imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Pozvánky na říjnovou Keynote jsou tu

Sledujte událost s námi!

apple sociální média

Proč není Apple na žádných sociálních médiích?


Čím to, že nejúspěšnější společnost na světě se vyhýbá sociálním médiím a jde proti všem marketingovým trendům? Jak si to může Apple dovolit a vyplácí se mu to?

Pokud Apple znáte, můžete oponovat, že Apple využívá spoustu podobných platforem. To je pravda, ale jakým způsobem?

I když má Apple svou vlastní oficiální stránku na Facebooku, je na ní jen pár fotografií iPhonu X, nic víc. Žádné příspěvky, žádné obrázky, žádné hodnocení. To stejné platí i o Twitteru, kde dokonce nenaleznete jeden jediný tweet. Instagram je se 112 fotografiemi o něco aktivnější. Na druhou stranu jsou to všechny příspěvky uživatelů s tagem „Shot On iPhone“, Apple na účtu žádný svůj obsah nezveřejňuje. Na YouTube sice pravidelně nahrává své reklamy, nicméně jsou vypnuté komentáře a tak jde pouze o reklamy bez „sociální“ stránky.

Twitterové účty jako @ios, @macos, @iphone a @machintosh patří náhodným uživatelům a s Applem jako takovým nemají nic společného. Služby jako Apple Music a Apple Support slouží spíše jako novinkové zprávy, zatímco stránka Tima Cooka představuje spíše příspěvky životního coache než CEO technologické společnosti.

Celkově lze tedy s klidem v duši říci, že Apple není – nebo pouze minimálně – na sociálních sítích nijak aktivní.

Otázka tedy zní, proč? Přístup Applu je totálně protichůdný strategii konkurence a trendům moderního marketingu. Odpověď není jednoduchá. Začněme hezky popořadě.

Apple jednou z nejvlivnějších značek a vůbec nejhodnotnější společností světa. Kdo už někdy slyšel o Coca Cole, slyšel pravděpodobně také o Applu. Jeho úspěch je z velké části založen na faktu, že dává všem na vědomost své hlavní cíle pomocí jednoduchých zpráv, typického designu a konzistentní kvality. Konzistence je jednou z hlavních vlastností Applu a vyžaduje striktní kontrolu.

Pokud má někdo rád vše pod kontrolou, tak je to Apple. Pocit, který ve vás vyvolá Apple Store nebo obchod oficiálního distributora, webové stránky a dokonce i balení produktu a nálada v reklamách, jsou naprosto identické. Dokonce ovládá uživatele omezováním možnosti využití svých zařízení. Některým to vyhovuje, některým ne, nicméně tento typ ovládání se stal poznávací značkou Applu.

A co se na sociálních médiích prakticky nedá? Udržet si sjednocený dojem a bezchybnou ryzost. Podívejte se na aktivní stránky konkurence. Jsou plné komentářů od „hejtrů“, „trollů“ a všemožného dalšího výkvětu internetu. Apple by se tomuto rád vyhnul. Hejtři Applu jsou navíc opravdu zákeřní. Dovedete si představit komentáře pod novou reklamou Applu?

Apple utratí za propagaci každý rok miliardy dolarů. A díky své vlastní strategii se mu to vyplatí do posledního centu. Přes sociální média by se sice dostal ke spoustě lidem, ale nedosáhl by svého cíle.

apple twitter

Pojďme se na to podívat z jiné strany. Jaké jsou výhody sociálních médií? Firmy na nich mohou získávat okamžitou odezvu od svých zákazníků. Za relativně malé peníze se mohou dostat ke spoustě potencionálních zákazníků. A své reklamy mohou přesně cílit, jelikož Facebook a další stránky vydělávají peníze za poskytování informací o uživatelích.

Pokud chcete cílit na konzervativní Evropany mezi 20 až 50 lety života, stačí říct kouzelné slovíčko – a zaplatit – a Facebook vám okamžitě přinese požadované výsledky. Nakonec neexistuje lepší místo, kde kolem něčeho vytvořit pořádný humbuk, než na sociálních médiích. Toto jsou hlavní důvody, proč se velké společnosti účastní kolotoče sociálních médií. Apple ale nic takového nepotřebuje.

Když dojde na zpětnou vazbu, musíme zmínit slova Steva Jobse:

Lidé často ani nevědí, co chtějí, dokud jim to neukážete.

steve jobs

Jinými slovy není pro Apple zpětná vazba natolik důležitá, protože se vždy snaží vytvořit něco, co budou zákazníci chtít, i když to ještě ani netuší. Hlavně pokud bude nějakou zpětnou vazbu potřebovat, stačí si otevřít internet. O Applu se totiž píše všude a není tedy třeba kvůli tomu vytvářet nějakou další platformu.

Že přijde o výhodu větších prodejů, není žádný problém. Stejně to nezapadá do image Applu. Přeci jen je Apple luxusní značka a luxusní značky na sociálních médiích své reklamy necílí. Mohly by totiž vytvořit přesně opačný vjem. Jaká luxusní značka by taky nabízela akci „kupte 3 za cenu 2“, „sdílejte a vyhrajte iPhone“ a podobně. Cupertino chce, abyste po jejich zařízeních toužili, vnímali jejich exkluzivitu a vstoupili do obchodu, který mají plně pod kontrolou.

Co se humbuku týče, stačí Applu držet vše v tajnosti a všichni o tom budou mluvit. Poté unikne čínská fotografie z pochybného zdroje se zadní stranou nového iPhonu a všichni se mohou zbláznit. Jde totiž o nedostupné, tajné a záhadné zařízení. Po všech tajnostech uspořádá Apple pro novináře, influencery a další mediální postavy velkolepý festival v podobě Keynote. Celý svět nemluví o ničem jiném a nepotřeboval k tomu žádnou přítomnost na sociálních médiích.

Apple si jednoduše může dovolit sociální média nepoužívat.

Zdroj: TechAltar

iMac Pro
Apple Inc. (AAPL)

Tohle už jste četli?

Nový systém se zaměřuje především na dvě oblasti: na uživatelský zážitek a na výkon. Z pohledu výkonu staví na novém frameworku Metal, který Apple již dříve přinesl na iOS. Metal kombinuje schopnosti technologií OpenGl a OpenCL do jednoho prvku.