imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Odstartujte nový rok efektivně!

Aplikace, které vám pomohou dosáhnout vašich cílů.

Co se nyní děje se softwarem Applu? – Komentář


V posledních několika týdnech jsme se setkali s pár problémy, které se týkaly softwaru od Applu. Co se děje na pozadí a co můžeme v blízké budoucnosti očekávat?

Rok 2017 byl pro Apple sice skutečně parádním po stránce hardwaru, ale našlo se i několik kaněk. Dočkali jsme se skvělých zařízení, kterými jsou iPhone X – nejzajímavější iPhone, jeho dva skvělí parťáci, Apple Watch Series 3 a iMac Pro.

Na druhou stranu se objevilo i několik chybek s nejhorším možným načasováním. Většinou sice nešlo o zásadní problémy (případně se nás v ČR vůbec netýkaly), přesto vám vypíšeme, co na nás v posledních týdnech vyskočilo:

  • Problém třetí generace Apple Watch s LTE byl způsobem nastavením WiFi ve watchOS – šlo však o něco, co postihlo jen zahraniční uživatele.
  • Na anglické klávesnici v iOS 11.1 byla prohozena písmenka „A“ a „I“ – to nás tedy také nepostihlo.
  • Aplikace Kalkulačka kvůli problémům s animací nestíhala při rychlém psaní registrovat všechny znaky.
  • Bug v updatu iOS 11 zapříčinil bootloop.
  • Zranitelnost macOS. Nešlo jen o nepříjemnost, ale šlo i o bezpečnost dat uživatelů. Naštěstí se neobjevil žádný reálný případ, kdy by byl kvůli problému někdo postižen.
  • Meltdown a Spectre přišly v nejhorší možnou chvíli, i když v tomto případě nejde o chybu Applu.
  • Je také nešťastné, že aktualizace řešící právě Meltdown a Spectre s sebou přináší možnost přístupu do pokročilého systémového nastavení bez nutnosti zadat heslo.

Nejde o krátký seznam. Apple pochopitelně zvládá situaci řešit rychle a s grácií, i tentokrát se okamžitě omluvil. Zástupce společnosti řekl následující:

„Bezpečnost je u produktů Applu nejvyšší prioritou, což je bohužel věc, na níž jsme tentokrát při vydání macOS narazili,“ přiznal mluvčí. „Velice litujeme této chyby a omlouváme se všem uživatelům Macu jak za vydání zranitelnosti, tak za veškeré obavy, které v souvislosti s tím vznikly. Naši zákazníci si zaslouží lepší služby. Provádíme nyní audit našich vývojářských procesů, aby se nikdy nic podobného neopakovalo.“

S vyjádřením se připojil i Phil Schiller:

Právě jsme si prošli špatným týdnem. Stalo se několik věcí, ale to je vše. Náš tým zkontroluje systém, pozorně projde procesy, zpytuje své svědomí a udělá všechno pro to, aby se to v budoucnu neopakovalo.

Je ale jasné, že několik omluv není to, co by uživatele okamžitě uklidnilo. Pojďme se tedy podívat na to, k čemu předcházející období vedlo, a co se v Cupertinu děje na pozadí, aby se došlo k vyřešení situace.

Je to v pohodě, ale není

Nejjednodušší odpovědí (která však ani zdaleka není tou nejlepší) je, že je složité zvládat spravovat tolik systémů a vydávat tolik aktualizací ve zcela bezchybném stavu. I kdyby měl Apple dost prostředků na to, aby situaci vyřešil, jde o dvousečnou zbraň. Větší skupiny, náročnější komunikace mezi odděleními, mnoho nových spolupracovníků, kteří ještě nejsou naplno seznámeni se všemi procesy, a podobně. Nemůže jít o výmluvu, každopádně to musíme brát v potaz.

Mnoho lidí si myslí, že může jít o problém nedostatku struktury uvnitř společnosti. Apple se v minulosti zásadně rozrostl, podle některých nestíhají firemní systém, procesy a pracovní postupy držet krok s rostoucím počtem zaměstnanců. Jde o expanzi, která s sebou nese neustálou změnu a úpravy cílů jednotlivých týmů. Noví lídři dorazí s novým očekáváním, a když se změní jednotlivé role a zodpovědnost, není nový stav nějakou dobu úplně jasný pro všechny spolupracovníky.

Podobný růst může brzy vést k chaosu, jenž přináší chyby a problémy. Pochopitelně nevidíme, jak přesně Apple funguje, jde tedy pouze o spekulaci – ale s velkou pravděpodobností nejsme daleko od pravdy. Potvrzují to i problémy v iOS, softwaru, jehož počet uživatelů rostl snad ještě rychleji.

Co bude dál?

Jde o hypotetickou otázku. Apple má jediný způsob, jak v roce 2018 udržet své věrné uživatele – musí problémy vyřešit. Je jedno, jestli toho dosáhne reorganizací, novými strukturami, novými procesy testování nebo zázrakem. Prostě je MUSÍ vyřešit.

Dobrou zprávou je, že na to má. V historii se Apple dostal ze zásadně větších problémů, s řešením podobných situací tak má dobrou zkušenost. Když zástupci společnosti přiznali chybu, rovnou řekli, že začnou u vlastního prahu. Zkontrolují procesy, vývoj a testovací procesy. Můžeme si být naprosto jisti, že v Cupertinu pracují na plné obrátky – je mnohem jednodušší reputaci ztratit, než ji desítky let budovat.

Doufáme, že jednotlivé kroky přinesou co nejrychleji řešení a v roce 2018 už se s podobnými problémy vůbec setkávat nebudeme.

iMac Pro
Apple Inc. (AAPL)

Tohle už jste četli?

Nový systém se zaměřuje především na dvě oblasti: na uživatelský zážitek a na výkon. Z pohledu výkonu staví na novém frameworku Metal, který Apple již dříve přinesl na iOS. Metal kombinuje schopnosti technologií OpenGl a OpenCL do jednoho prvku.

Klikněte zde!