00_augmented_reality_in_ios11_cover

S iOS 11 přijde i augmentovaná realita

#Novinky
2017. 06. 07.

Blázinec kolem AR dorazí i na iPhony a iPady. Apple představil ARKit, aby vývojáři mohli začít programovat skvělé aplikace využívající právě rozšířenou realitu.

V našem posledním článku před keynote na WWDC jsme zmínili, že by měl Apple podpořit vývojáře AR aplikací. Možná si na něj ještě vzpomínáte, pokud ne, rozhodně doporučujeme nahlédnout – sesbírali jsme pro vás drobný přehled AR. Rozdíly mezi AR a VR mohou být občas trochu matoucí, obě technologie však byly zmíněny a představeny.

01_augmented_reality_in_ios11

Ve stručnosti, virtuální realita je prakticky stejná jako videohry – zařízení vytváří kompletně novou iluzi světa, do níž se jako hráč třeba pomocí VR brýlí dostáváte. Augmentovaná realita je naproti tomu jen doplnění našeho reálného prostředí, znáte to například z map, Snapchatu či Pokémon GO. Tyto běží na rozšířené realitě.

Apple by rád zvýšil počet vyvíjených AR aplikací. Jelikož je možné technologii využívat prakticky všude, limitem je pouze lidská představivost. Americká firma připravila platformu jménem ARKit, a pokud vše půjde podle představ, řešení od Applu bude brzy největší AR platformou na světě. Pochopitelně díky milionům iPhonů a iPadů a rychlému nasazování nejnovějších verzí iOS.

Je to vcelku jednoduché. K použití AR nepotřebujete nic jiného než iPhone či iPad. Zařízení jsou vybavena kvalitní kamerou, pohybovým senzorem, výkonným procesorem a grafickým akcelerátorem. Vše je navíc doplněno Core ML API, jež pomáhá se strojovým učením. Pojďme se podívat, co Apple vývojářům nabízí.

ARKit

Stejně jako v případě HomeKitu či HealthKitu, i u AR Apple připravil pro vývojáře vlastní systém. ARKit nabízí rychlejší a stabilnější monitorování pohybu, což pomáhá integrovat objekty ve 3D prostoru a věci tak nelítají všude možně. To znamená, že iPhony a iPady zvládnou rozpoznat třeba desku stolu, vzít hrneček a ve správné perspektivě jej za pomoci ARKitu umístit na povrch.

03_augmented_reality_in_ios11

Vývojářský balík obsahuje vzory Xcodu, odhady pro přibližování a nástroje pro propojení se světly. Apple řekl, že ARKit bude dostupný pro macOS High Sierra a chybět ani nebudou ani dobře známé herní enginy. Najdete zde podporu pro Unity, Unreal Engine a SceneKit.

Uměla inteligence

Během keynote bylo několikrát zmíněno strojové učení. macOS, iOS a watchOS se jej pak pokusí aplikovat. Strojové učení by mohlo využití ARKitu skutečně pomoci. AR updaty představené s iOS 11 budou využívat data sesbíraná kamerou. Ty, v kombinaci s AI, mohou rozpoznat a uchovat důležité informace a ušetřit iPhonům a iPadům hodně práce s výpočtem zbytečných operací.

04_augmented_reality_in_ios11

Rozpoznávání obličejů či trackování jsou dobré příklady, stejně jako rozpoznání objektů, značek či čárových kódů. Rozpozná trojúhelníky, zvládne sledovat objekty a registrovat všechny nové informace. Vývojáři vše zmíněné s Core ML API získají. Apple také slíbil, že díky nástroji uživatel získá rychlejší a příjemnější zážitek. Podle nich by to mělo v praxi znamenat až šestkrát rychlejší fungování než u AI Google Pixelu.

Již dříve se však objevila otázka, jestli o náš pak ale nebudou telefony vědět příliš. Jestliže AR aplikace dokážou sesbírat tolik informací pomocí kamery, současná bezpečnostní opatření Applu by jaksi ztratila význam. To ale není pravda. Zástupci jasně zdůraznili, že se nebudou jakákoliv data posílat na servery, všechny výpočty bude dělat zařízení samotné, ne nějaké vzdálené přístroje. Kromě iPhonů a iPadů nebudou do výpočtů zapojena žádná externí zařízení. Všechna kouzla proběhnou přímo v našich rukách.

05_augmented_reality_in_ios11

Brýle od Applu

Apple Glass v současnosti nejsou na pořadu dne. ARKit však může Applu zajistit silné základy, díky kterým rád v budoucnu své brýle představí. Pochopitelně nejde o první firmu, která podobným způsobem přemýšlí a která pracuje na obdobné technologii. Podle nových informací si myslíme, že iOS může být skvělou platformou, jež se může rozšířit velice rychle – na rozdíl třeba od Google Tango. Něco podobného jsme viděli i od Facebooku, ale sociální sítě nejdou přímým konkurentem Applu. Není jím ani Qualcomm, který rozjíždí vlastní AI projekt jménem Neutral Processing Engine.

Zdroj: 9to5mac, The Verge

Přidejte komentář