pro ostatní svaly by bylo to stejné, jako kdybyste celý den posilovaly v posilovně.

Dalším rizikovým faktorem je práce na počítači při nevhodných světelných podmínkách. Ideálně by měl být jas monitoru nastaven na běžnou úroveň okolního světla (z toho důvodu jsou skvělé možnosti automatického nastavení jasu v moderních noteboocích a telefonech). Pokud se v temné místnosti díváte na jasně zářící monitor, vaše oči se musí neustále kalibrovat mezi dvěma zásadně odlišnými světelnými podmínkami, což je pro ně velice namáhavé.

oči

Pro zdraví vašich očí byste tedy měli vaše zařízení používat při správném nastavení jasu a v ne úplně tmavé místnosti. Čas od času byste se měli podívat někam do dálky, aby si mohly ciliární svaly na chvíli odpočinout. Nezapomeňte také pravidelně mrkat, abyste uchovali vaše oči vlhké – při hltání nového obsahu na to mají lidé tendenci zapomínat. Nicméně na tom, jak daleko od displeje sedíte, opravdu nezáleží.

Zdroj: Techquickie, Science-Based Life

Mazur, Allan. True Warnings and False Alarms: Evaluating Fears about the Health Risks of Technology, 1948-1971. Resources for the Future, 2004.

My bychom se přeci jen spíše obávali bolesti krční páteře…

Beoplay
Apple Inc. (AAPL)

Tohle už jste četli?

Nový systém se zaměřuje především na dvě oblasti: na uživatelský zážitek a na výkon. Z pohledu výkonu staví na novém frameworku Metal, který Apple již dříve přinesl na iOS. Metal kombinuje schopnosti technologií OpenGl a OpenCL do jednoho prvku.

Klikněte zde!