imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube
iphone x

Kdy můžeme očekávat vydání bety iOS 12?

Podívali jsme se na tendence z posledních let

Tento příspěvek nebyl aktualizován více než rok. Berte prosím na vědomí, že obsah můžete být zastaralý.

Jaké bude rozlišení iPhone 6?


Už měsíc se šíří zvěsti o tom, jaký bude(ou) mít nový(é) iPhone(y) displej. Nejpravděpodobnější je, že iPhone 6 příjde ve dvou rozměrech. Ten menší bude větší než dosavadní modely – 4,7″ (asi 12 cm) a větší může být skutečný obr s 5,5″ (asi 14 cm) displejem.

Nic se však neví o rozlišení. Většina tipuje 960×1704 pixelů. To by bylo logické z toho hlediska, neboť na šířku je to přesně trojnásobek rozlišení původního iPhone, které bylo 320 bodů. První tři generace iPhonů měli rozlišení 320×480, s příchodem Retina displejů toto jednoduše zdvojnásobily na 640×960.

To bylo praktické i z důvodu, že stávající aplikace nebylo nutné okamžitě upravovat. K zobrazení původně jednoho obrazového bodu na Retina displeji použili body čtyři. To znamenalo, že „ne retina“ obsah vypadal stejně jako předtím a aplikace optimalizované pro sítnici vypadaly mnohem krásnější. Logický počet pixelů se na displeji nezměnil, všechno bylo přesně tak jako předtím.

S příchodem iPhone 5 se šířka displeje zachovala, změnila se však výška – jednoduše přibyl nový řadek ikonek a tak se rozlišení zvýšilo na 640×1136 pixelů. Zmíněných 960×1704 bodů by sledujíc původní logiku bylo @ 3x rozlišení, takto by jeden logický pixel reprezentovalo 9 fyzických.

Steve Jobs při představování iPhone 4 a Retina displeje řekl, že ze vzdálenosti v jaké běžně používáme telefon (přibližně 25cm), lidské oko není schopno rozlišit body hustoty větší než 300ppi (pixelů na palec) – toto je tedy podmínka pro Retina displej. Hustota bodů současných iPhonů je 326 ppi a tak samozřejmě tuto podmínku splňují.
Již zmíněné rozlišení 960×1704 by na 4,7 „displeji mohlo mít hustotu bodů 416ppi a na 5,5“ 355ppi – v obou případech bohatě dostačující pro Retina displej a také na větším displeji bychom získali hezčí obraz jako na současných iPhonech. Takže dosud byla tato teorie logická, v posledních dnech se však objevilo několik trhlin.
Za prvé, s novou betou OS X Yosemite se objevila i nová verze Xcode, vývojového prostředí i pro iOS aplikace. Všímaví reportéři z 9to5Mac v aplikaci Springboard (která je prakticky zodpovědná za zobrazení ikonek na Home obrazovce) objevily náznaky nového rozlišení. V pojmenování plist souboru (tyto property list soubory většinou v systémech OS X a iOS obsahují nastavení) je viditelná hodnota 414×736 logických pixelů. Pokud tuto podle dosud používané @ 2x logiky vynásobíme, získáme 828×1472 obrazových bodů. Toto rozlišení by nám na 4,7 „displeji dalo hodnotu 359ppi, na 5,5“ by to však bylo pouze 307. Tato hodnota je sice vyšší než je podmínka pro RETINA, ale je nižší než 326ppi současných iPhonů 5 / 5s.

Zdroj obrázku: 9to5Mac.
 

Zadruhé, firma Feld & Volk (zabývající se zhoršováním vnímání iPhonů na ruském trhu, přístroje tedy pozlacuje a vykládá je diamanty) tvrdila, že se jí dostal do rukou kompletně smontovaný 4,7″ iPhone 6. Co z toho je pravda, nemůžeme vědět,podle mě je vhodné celou tuto zprávu brát s rezervou. V každém případě je jeden vývojář prostřednictvím Twitteru požádal, že pokud tedy mají skutečný iPhone 6, ať se podívají na jeho displej pod mikroskopem. Feld & Volk učinili zadost tomuto požadavku a zveřejnili obrázek displeje pod mikroskopem spolu s referenčním čtvercem 1x1mm. Na základě tohoto je viditelných přibližně 13 pixelů na milimetr, což skoro přesně potvrzuje teorii rozlišení 828×1472, neboť s tímto rozlišením bychom měli vidět přibližně 14 bodů na milimetr. A je možné, že referenční čtverec byl na fotce zkreslený.

Údajné iPhone 6 pod mikroskopom.  Zdroj obrázku: Feld & Volk.
 

Rozlišení 828×1472 je dost pravděpodobné, ale opět bych zdůraznil, že bychom tyto zprávy měli brát s rezervou. Co se mně osobně nezdá je nižší hustota bodů vycházející pro 5,5″ iPhone jako pro stávající 4″ modely. Samozřejmě můžeme zkusit teorii o @ 3x rozlišení, tedy pro větší 5,5″ iPhone 6 by to bylo při rozlišení 1242×2208 bodů 460ppi, tohle bych však bral jako nejméně pravděpodobné. Existují displeje s takovým rozlišením, například HTC One má 468ppi, ale tento krok se mi ze strany Apple nějak nezdá. Podle MacRumors je možné, že větší iPhone 6 bude používat spíše vydedukované rozlišení 960×1704, ale na to zatím není žádný softwarový důkaz – i oni přidávají, že je to jen velmi odvážná spekulace. Pro rozlišení 828×1472 alespoň máme odkaz v Xcode.

Jaké tedy bude rozlišení iPhone 6? Nevíme nic najisto, po internetu kolují pouze nepodložené informace. Je pravděpodobné, že bude vyšší než mají nynější iPhony, vždyť současných 640×1136 znamená hustotu jen 277 případně 237ppi při displejích rozměrů 4,7 „a 5,5“, tedy daleko pod hranicí pro specifikaci Retina. Z uživatelského hlediska to pro nás může být bezvýznamné, neboť velmi pravděpodobně bude v každém případě lepší než displej iPhone 5 a 5s. Vývojáři se mohou trochu znervózňovat, neboť @ 3x rozlišení by znamenalo méně bolení hlavy, ale rozlišení 828×1472 by zřejmě znamenalo více práce při změně aplikace.

Vypadá to tak, že musíme vydržet už jen necelé 3 týdny a vše se dozvíme na představení iPhone 6 očekávaného na 9. září. Do té doby ale budou určitě kolovat různé dohady.

Zdroje: 9to5Mac, MacRumors, AppleInsider. Titulní obrázek: Alex Steven.

iMac Pro
Apple Inc. (AAPL)

Tohle už jste četli?

Nový systém se zaměřuje především na dvě oblasti: na uživatelský zážitek a na výkon. Z pohledu výkonu staví na novém frameworku Metal, který Apple již dříve přinesl na iOS. Metal kombinuje schopnosti technologií OpenGl a OpenCL do jednoho prvku.

Klikněte zde!