imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Budoucnost je tady!

Apple představil iPhone X

Míří Apple pod vedením Tima Cooka špatným směrem?


Bývalý vývojář Applu zahájit na Twitteru malou slovní válku, když v jednom ze svých příspěvků prohlásil, že se z dynamické firmy stala pod vedením Tima Cooka nudná společnost.

Bob Burrough strávil v Applu sedm let, nejdříve pracoval pod Stevem Jobsem, později i pod Timem Cookem. Podle jeho názoru firma z Cupertina udělala za posledních pět let pod vedením druhého jmenovaného obrat o 180 stupňů a firemní kultura se prakticky resetovala. Horace Dediu, analytik společnosti Asymco, prohlásil, že Burrough nemá pravdu a mluví z něj pouze ignorance. Bob na to reagoval slovy, že to, o co opravdu jde, dokážou posoudit jen lidé zevnitř. Dodal rovněž, že Apple stále dbá na diskrétnost, informace podobného ražení se tak na veřejnost nedostávají.

01_apple_and_the_wrong_direction

Tim Cook vyhodil Scotta Forstalla a celý jeho tým, aby měl klid. …nutno dodat, že tu teď žádný konflikt není. Manažeři teď jeden se druhým nesoupeří. Timova zpráva byla jasná: ,Nepřinášejte mi konflikty.‘ Výsledkem tak je, že se přesunuly do nižších pater organizace. Proporce středního managementu se ohromně zvýšily. Jde o extrémní kontrast s tím, jak vše fungovalo pod Stevem,“ napsal Bob Burrough na svůj Twitter.

Jde o zajímavou shodu, jelikož Tony Fadell vydal k tématu podobnou zprávu. Na svůj Twitter před několika dny napsal, že fámy o soupeření iPod a Mac týmů jsou liché. Spekulace se objevily v průběhu vývoje posledního iPhonu. Podle jeho názoru není pravda, že by motivace firmy ležela v konfliktech.

02_apple_and_the_wrong_direction

Špatně! Nikdy tu nebylo soupeření. Společně jsme hledali nejlepší možná řešení. Steve nás žádal, abychom vyzkoušeli všechny možnosti…

O Tonym se mluví jako o Otci iPodu. Dlouhá léta vedl divizi starající se právě o hudební přehrávače, později prodal svou firmu Googlu a pro technologického giganta nějakou dobu pracoval také.

Burrough následně svůj komentář rozšířil i pro CNBC:

Po organizační stránce byl v Applu v roce 2007 divoký západ. První roky jsem pracoval pod konkrétním manažerem, ale dva roky jsem pracoval na projektech, které se absolutně netýkaly hlavní zodpovědnosti mého manažera. Bylo to tím, že prioritou nebyla organizace, ale projekty samotné. Šlo o pravý opak „to nemám na starosti já“. Bylo to „jsem tu, abych všechny problémy, které můžu, nezávisle na mé roli, titulu nebo komu se zodpovídám“. Bylo to divoké. Zároveň však i velice naplňující, jelikož všechno, co jste udělali, mělo maximální dopad na výsledek samotný.

Dnes se však podle Burrougha „dynamika jasně a zřetelně změnila“ a Apple má mnohem blíže jeho pracovní pozici v Palmu. [V Palmu] „fungoval jasný systém, kdy měl každý svou zodpovědnost a jen málokdy se od ní odchýlil. Když jste šli za někým, aby s čímkoliv pomohl, reakce „to nemám na starosti já“ byla úplně běžnou.

Chief Executive Officer of Apple, Steve

Dediu brzy vyjádření Boba Burroughse na Twitteru jasně odmítl, zároveň dodal, že se Apple právě snaží dostat ze své strategie, kdy jsou tichá období přerušována velkými hity.

Myslím, že se manažeři Applu snaží odpoutat od modelu, který je založený na hitech. To neznamená, že už se žádných hitů nedočkáme, ale nechtějí, aby byla firma viděna pouze jako firma na hity. Hlavními příznivci Timova přístupu jsou jednoznačně samotní zaměstnanci. Neustálé cílování na hity je vnitřně demoralizující a je zde koncentrovaná snaha tlačit na to, aby všichni neustále tvořili veleúspěšné hity.

04_apple_and_the_wrong_direction

Místo rozpoutávání další hádky raději Dediu vysvětlil, jaká je strategie Applu. Musíme uznat, že na tom něco může být:

Dediu odhaduje, že zákazníci Applu denně platí od 78 centů do 1 dolaru za to, aby zůstali na jejich službách a zařízeních […] Představování nových produktů je riskantní. Jestliže se nepovede udeřit hřebíček na hlavičku – jako tomu bylo třeba u Apple Watch – dostanete se zpátky, kde jste začínali. Když se ale snažíte zákazníka Applu přimět, aby si každý rok koupil o pár věcí víc, dokážete změnit jeho průměrný nákup ze 78 na 88 centů denně a v příjmech najednou máte o 10 % více. Kdyby se to povedlo plošně, šlo by o nárůst 22 miliard dolarů ročně.

Musíme říct, že si společnost v poslední době říká o hodně, ale ukazuje to skutečně málo. Zamyslete se však nad tím takhle – dříve jsme od Applu také nedostávali nová a inovativní zařízení každý rok. Macintosh přišel v roce 1984, iPod o celých 17 let později. V roce 2007 tu pak byl iPhone, v roce 2010 iPad. Netřeba dodávat, že poslední tři zmíněná zařízení mají společný systém. Apple pak v roce 2015 představil Apple Watch – první produkt z éry Tima Cooka. Nesmíme zapomínat ani na spoustu drobných inovací, jež se v průběhu let objevily. Touch ID, 3D Touch, Force Touch – to je jen zlomek z vývoje a inovací, a to už vůbec nezmiňujeme softwarový vývoj.

Zdroj: 9to5mac

Apple Inc. (AAPL)

Tohle už jste četli?

Nový systém se zaměřuje především na dvě oblasti: na uživatelský zážitek a na výkon. Z pohledu výkonu staví na novém frameworku Metal, který Apple již dříve přinesl na iOS. Metal kombinuje schopnosti technologií OpenGl a OpenCL do jednoho prvku.

Klikněte zde!