imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Budoucnost je tady!

Apple představil iPhone X

Naše oblíbená hra pro Mac: Don’t Starve


Dnes vám nebudeme představovat čerstvou novinku nebo titul, který od základů změnil videoherní svět. Don’t Starve je venku již nějakou dobu a vy jste o něm možná dosud vůbec neslyšeli. Rozhodně byste však měli, jde o jeden z nejlepších herních zážitků, jaký jsme za poslední dobu vyzkoušeli.

Kdykoliv slyšíte lidi mluvit o potenciálním přechodu na Mac, dostaví se klasické upozornění – rovnou zapomeň na hraní her. Pro někoho nemusí jít o nic zásadního, zejména pokud není vášnivým hráčem. Přesto by si většina z nás ráda občas něco vyzkoušela, což však ale může dopadnou všelijak. MacBook se umí rozpálit do běla tak, že byste na něm mohli smažit vajíčka, i když zapnete hru s tou nejjednodušší grafikou. Ventilace pak rozjede takovou párty, že by se za podobný zvuk větráků nemusela stydět ani středně velká továrna. V tu chvíli nejeden z uživatelů raději odloží všechny jen náznakem složitější hry k ledu.

Pak se ale objeví Don’t Starve – hra, která už jen z obrázků vypadá tak nádherně, že si ji prostě chcete na svém stroji vyzkoušet, i kdyby z toho měl vybouchnout. Naštěstí si s ní však v pohodě poradí! Nevíme, zda za tím stojí dlouhé hodiny vývojářů, kteří hru odladili do posledního detailu, nebo zda tento prostě způsob výpočtů Macu sedí, ale titul jede zcela bez problému. Laptop se zahřeje jen o malinko více oproti normálu, i větráčky svými otáčkami šetří.

01_game_for_mac_dont_starve

Proč je ale Don’t Starve tak dobrá hra, do níž se okamžitě zamilujete? Pokud bychom měli odpovědět jedním slovem, šlo by o „unikátnost“. Každý moment, jenž si ve hře prožijete, je neuvěřitelně temný a nasáklý atmosférou – překvapivě vás to ale neubíjí, naopak. Přes své temné tažení je vše podáváno s nádechem humoru a ani lidé, kteří podobnému typu ztvárnění příliš neholdují, se nemusí Don’t Starve obávat.

Příběh hry se odvíjí od Wilsona, vědce, kterého záhadný Maxwell přesvědčil, aby vybudoval teleport, kterým přesunul Wilsona do podivného světa plného příšer, podivných tvorů a dalších záhad. V tuto chvíli se do jeho příběhu dostáváte vy, hráči. Cíl je jasný – v tomto nádherně chmurném světě přežít.

02_game_for_mac_dont_starve

O přežití se pak musíte starat z mnoha různých úhlů, smrt na vás čeká na každém rohu. Můžete vyhladovět, můžete se zbláznit, můžete shořet, může vás zabít některé z monster, můžete umřít žízní, můžete umrznout. V noci vás mohou zabít stíny, které zažene pouze světlo. Neustále se tak snažíte balancovat, stavět a přežívat ze dne na den. Momentů, kdy se hráč pohodlně usadí do svého křesla a na pár minut si oddychne, je nepříjemně málo. Stres je hlavním motorem celého zážitku.

Herní mechanismy si hra vzala z dalších survival titulů, některé postupy vám třeba přijdou podobné jako v Minecraftu – na rozdíl od tohoto titulu na vás však nečeká stavebnice z kostiček, ale krásně nakreslený svět. Ve hře nalezneme řadu prostředí, každé má přitom svůj účel a unikátní vlastnosti. V zelených hájích můžete posekat stromy a sbírat dřevo na oheň, ve skalnatých koutech pak nacházíte nerosty k tvorbě nástrojů a podobně. Hra obsahuje mnoho drobných detailů a věcí k sebrání – vše má nějaké využití, ze všeho je možné něco vytvořit. Ne vše je ale základním kamenem vašeho přežití, průchod dalšími dny a týdny však zvládnou znatelně ulehčit a zpříjemnit. Mnohdy k nim však potřebujete vzácné materiály, kterých nebude nikdy dostatek.

03_game_for_mac_dont_starve

Během hraní se budou pravidelně střídat nejen dny a noci, ale také roční období, což vždy po určitém čase zásadně změní požadavky na přežití. Na jaře a na podzim si poradíte bez větších problémů, i když i během jarního deště lze snadno nachladnout a blesky během bouřky jedním úderem spálí váš příbytek, na němž jste pracovali několik dní. Větší ohánění ale přijde v zimě, kdy za pár chvil snadno umrznete, jestliže nejste kousek od ohně nebo nemáte teple oblečení. V létě vás provází všudypřítomná žízeň a hrozba přehřátí. Stejně tak požadují změnu strategie i den, soumrak a noc. V průběhu dne máte čas na sbírání materiálů a není problém se vydávat do vzdálenějších koutů mapy, během soumraku je lepší držet se blízko svého tábora a na noc si rozhodně připravte pořádný táborák. Vše se navíc děje dynamicky a hlavně logicky – v létě jsou dny delší, naopak v zimě se váš čas relativního bezpečí znatelně zkracuje. To ani nemluvíme o různých cyklech měsíce…

Člověk je nucen pořád myslet několik kroků dopředu. Půjdu si zítra nasbírat jídlo, ale riskovat přitom zranění nebo smrt z útoku nepřátelských zvířat? Nebo budu celý den sekat dříví, aby mi v noci nevyhasl oheň, ale co když nevystačí jídlo? Jestliže se vám pak z různých důvodů nedaří držet i psychickou kondici, začne mít hlavní postava problémy, svět se začne deformovat a ze hry se stane psychedelický horor. Všechny negativní vlivy pak působí rychleji než normálně, zima zalézá pod nehty s větší intenzitou, nepřátelé se stávají větší výzvou. Přitom stále musíte myslet na to, že i v tomto stavu hrajete o přežití – pro letní bouřky je nutné mít postavený hromosvod, pro zimní vánice je nutný teplá čepice, na noc je nutná zásoba dřeva, na dlouhou zimu pak zásoba jídla, protože nic neroste. A když už si myslíte, že jste mysleli na všechno, pořád na vás čas od času zaútočí hladová smečka vlků.

04_game_for_mac_dont_starve

Vedle vyloženě nepřátelských zvířat tu jsou i další stvoření. Když dáte maso Prasečímu králi, celý den vás bude doprovázet a při každém útoku chránit. Bizoni jsou přátelští a zastrašují nepřátelské psy, naopak během období říje se ze stáda stane uskupení, jemuž je lepší se obloukem vyhýbat. Je tu mnoho stvoření, každé z nich má rozdílný systém chování a člověk je nucen neustále zkoumat nové a nové přístupy. Vše dohromady pak tvoří neuvěřitelně komplexní svět, jenž však staví na jasných a logických pravidlech.

Nejlepší věcí na této hře je však její nemilosrdnost. Nečekejte žádnou pomoc nebo instrukce. Zpočátku netušíte, jestli když „tohle“ sníte, tak jestli vám to pomůže, nebo vás to zabije. Nevíte, kteří tvorové na vás bez váhání zaútočí a kteří naopak prchnou. A těch materiálů a věcí, které z nich můžete vytvořit. You know nothing! (Jon Snow…) Paradoxně však chuť objevovat a překonávat překážky dělá hru tak návykovou a zábavnou. Nejistota se zasazuje o hutnou atmosféru, kdy při každém setkání s novinkou našlapujete po špičkách. Než se začnete cítit trochu jistěji, zemřete mnohokrát. Smrt však přináší odpovědi, každý život pak další a další vědomosti do příštích her. I zkušenější hráči mohou být překvapeni, jak komplexní a obrovský svět ve hře naleznou.

05_game_for_mac_dont_starve

Nejkrutější částí hry je ale pokaždé smrt. Nečekejte druhé pokusy, nečekejte nekonečné oživování, nečekejte ukládání hry. Jakmile zemřete, jste mrtví a jede se od nuly. Je jedno, jestli jste do svého příběhu investovali pět minut nebo deset hodin – zemřete a jede se od začátku. Nejdřív nevydržíte ani pár dní, s každým prožitým životem však přicházíte zpět chytřejší a znalejší. Čas od času navíc na možnost oživení narazíte, ale jde o velice vzácný úkaz, a i tak máte jen jeden dva pokusy navíc. A stejně nebudou stačit. Náš nejdelší pokus trval 60 dní – přičemž 8 dní ve hře je jedna hodina reálného času. Představte si, že po téměř osmi hodinách piplání, sbírání, bojování a přežívání se najednou zvrtne jedna drobnost, zaútočí na vás bojové včely a vše jde do kopru. Tečka. Znovu.

O to více překvapující je, že se vám chce. Pocit momentálního zklamání a smutku rychle přejde. S jedenácti různými postavami navíc zažíváte vždy ještě rozdílnější příběhy. Wilsonovi rostou vousy, což mu pomáhá během zimních mrazů, v létě je však nutné holení, jinak se přehřejete. Další volbou je třeba malá holčička, která zvládne vyvolat duší svého mrtvého dvojčete, sama o sobě je ale velice slabá. Můžete být třeba robotem, kterému nevadí nic jedovatého ani zkaženého, ale jakmile na vás zaprší, začnou úplně jiné problémy. Naším oblíbencem je pak dřevorubec, který se po pokácení určitého počtu stromů změní na bobrodlaka – v tomto období dělá neuvěřitelné poškození soupeřům, po návratu do původního stavu je však napůl mrtvý. A takhle bychom mohli pokračovat dál.

06_game_for_mac_dont_starve

Některé postavičky získáte pouhým hraním, o jiné se však budete muset hodně snažit. Například je možné získat pavoučí postavu, jíž následně nenapadají jinak velice nepříjemní pavouci. K jejímu odemknutí je ale nutné zabíjet pavouky tak dlouho, dokud z jednoho z nich nevypadne lebka, kterou musíte zakopat do hrobu ve správném čase a postava se vám odemkne jen tehdy, až do tohoto hrobu pak udeří blesk. Ve hře narazíte hned na několik podobně komplikovaných úkolů – je tu pořád něco nového, neznámého a zajímavého.

O Don’t Starve toho nemůžeme říct moc špatného. Jasně, ne každému se hra musí líbit jako nám. Jestliže však stejně pohltí i vás, můžete se těšit na intenzivní, nevšední a dlouhotrvající herní zážitek. Ani cena vás neodradí, hra stojí jen 15 eur a za pár eur navíc můžete koupit i všechna vylepšení a možnost hrát ve více hráčích – to mimochodem hře přidává ještě další úroveň zážitku.

07_game_for_mac_dont_starve

Věříme, že jste hru Don’t Starve dodnes neznali a že vás naše povídání navnadilo. Jděte a užijte si ji!

Apple Inc. (AAPL)

Tohle už jste četli?

Nový systém se zaměřuje především na dvě oblasti: na uživatelský zážitek a na výkon. Z pohledu výkonu staví na novém frameworku Metal, který Apple již dříve přinesl na iOS. Metal kombinuje schopnosti technologií OpenGl a OpenCL do jednoho prvku.

Klikněte zde!