imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Budoucnost je tady!

Apple představil iPhone X

Rozhovor s Robertem Kaločaiem, spoluzakladatelem Nanits Universe


Vzpomínáte si, kdy jste naposledy četli komiks? Někdo je čte denně, jiný jednou za čas, další zase jen párkrát za život. Rozhodně byste si však prohlížení okének s příběhem na první dobrou nespojovali s digitální formou. Proč také, když dosud neexistovala skutečně kvalitní platforma, jež by dělala něco lepšího než papír. To se má však změnit s Nanits Universe, českým startupem, který má nemalé plány.

Pozvali jsme si na povídání Roberta Kaločaie, jednoho ze dvou zakladatelů, abychom revoluční platformu rozebrali. Jejich technologie totiž umožňuje plynulé čtení komiksu, doplněné o dynamickou hudbu a prostorový efekt díky paralaxnímu skrolování. Tým přichází jak s platformou samotnou, tak vlastním komiksem, jenž stál na začátku celého projektu. Prolog příběhu a technologii si můžete vyzkoušet zdarma.

V první části rozhovoru jsme si o tom, kde se skrývá kouzlo Nanits Chronicles, které evidentně zapůsobilo na řadu investorů, protože jen na Kickstarteru a Fundliftu se startupu podařilo vybrat přes čtyři a půl milionu korun.

Vaše firma nese název Nanits, stejně tak i váš hlavní komiks. První otázka může napadnout nejednoho českého čtenáře – je fonetická podobnost se slovy „na nic“ čistě náhodná?

Je to náhoda. Vzniklo to z toho, že se hlavní příběh jmenuje Nanits Chronicles (to, že z toho vzniklo vydavatelství, je věc jiná). Původně šlo o jeden příběh, jeden svět – kroniky nanitů. Když jsme vymýšleli název, nechtěli jsme použít konkrétní anglickou formu „nanites“. Rozhodli jsme se proto pro trochu jiné slovo, které by bylo originální, pro nás typické. Ubrali jsme proto „e“ a říkáme, že Nanits je ta hlavní sloučenina celého příběhu.

Kde se námět na váš hlavní příběh vzal?

S tím jsem přišel já. Chtěl jsem si vlastně něco natočit a já jsem vyrostl na sci-fi, jako jsou Vetřelci, Predátor, filmech Jamese Camerona. Ubíral jsem se tedy podobným směrem a začal jsem psát. Když už jsem ale začal, rozhodl jsem se, že se nebudu ničím omezovat. Po pár stránkách jsem dobře věděl, že je něco podobného nereálné natočit. Přemýšlel jsem tedy, jak to dostat někam dál. Komiksy jsem četl, nebyl jsem v nich tak úplně ponořený jako teď, ale bavily mě, stejně tak i komiksové filmy. V tu dobu jsem si uvědomil, že tudy by to šlo – komiksy mají kreslené panely, které mohou ukazovat obrovské výjevy. Říkal jsem si, že by to nemuselo stát tolik a dalo by se to vyprávět bez omezení.

V tu chvíli jsem začal hledat, kdo by mi příběh nakreslil – já sice kreslil, mám i vystudovanou školu, ale nechtěl jsem. Už jsem v tom tolik nebyl, spoustu jsem toho zapomněl. Našel jsem tehdy Michaela (Michael Petrus, druhý ze zakladatelů projektu, pozn. red.), moc se mi jeho věci líbily. Na jeho Facebooku jsem viděl pár sci-fi projektů, které dělal. Do teď si pamatuji jeden záběr, kde byli vojáci v zákopu, kteří rozstřelovali zombíky na kusy. V tu chvíli jsme si říkal, že by to mohlo být ono, že kreslí pěkně. Ozval jsem se mu, nastínil jsem mu můj nápad, jemu se to také líbilo a začali jsme spolupracovat. Fáze příprav, domlouvání a hledání toho ideálního trvala přibližně čtyři roky.

Tehdy jsme došli k tomu, že by to mělo být digitální, že to nechceme dávat vydavateli. V tu chvíli jsme zase řešili, že když digitální, musí to být opravdu super. Začal se tak rodit nápad na skrolování, přidávání hudby, do toho paralaxy. Přesně před dvěma lety jsme pak udělali koncepty našeho světa, prezentaci s našimi nápady a propočty a šli jsme s tímhle vším před investory. Dostali jsme první milion, čímž jsme se posunuli dál, získali další lidi. Připravili jsme i nástroje, v nichž jsme mohli naše komiksy skládat. Cílem totiž nebylo to, aby programátor musel každý obrázek pracně programovat, ale abych i já mohl vzít obrázek a pohodlně to nastavil bez větších potíží.

Vytvořili jsme tedy nástroje, začali jsme s nimi pracovat a došlo nám, že by je mohlo využívat mnohem víc lidí. To, co děláme my, by zvládl každý. Poslední rok tak pracujeme na tom, abychom to přetransformovali do vydavatelství, zároveň však dál pokračovali v tvorbě toho našeho příběhu a světa.

Kolik vás teď je?

Jsme dva zakladatelé, pak je tu dalších více jak 30 lidí, kteří na projektu pracují. Jsou to překladatelé, vývojáři, kreslíři, concept artisti – těch je ostatně opravdu hodně. My teď budeme vydávat art book, který jsme lidem na Kickstarteru sice slibovali v létě, ale tou transformací se vše o něco zpozdilo. Museli jsme sice přijít se zpožděním, ale to, co přineseme teď, je na úplně jiné úrovni, než co kdokoliv očekával předtím.

Vzhledem k tomu, že jsme k tomu od začátku přistupovali jako k filmu, jsme stejně tak tvořili i materiály. Concept arty, storyboardy, provázanost na pozadí – když máme zbraň, tak víme, jak funguje, ale i proč tak funguje, proč dělá to a tamto.

Takže tvoříte vlastní univerzum?

Přesně. Chceme z něj vyprávět mraky příběhů, ale na první dobrou je nebudeme propojovat. Máme vymyšlený časový úsek, kde se příběhy budou odehrávat, ale rozhodně nevytvoříme evidentní a silné vzájemné vazby. Máme třeba příběhy, které jsou od sebe sedmdesát let, ale člověk ví, že se to odehrává ve stejném vesmíru. Na pozadí jede pořád stejná časová linie, ale nenásilně. Rozhodně nečekejme něco, jako když se v jednom komiksu mluví o postavě, a čtenář si okamžitě musí otevřít jiný příběh, aby to pochopil. Tak to teď dělalo filmové DC, protože se snaží dohnat Marvel několika filmy během pár let. Chtěli do tak krátké doby nacpat to, co filmový Marvel dělá skoro deset let.

Třeba časem, až se k sobě naše příběhy nějak zásadně přiblíží, budeme moci něco provázat. Teď ale půjdeme tak daleko, že se změní i jednotlivé žánry. Máme tu dobrodružný akční příběh, další je ale noirová detektivka, připravujeme třetí z doby epidemie, což bude zase westernový postapokalyptický příběh. Žánrově to bude jinde, kreslí to někdo jiný, barevná schémata budou rozdílná.

Jednou z hlavních věcí, která spolu s vaší úspěšnou kickstarterovou kampaní přišla, je Nanits Composer, což je právě zmíněný editor. Lidé budou moci vydávat komiksy přímo na vaší platformě?

Je to tak. V editoru se to celé poskládá, člověk použije naši hudební banku, kterou bude mít zdarma – tu si děláme přímo pro nás, bude tam i ruchová banka. Nahází si tam svoje kresby, rozhýbe paralaxy, je to ostatně hodně intuitivní, a pak si to nahraje na server. Vyplní si nějaké informace o komiksu – kdo to dělal, kdo to kreslil, jazykové verze a rozhodne se o ceně. Když to odesílá, zeptá se ho systém, zda jde o nový komiks a jestli má vytvořit novou řadu, nebo jestli komiks na něco navazuje.

S druhým dílem našeho komiksu uvolníme nový interface. Updatovali jsme aplikaci, takže půjde platit normálně přes in-app purchase, aby lidi nemuseli chodit na web. To samé bude u Androidu. V prosinci bychom rádi dodělali novou vrstvu v menu – zatím je tam totiž jen naše řada komiksů, tak to stačí v jedné úrovni. Budeme však přidávat nové dvě série, jednu od německého a jednu od českého autora, tak potřebujeme novou úroveň menu. Když se aplikace otevře, uvidíte jednotlivé ságy nebo série.

Budete mít nějakou formu kontroly, co na platformě vyjde?

Ano, do jednoho dvou dnů by mělo být vše schválené, přečtené. Zkontroluje, jestli tam není třeba porno nebo něco takového, jestli tam nejsou fotky, které nejsou komiksové – zatím to budeme mít uzavřené tak, že chceme jen komiksy. My to jen rozdělíme do kategorií, ale nebudeme rozhodně nic zakazovat proto, že by se nám něco nelíbilo. Nechceme určovat, jestli je tohle pěkná nebo ošklivá kresba.

První rok budeme fungovat v uzavřeném režimu, čímž do platformy přineseme kvalitní obsah. Hledáme autory, říkáme jim, ať jdou k nám – dostanou ještě výhodnější nabídku a ceny, než jak tomu bude po spuštění klasického režimu. Teď je naším cílem naplnit platformu obsahem. Aktuálně řešíme například komiksy z Japonska.

Další rok to otevřeme všem. Kvalita ale prostě nemůže být moc naředěná nekvalitou – nebudeme si nic nalhávat, každý není geniální tvůrce komiksů, ať už scénárista nebo kreslíř. Je tedy potřeba udělat nejdřív prémiový obsah, až potom tam pustit i další.

Do vašeho systému půjde převést všechny komiksy, nejen ty přímo tvořené pro vaši platformu?

Určitě. Teď jsme rozšiřovali tým o takzvané „kráječe“, ti dostanou komiks, nakrájí ho, když je něco špatně, tak to opraví. Jsme schopni „konvertovat“ velmi kvalitně komiksy od autorů, kteří neplánovali, že by něco takového dělali.

Je potřeba dodělávat i něco dalšího nad rámec obvyklého komiksu? Systém je přeci jen trochu jiný.

Občas je dobré dokreslit několik věcí, ale není to nutné. Teď, abychom podpořili nové autory, tak za ně všechno děláme my. Nabídneme jim, aby nám dali data tak, jak jsou – my to rozřežeme, připravíme, zhudebníme. Všechno zcela bez starostí, člověk navíc dostane víc peněz. Náš úkol teď je co nejvíc naši banku naplnit komiksy.

U našeho komiksu tam teď máme jeden díl zadarmo, druhý placený, do konce roku budou tři. V lednu až březnu bychom se chtěli dostat na 25 komiksů, do konce příštího roku mít třeba 100 až 150 komiksů.

Na druhou část rozhovoru se můžete těšit již brzy.

Beoplay
Apple Inc. (AAPL)

Tohle už jste četli?

Nový systém se zaměřuje především na dvě oblasti: na uživatelský zážitek a na výkon. Z pohledu výkonu staví na novém frameworku Metal, který Apple již dříve přinesl na iOS. Metal kombinuje schopnosti technologií OpenGl a OpenCL do jednoho prvku.

Klikněte zde!