imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

iPhone 8

Veškeré informace o iPhonu 8 naleznete zde

Skutečně vás dělá cool to, že používáte iPhone?


Tuto teorii asi nikomu představovat nemusíme – uživatelé iPhonů jsou extrémně populární, cool a sebevědomě vládnou nad svým životem. Je to ale vážně pravda? V následujícím článku se pokusíme rozlišit vztah mezi příčinou a následkem a podíváme se, proč si někdo skutečně myslí, že je to pravda.

Kult iPhonu

Kolem produktu se Applu podařilo vytvořit vlastní kult, něco jako předtím u iPodů. V roce 2007 odstartovala americká firma celosvětový virus, jenž dosud nakazil stovky milionů uživatelů a další miliony se dále přidávají. Je pravda, že iPhone má své kouzlo, stejně jako prakticky každý další produkt od Applu. To může za to, že chce každý nejnovější verzi telefonu nezávisle na tom, jak vysoko bude nastavena cena. Vážně ale tolik potřebujeme ty úplně nejnovější technologie? Je tu skutečně tolik lidí, kteří jsou ochotní tuto cenu zaplatit? A záleží vlastně vůbec na tom, za který telefon své desítky tisíc utrácíte?

01_is_using_iphones_a_cool_thing

Průzkumy na všechny výše položené otázky odpovídají, že ano. Telefony od Applu jsou extrémně populární mezi teenagery a lidmi z byznysu. Primární funkcí drahého zařízení je pochopitelně každodenní užívání, vedle toho jde ale i o symbol postavení. Je součástí naší image, celkového obrázku, který si na nás další lidé dělají. Drobné logo jablíčka může udělat při první setkání skutečně mnoho – pro někoho jde o pozitivní věc a uživatelé iPhonu díky tomu získají lepší výchozí pozici; na druhou stranu je i řada lidí, kteří si myslí, že je nákup iPhonu pouze snobismem a že jde o vyhazování peněz. Řada dalších telefonů umí přeci více za méně.

V roce 2016 udělala společnost Piper Jaffray průzkum, na jehož základě zjistila, že mladí tíhnou k Applu více než dříve. Množství iPhonů mezi teenagery vzrostlo od roku 2014 ze 48 % na 61 %. V porovnáním s daty z roku 2012 jde přitom dokonce o dvojnásobek. Co je však ještě důležitější, je, že shodně 61 % dotázaných chce jako svůj další telefon iPhone. Volba iPhonu není volbou odborníka, většinu lidí technické specifikace nezajímají – koupě jablečného telefonu je cool, hlavním esem je design. Apple tvoří skutečně nádherná zařízení, i když si mnoho lidí myslí, že je současný vzhled telefonu trochu nudný.

02_is_using_iphones_a_cool_thing

Proč ta extrémní popularita?

Je naprostou pravdou, že platforma Android nabízí uživatelům mnohem více svobody a možností. Apple pro svůj iPhone vytvořil uzavřený systém, ne každý totiž svobodu potřebuje. Většina lidí se nestará o to, kolik jader má jejich procesor nebo jak kvalitní fotoaparát v zařízení je, čísla pro ně prostě nic neznamenají. Když si to roztáhneme na náš běžný život, čísla nás často nezajímají nikde, řada faktorů je totiž přesahuje. Běžný člověk není geek nebo nadšenec do technologií a Apple k nim mluví jazykem, kterému rozumí. QHD, 4K displej? Tomu nerozumí. Retina displej, Touch ID, příslušenství z řady Magic, to vše nejsou technologie, je to skoro kouzlo. To se Apple snaží sdělit a chce, aby to neznělo jako nějaké sci-fi, ale jako běžný doplněk našeho života.

03_is_using_iphones_a_cool_thing

Vedle toho je iOS stále platformou číslo jedna i pro samotné vývojáře, stále se nejvíce vyplácí dělat aplikace na ni. Není mnoho případů, kdy by třeba nová hra vyšla nejdříve na Androidu, až poté s časovým odstupem na iOS. Obvykle je to přesně naopak. Nezapomínejme ani na to, že samotný systém je přívětivější i pro uživatele: iOS je snadný na používání, Apple za uživatelský zážitek dostává nejvyšší známky. iPhone nabízí tak komplexní uživatelský zážitek, že jej prostě nikdo dodnes úplně nezkopíroval. Někdo by mohl říct, že byl Windows Phone tím nejpřístupnějším systémem ze všech, výsledky a uživatelé však sami rozhodli.

Síla příslušenství je obrovská. Apple nabízí olbřímí množství krytů, z nichž si prostě každý vybere. Vedle toho je tu milion a jedna další firma, které nabízí to samé. Tyto faktory z telefonu dělají něco, co cítíme jako naše; z iPhonu si uděláme mnohem osobnější a unikátnější zařízení tak, jak jej chceme. Takhle najednou skončíme u toho, že kupujeme další a další produkty Applu. Jednoho dne můžete otevřít svou skříň, z níž se na vás zřítí hromada bílých krabic s jablíčkem na boku. Jakmile jednou na vlnu najedete, už to nezastavíte, chcete se prostě obklopit produkty Applu, všechny však vedou k iPhonu. Jestliže máte Mac, iPad, Apple Watch a/nebo Apple TV, jste vyřízení – všechna tato zařízení potřebují iPhone.

Když koupíte svůj první produkt od Applu, odstartujete to a už nezastavíte. Jde o jistou formu závislosti.

Vydání iPhonu

Každý na internetu viděl fotky front lidí, kteří čekají na nově vydaní iPhone před Apple Story. To se odehrávalo po celém světě. Reportáže, které během čekání na iPhone 5 a 5s vznikly, vlastně ukazují přesně to, co si lidé o smartphonu od Applu myslí: iPhone je cool. Tomu asi rozporovat nebudeme, prostě jej potřebujete, to je ta základní úroveň. Když jej mít nebudete, stanete se šedivou myškou středu. Máte iPhone? Hmm, tak to musíte být bohatý. Máte „nedosažitelné“ zařízení, o němž ostatní mohou jen snít. Nikdy se na vaši úroveň nedostanou.

Pokud máte iPhone, máte i peníze.

Je smutné, že skutečně existují lidi, kteří takto myslí. Normální člověk přeci nemůže brát výše napsaná slově vážně, navíc dnes, kdy není na vlastnění drahého telefonu už vůbec nic zvláštního. Každý jej potřebujeme, za kvalitu si musíme připlatit, ať už jde o Apple, nebo jakoukoliv jinou firmu. Neberte to špatně, iPhone je i dnes symbolem, ale rozhodně se stává mnohem běžnějším zařízením, ne věcí, na kterou většina nemůže dosáhnout. Jestli si chcete iPhone koupit, můžete si ho pořídit mnoha způsoby, a tak to uděláte. Rozhodně si nemyslíme, že to, co vás ke koupi iPhonu přivede, je stud z toho, že byste jej neměli.

Vytáhnete Nokii nebo iPhone a jde o to, co je na vás cool. Pokud je úrovní, na kterou chcete dosáhnout, být cool, iPhone rozhodně na tuto metu dosahuje a vy se stanete cool… ale jestliže ho dáte bezdomovci, nestane se cool…

„Experti naší doby“ tvrdí, že iPhone nedělá to kouzlo sám o sobě, potřebujete i všechny drobnosti okolo. Chudý člověk se nestane něčím víc, když bude mít v ruce iPhone. Pokud však chcete získat přítelkyni, koupě iPhonu je skvělá volba, ve zlaté, pochopitelně, protože to jste prostě vy. I když skutečně nechápeme, jak někdo může založit vztah na iPhonu; pokud se vám však povede s přítelkyní skórovat díky iPhonu, byl Steve Jobs pravým géniem. Z tohoto pohledu má stále nepopiratelný vliv na naše životy, i když už třeba ani nevíme, kdo Steve Jobs byl. Nejde ani tak o komentář lidí samotných, ale fenoménu jako takového.

Holky ho milují. S tímhle chci přítelkyni, když už mám zlatý telefon.“

„Je veřejným tajemstvím, že telefon s logem Applu je u teenagerů skutečně cool.

Efekt „doufám, že bude iPhone 8 drahý“

Teď se dostáváme k části, kterou miluje každý, a to k efektu „doufám, že bude iPhone 8 drahý“. Každý rok se objevují lidé, kteří dle svých komentářů hrozně doufají, aby byl nadcházející iPhone ještě dražší – tak drahý, aby si jej mohlo pořídit jen pár lidí. Je frustrující tyto komentáře číst, ale objevují se železnou pravidelností úplně pokaždé. Nemyslete si, že by se prodeje iPhonu zásadně snížily jen proto, že by Apple nasadil cenu na vyšší úroveň. To prostě nedává smysl. Zejména ne, když Apple chystá na podzim představit hned tři nové telefony. Když je budete chtít, prostě si je budete schopni koupit. Neváháme o tom, že bude řada lidí, kteří si je budou chtít pořídit.

Tohle je to nejlepší, a to lidi chtějí.

Apple již dlouhé roky vyrábí ty nejlepší telefony na světě a spokojenost s jeho produkty je zcela evidentní. Dobrý marketing je spojen s tím, že každý rok přesvědčí řadu stávajících uživatelů, aby si znovu koupili nový iPhone. Ne kvůli snobismu, ale protože nám nový model udělá radost, to je vše. Z tohoto článku nehodláme vyvozovat žádné závěry – videa mluví za sebe – jediným cílem je, že by se měl každý přes podobné triviálnosti přenést. Vždyť je úplně jedno, jestli je iPhone cool, nebo ne. Každý ať si používá to, co mu nejvíc sedí. V nejvyšší kategorii telefonů máme v současnosti tak širokou nabídku, že si každý prostě zvolí to, co se mu zamlouvá. Rozhodně se ale nemůžeme dočkat toho, co Apple letos představí – a možná trochu překvapivě – doufáme, že ceny už nahoru moc nepůjdou.

Zdroj: Piper Jaffray

Apple Inc. (AAPL)

Tohle už jste četli?

Nový systém se zaměřuje především na dvě oblasti: na uživatelský zážitek a na výkon. Z pohledu výkonu staví na novém frameworku Metal, který Apple již dříve přinesl na iOS. Metal kombinuje schopnosti technologií OpenGl a OpenCL do jednoho prvku.

Klikněte zde!