imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Budoucnost je tady!

Apple představil iPhone X

apple rozšířená realita

Jak si koupit stůl pomocí iPhonu aneb Apple a rozšířená realita


Jednou z nejlepších funkcí nových iPhonů je rozšířená realita a Apple je momentálně jejím největším průkopníkem. Jen si představte, jak jednoduché by bylo kupovat například nábytek, kdybyste si mohli vyzkoušet, jestli se vleze tam, kam potřebujete, jestli bude ladit s ostatními doplňky a tak podobně. Pokud máte potřebný hardware, pak už vám stačí pouze inteligentní aplikace!

iPhone X: dokonalý pro rozšířenou realitou 

Diváky na letošním WWDC nejvíce zaujal balíček pro rozšířenou realitu ARKit pro iOS 11. Vývojáři se nové příležitosti chopili okamžitě, včetně gigantu IKEA.

Nejnovější produkt Applu představený 12. září se představil v úplně novém světle.

Ekosystém, který tvoří balíček nových iPhonů (8, 8 Plus a X) a ARKit, je momentálně nejlepší hardwarovou a softwarovou platformou pro vývoj aplikací s rozšířenou realitou. ARKit sice podporuje i starší iPhony již od 6s a iPady, veškeré možné funkce ale samozřejmě nejlépe vyniknou s nejnovějším čipem A11 Bionic. Hlavním zařízením je v tomto případě iPhone X, jelikož kromě nového čipu zahrnuje také neurální síť, která je schopná se učit a tím dosahovat atraktivnějších aplikací s rozšířenou realitou.

Je zřetelné, že se Apple soustředí na AR jako na platformu a své telefony vyrábí s hardwarem, který je schopný poskytovat úžasné zkušenosti. – komentuje Scott Montgomerie, spoluzakladatel a CEO Scope AR.

apple rozšířená realita

Od US Air Force po Pokémon GO

Co ale rozšířená realita znamená a jak se liší od virtuální reality?

Rozšířená realita se dá popsat jako reální fyzický svět rozšířený o umělé zvuky, grafiku, video a například GPS informace generované počítačem. Základem je interaktivní a digitálně modifikovaná informace založená většinou na umělé inteligenci. Dodatečné informace tak mohou obohatit původní vjem světa, například různými údaji při sportovním přenosu. Rozšířená realita (neboli augmented reality, AR) tedy obohacuje naše vnímání reality, zatímco virtuální realita nahrazuje opravdový svět světem virtuálním.

První systém rozšířené reality byl vytvořen začátkem 90. let pod názvem Virtual Fixture pro pomoc zaměstnancům leteckých sil USA Air Force. Mezi veřejnost se začala tato technologie dostávat zhruba před deseti lety a od té doby vzniká čím dál více zajímavějších řešení.

apple rozšířená realita

Vše začal Adobe Flash, následoval vývoj interaktivní herní platformy Lyteshot, AR helmy určené pro dělníky, až po Microsoft HoloLens. Google je i přes prvotní neúspěch s Google Glass odhodlán vytvořit novou, lepší verzi, a kvůli tomu investuje nemalé peníze do společnosti Magic Leap, která pracuje na technologii přenášení rozšířené reality za pomocí projekce laserem přímo na oko člověka.

Celosvětovou slávu přinesla rozšířené realitě nicméně hra od Niantic Pokémon GO vydaná v roce 2016.

Rozšířená, nebo virtuální realita?

Samozřejmě i ARKit musí čelit konkurenci, jmenovitě se na tomto poli snaží prosadit zejména Facebook, Google a Microsoft. Google dokonce ke svému hardwaru přidal software pro perspektivu hloubky pod názvem Project Tango. Přes něj lze vyvíjet aplikace také na mobilní telefony, této příležitosti se nicméně chytili pouze Asus a Lenovo, ovšem nějakého značného úspěchy se nedočkali…

Google se nyní o něco podobného snaží s ARCore, který je podobný ARKitu, nicméně udržet hardware Androidu na uzdě není nic snadného. V době vydání budou ARCore podporovat pouze telefony Google Pixel a Samsung Galaxy S8.

Rozšířená, nebo virtuální realita? Tuto otázku můžeme slyšet čím dál tím častěji. Bill Gates stojí za rozšířenou realitou, nicméně je trochu zaujatý kvůli HoloLens. Podle bývalého vedoucího muže Microsoftu je největší výhoda virtuální reality zároveň její největší nevýhodou: virtuální realita se soustředí pouze na svůj obsah a vnější svět nechává celý za sebou. Při využívání virtuální reality nemůžeme dělat nic jiného, žádný chat, žádný Facebook, žádné e-maily, žádné interakce uživatelů mimo virtuální realitu. Jen a pouze VR. Jsme do ní naprosto vnořeni.

Na druhou stranu rozšířená realita nám nic z našeho světa nebere, naopak do něj přidává něco navíc a obohacuje ji o užitečné informace o restauracích, obchodech a tak dále. A inzerenti z ní mohou získávat užitečná data.

apple rozšířená realita

Pravděpodobně právě z tohoto důvodu se Apple soustředí právě na rozšířenou realitu a oproti ostatním technologickým gigantům, jako například Facebook a Google, vyčkává, jak to s virtuální realitou dopadne. Tu si lze navíc momentálně užít pouze s helmou nebo speciálními brýlemi. V momentálním stavu tedy nejde o nijak ergonomické řešení. Jinými slovy AR běžící na iPhonech a iPadech je daleko pohodlnější než VR běžící na různých headsetech.

Nakupujeme nábytek s rozšířenou realitou

Ne náhodou je z ARKitu nadšená i samotná IKEA. Michael Valdsgaard, který vede tým stojící za digitálními transformacemi, řekl, že po červnovém představení systému ho devět a půl týdne prozkoumávalo bez přestání 70 zaměstnanců. A jejich práce přinesla toužebné ovoce. Všichni uživatelé si mohou stáhnout aplikaci IKEA Place, ve které si mohou prohlížet a různě umisťovat nábytek nabízený společností v pohodlí svého domova.

IKEA se o rozšířenou realitu zajímá od roku 2013. V té době ale byla zapotřebí speciální helma, která využití aplikace značně omezovala a ani neběžela tak hladce. Umíte si zajisté představit, jak byl Valdsgaard a jeho zaměstnanci po představení ARKitu nadšený. Navíc ARKit řeší jeden z největších problémů při nakupování nábytku: umí přesně měřit  rozměry pokoje a vy si tak můžete v klidu vyzkoušet, zda se vám toužebný kousek nábytku na dané místo opravdu vleze.

apple rozšířená realita

Nikdy jsme neměli možnost udělat rozšířenou realitu na opravdu vysoké úrovni. Dokud nepřišel ARKit. Soustředíme se pouze na Apple. Ikea je určena pro spoustu lidí. A jak dosáhneme na spoustu lidí? Musíme se soustředit na největší AR platformu na světě. – říká Valdsgaard.

Samozřejmě kromě vývoje aplikací na vyobrazování nábytku se ARKit používá i k dalším věcem. Nejzábavnější se zdají být samozřejmě hry. Například strategie pro hru více hráčů od Directive Games pojmenovaná The Machines používá bitevní pole z reálného světa, tudíž můžete proměnit vaše město na bitevní vřavu. A to vše je teprve začátek.

Použité zdroje

Apple, not Google or Facebook, will define the future of Augmented Reality
Augmented Reality versus Virtual Reality: The battle is real
Apple’s Augmented Reality ambitions
Introducing ARKit: Augmented Reality for iOS
The history of Augmented Reality
Introduction to Augmented Reality

Apple Inc. (AAPL)

Tohle už jste četli?

Nový systém se zaměřuje především na dvě oblasti: na uživatelský zážitek a na výkon. Z pohledu výkonu staví na novém frameworku Metal, který Apple již dříve přinesl na iOS. Metal kombinuje schopnosti technologií OpenGl a OpenCL do jednoho prvku.

Klikněte zde!