apple ztrácí na konkurenci

Je Apple vážně roky za konkurencí? Vůbec ne!

#Novinky
2017. 05. 21.

Kde je virtuální realita, kvalitní televizní obsah, samořídící auta a inteligentní osobní asistentka? Kde jsou inovace a Steve Jobs z nejlepších let Applu? Tyto otázky se vždy čas od času na adresu cupertinské společnosti vyvalí. Když si ovšem trochu připomeneme minulost, zjistíme, že se nemáme čeho bát.

Hlasy stěžujících si lidí na adresu Applu bývají obvykle nevlídné. To je ale naprosto pochopitelné. Vzhledem k tomu, že má společnost opravdu charakteristický přístup k výrobě produktů, je naprosto přirozené, že si uživatelé vytvoří ke značce emocionální vztah. Schopnost vytvářet produkty, které tvoří kompletní ekosystém po vzoru charismatického bývalého CEO Steva Jobse, je jen třešničkou na dortu. Takový vztah s sebou přináší ale také vysoká očekávání. A pokud ta nejsou naplněna, nastávají problémy.

Kolik společností s takovýmto přístupem ale opravdu existuje? O kolika společnostech můžete snadno napsat čtyři články denně? I v České republice je po tomto vysoká poptávka. Dovedete si představit, že by si stovky tisíc zákazníků stěžovalo na McDonald, protože již dlouhou dobu nepředstavil tak ikonický hamburger jako je Big Mac? Nebo protože kdysi nezničitelné džíny Levi‘s se nyní onosí za 2-3 roky? Ne, nemůžete, protože to lidi nezajímá. Pokud nemají rádi McDonald, nají se v Burger Kingu. Pokud se jim roztrhají Levi’s, koupí si Wrangler. Nekomentují to, nevztekají se a necítí se zklamaní, alespoň ne dlouho. Jednoduše přejdou jinam.

apple ztrácí na konkurenci
Big Mac – v podstatě stejný již od roku 1968.

V případě Applu to ale tak snadné není. Mnoho uživatelů investuje do kompletních ekosystémů a jsou i tací, kteří jsou Applu zapřisáhlí již od prvního iPodu a jsou ochotní utratit menší jmění za produkty, které se stanou jejich hlavním vybavením pro práci na několik hodin každý den. Je naprosto přirozené, že by bez jakýchkoliv otázek rádi zůstali své značce věrní. Kupují si nová zařízení, protože nabízí spoustu nových funkcí. Jak jsme zmínili, je to naprosto pochopitelné.

Pokud se podíváme na výběr produktů a služeb, zjistíme, že chybí pár trendy oblastí, jako samořídící auta, virtuální realita, dokonalá osobní asistentka a navíc ani u starých zařízení nedochází k nějakému rychlému vývoji. U iPhonů nedošlo na změnu designu 3 roky, MacBooky jsou buď slabé, nebo nehorázně drahé (někdy obojí) a tak dále. Kdybychom přitom neznali minulost Applu, mohlo by to působit jako závažný problém. My ji ale známe a to vrhá na aktuální situaci nové světlo. Pokud si projdeme historii společnosti, můžeme jasně vidět, že vyčkávací taktika Applu nemusí být chyba, ale strategie.

Občas můžete těžit z toho, že zůstanete o krok pozadu.

Dle všeho to funguje. Kolikrát jsme slyšeli, že ti opravdoví inovátoři jsou roky před Applem? Hodně krát. Nevíme, kde jsou tito inovátoři nyní. Kolik zabijáků iPhonů bylo v posledních 10 letech ohlášeno? Nepočítaně. A iPhone je stále nejoblíbenějším a nejikoničtějším telefonem posledního desetiletí. Pro Apple je mnohem důležitější otřást trhem, než být neustále první. A pro toto tvrzení máme několik důkazů…

apple ztrácí na konkurenci

Apple – chronologické zápisky z posledních deseti let

2007: Nacházíme se rok před nejúspěšnějším obdobím iPodů. Microsoft zničehonic představuje zabijáka iPodu, Zune (vzpomenete si vůbec?). Smrt iPodu se zdála být nevyhnutelná. Zune komunikoval bezdrátově, iPod ne. A levnější než iPod byly i telefony schopné přehrávat MP3.

Apple ovšem dokonale načasoval odhalení prvního iPhonu. Steve Jobs  ho na pódiu označil jako iPod s větším displejem, schopným také telefonovat a dokonale pracovat s internetem. To znamenalo pro zabijáka iPodu konec.

2008: První iPhony ještě ani nebyly dostupné v obchodech a tisk začal tvrdit, že se ani nejedná o opravdový chytrý telefon, protože na něj nešlo instalovat aplikace třetích stran, kdežto na „opravdové chytré telefony“ jako Windows Mobile, Palm, Blackberry, Symbian, Flash Lite nebo Java ME instalovat šly.

Philip Solis, analytik u ABI Group, vysvětluje: „V tomto okamžiku jsme nuceni usoudit, že vzhledem k dnešním definicím, není iPhone chytrým telefonem, ale spíše luxusním telefonem.“

Poté byl na jaře 2008 spuštěn App Store a vývojáři ho vzali útokem. V roce 2009 přeskočily prodeje iPhonu prodeje Windows Mobile a ani dnes neexistuje žádný jiný obchod, který by vydělával tolik peněz, jako iOS App Store. „Opravdové chytré telefony“ jsou dávno minulostí.

apple ztrácí na konkurenci

2009: Díky neprolomitelnému řešení zpráv Blackberry Enterprise Servers (BES) vládlo Blackberry celé vládní a firemní sféře. V té době ještě Apple nepodporoval MMS. Jenže pak nahradila v iOS 3 aplikaci Text novinka Messages s podporou SMS i MMS. V iOS 5 byla laťka pozvednuta o možnost šifrované komunikace pro Mac i iOS.

BES přišli o své monopolní postavení a také atraktivitu. Prodělali také několik výpadků služeb, což vedlo k jejich konci. Služba iMessage si stále vede dobře a vyrostla v největší platformu na odesílání zpráv na světě.

2011: Google přišel s úplně novou funkcí, NFC a Google Wallet, která se zdála být světelné roky daleko před uživateli Applu. Ačkoliv se Google tvrdě snažil své platební možnosti přes NFC protlačit, Wallet nebyla nikdy ani realizována. Mezitím se Apple NFC ani nepřibližoval.

apple ztrácí na konkurenci

Místo toho představil u iPhonu 4s Bluetooth 4 a začal vyvíjet funkci pro neustálou a efektivní komunikaci mezi zařízeními. A tak položil základy pro Continuity. iPhonu 5s pak byl připraven pro zabezpečené mobilní platby přes Touch ID.

Když bylo vše připravené, NFC do svých telefonů zabudoval a v roce 2014 spustil Apple Pay. Ano, tři roky po Googlu. A která služba nadále úspěšněji funguje ve více zemích? Ne, není to Google Wallet…

V roce 2011 byla představena i Siri. V té době si Google a Microsoft z hlasově ovládané asistentky utahovali. Není třeba dodávat, že se vše velmi rychle otočilo a díky Siri se iPhony prodávaly šíleným tempem. A jsme opět zde, Siri se nevyvíjí a konkurence má velký náskok. Uvidíme, co přinese WWDC…

apple ztrácí na konkurenci

2014: Podívejme se, jak vypadal trh před 3 lety. Nejlepším inovátorem trhu byl Samsung, který si myslel, že je dobrý nápad osadit v roce 2013 své chytré hodinky (!) fotoaparátem (!) s polovičním rozlišením oproti VGA (!).

Trh šel dál. Google odstartoval svou platformu Android Wear a společně s Motoroulou představili Moto 360. Ostatní je následovali, vzpomeňme si například na crowd-fundingové Pebble nebo FitBit. Asus, Sony, LG a Qualcomm také přišli se svými vlastními chytrými hodinkami. Jde o podobnou situaci jako v roce 2006 před uvedením iPhonu: ostatní výrobci měli před Applem takový náskok, že neměl žádnou šanci je dostihnout.

Jasně… V roce 2014 přišly Apple Watch a rozhodně nikam neodcházejí. Všechny ty inovativní produkty, které měly takový náskok, začínají upadat. Možná FitBit dokáží s Applem udržet krok. Apple čekal, dokud ostatní nezjistili, že VGA fotoaparát je k ničemu a vyšlo najevo, že uživatelé vyžadují fitness aplikace a notifikace. Apple poté vytvořil, co musel, a hádejte co, šlo o obrovský úspěch. Dosah jeho produktu byl výrazný i na trhu luxusních hodinek.

apple ztrácí na konkurenci

A to už se nacházíme v roce 2017 a dumáme nad úpadkem Applu oproti ostatním společnostem. Všechny výše zmíněné příklady dokazují, že ne vše, co se třpytí, je zlato, a správné načasování je daleko důležitější, než být první. Jak jsme mohli vidět, Apple je mistr načasování. Netvrdíme, že Apple nedělá chyby. Ani si nemyslíme, že společnost dokáže být, zejména ve světě technologií, konkurenceschopná po staletí. Dříve nebo později se ukáží společnosti se stejně tak dobrou strategií a Apple se stane zapomenutou kapitolou v historii technologického světa.

Jsme si ale jistí, že žádná taková společnost na trhu momentálně není. Všichni konkurenti mají nespočet prostředků na to vymazat Apple z trhu, ale nikdo to nedokáže. Můžeme tvrdit, že Samsung S8 je konečným zabijákem iPhonu. Na malou chvíli jsme tomu věřili my sami. Po 3 minutách testování ale spadly FPS systému natolik, až jsme zabijáka iPhonu odložili s úsměvem na rtech pryč. Možná jsme jen sentimentální, ale Apple nemá žádného vyzyvatele, který by na jeho místo nastoupil.

Existují velice dobře navržené telefony Android, skvělí výrobci laptopů, ale neexistuje žádný jiný Apple.

Zdroj: AppleInsider

Přidejte komentář