00_stream_fight_spotify_and_tidal_cover

Souboj služeb: Spotify a Tidal

#Novinky
2017. 03. 05.

Náš obsáhlý článek porovnávající služby se streamováním hudby pokračuje druhou, zároveň i poslední částí. Zjišťujeme, která ze tří služeb je nejlepší.

01_stream_fight_spotify_and_tidal

Spotify

Spotify je průkopníkem na tomto trhu. Ostatní poskytovatelé mohou švédskému zástupci děkovat za mnohé – zejména tedy za prošlapání cesty, díky němuž se všichni ostatní na trhu pohybovali jednodušeji a učili se z chyb Spotify. Služba byla ve Švédsku spuštěna v roce 2008 a její původní název zněl Spotify AB. Uživatelská základna pomalu rostla, v roce 2010 dosáhla na hranici 10 milionů uživatelů, v roce 2011 přitom měli pouze 2,5 milionu platících zákazníků.

Dnes služby využívá více než 100 milionů lidí, což je zdaleka největší uživatelská základna oproti ostatním, jen 50 milionů z nich je ale platících. To je jeden z důvodů, proč má poskytovatel neustálé finanční komplikace. Službě nepomáhá ani to, že od jejího příchodu se konkurence na trhu zásadně změnila.

02_stream_fight_spotify_and_tidal

Uživatelské prostředí

Oproti Apple Music dává služba přednost tmavšímu provedení. Někomu se to může líbit více, jinému tolik ne – každý ať si rozhodne sám. Švédi vytvořili nejčistší a nejjednodušší uživatelské prostředí ze všech. Vše díky němu najdete rychle a bezproblémově, žádné velké zvykání není potřeba. Navíc vypadá parádně. Ani jejich uživatelské prostředí pochopitelně není úplně bez chyby, u pár věcí budete muset trochu prozkoumat, jak fungují. Zatím jsme třeba nepřišli na to, jak smazat hudbu, kterou jsme dříve stáhli pro offline poslech (kromě smazání celé aplikace). Spotify každopádně v této kategorii jasně vyhrává.

03_stream_fight_spotify_and_tidal

Služby

Spotify ze všech porovnávaných služeb nabízí nejméně věcí navíc. Není tu mnoho exkluzivních umělců, televizní obsah nebo Facebook pro umělce. To však pomáhá, aby se služba soustředila na to nejdůležitější, a to perfektní hudební služby. Například systém doporučování je u Spotify takřka dokonalý, rozhodně jasně nejlepší ze tří porovnávaných služeb.

Najdete zde třeba funkci Discover Weekly, jež vám každý týden vytvoří playlist o třiceti nových písničkách na základě vašeho vkusu. A jde o parádní výkon! Playlist skutečně dokáže rozšířit obzory a objevíte díky němu hromadu interpretů a skladeb, ke kterým byste se jinak vůbec nikdy nedostali (zejména proto, že jsou to neznámé kapely). My jsme třeba díky tomu objevili úplně nové žánry: norské techno, americký electrofunk, brazilské tropické mixy a africké kmenový bass. Discover Weekly nabízí jakési hudební dobrodružství, jež vám sedne.

04_stream_fight_spotify_and_tidal

To však není vše. Máme tu i Release Radar, který opět na týdenní bázi nabídne třicet písniček z nově vydaných alb a singlů. Pochopitelně podle vašeho vkusu a vašeho stylu. Daily Mixy zase berou vámi sledované kapely a tvoří z nich jednolité playlisty na každý den (celkem jich je šest) – playlist vezme interprety, vloží jejich důležité písničky a doplní je dalšími interprety, kteří se tam hodí. Perfektní třeba pro tematické party!

I přestože jste si poctivě prošli všechny playlisty, stále máte co objevovat. Pod záložkou Discover najdete řadu umělců a alb, jež čekají na váš poslech. Můžete si také projít hitparády jednotlivých zemí pro případ, že máte nějaký ten čas a nevíte, jakou hudbou ho naplnit. Nedokážete si ani představit, co frčí třeba v takové Uruguayi:

Vedle playlistů na objevování nových interpretů tu jsou i radiové stanice jednotlivých interpretů, můžete do služby naházet i vlastní hudbu z počítače a nechybí ani obrovské množství speciálních playlistů podle vaší nálady či potřeby. Můžete zde sledovat své přátele a koukat, co právě poslouchají. A teď naše nejoblíbenější funkce – služba automaticky sleduje, zda zrovna neposloucháte hudbu na jiném zařízení. Následně třeba můžete použít svůj iPhone jako dálkové ovládání během poslechu na počítači, případně si můžete přehrávání jedním kliknutím přehodit do tabletu. Není k tomu potřeba žádná externí aplikace.

To je výčet služeb, na něž můžete během používání Spotify narazit. Hlavní zaměření je jednoznačně na hudbu a na objevování nových věcí. Nic víc od streamovací služby podobného střihu vlastně ani nechceme, ale někomu to může přijít málo.

Kvalita zvuku

Jestliže už jste četli předchozí článek o Apple Music, jistě si dobře pamatujete úvodní informace kolem kvality hudby. V tomto případě verze zdarma nabízí hudbu v kvalitě 160Kbps, což není skvělé, a to ani při poslechu na mobilu. Placená verze služby vám na druhou stranu nabídne až 320Kbps, ale abyste ji takto poslouchali, musíte přehodit kvalitu poslechu v nastavení. Kvalita zvuku je zcela průměrná oproti dalším streamovacím službám – nenabízí nic navíc, ale ani nic horšího. Možná snad jen hlasitost je možné vytáhnout na vyšší úroveň než u Apple Music – jde však o náš pocit, nic jsme exaktně neměřili.

05_stream_fight_spotify_and_tidal

Během psaní tohoto článku se začaly objevovat nové zprávy, že Spotify chystá speciální předplatné jménem Spotify HiFi za 5-10 dolarů. To by teoreticky mělo přinést CD kvalitu hudby, čili stejnou jako u Tidalu. Odlišná cenovka může ukázat, na kolik si lidé cení kvality zvuku a kolik lidí vůbec zajímá mít něco vyššího než 320Kbps. Jestliže se nakonec služba objeví za přijatelnou cenu, Spotify by se mohlo stát doživotním poskytovatelem řady audiofilů.

Shrnutí

Jestliže hledáte něco na poslech hudby, Spotify se pro vás pravděpodobně stane nejlepší možností. Naše doporučení je jasné, uživatelské prostředí aplikací je parádní, i když ne zcela bezchybné. Službu navíc využijete snad na všech platformách –  Windows, macOS, Linux, Chrome OS, Telia Digital-tv, iOS, Android, BlackBerry, Windows Phone, Symbian, webOS, Squeezebox, Boxee, Sonos, WD TV, Roku, MeeGo, TiVo, PlayStation 3 a PlayStation 4.

Na druhou stranu se nedočkáte žádných exkluzivních hudebníků nebo služeb. Spotify má navíc čas od času slabší chvilku – nedávno třeba skandál s SSD, kdy aplikace náhodně vepisovala stovky gigabytů na SSD uživatele. Objevil se však i problém s únikem dat a několik dalších bezpečnostních problémů. Vedle toho jsme si všimli, že při přehrávání na počítači (zejména tedy při přehrávání videa) se stroj trochu zpomalí.

06_stream_fight_spotify_and_tidal

Cena předplatného vychází na 4,99 eur, přičemž rodinné předplatné až pro šest členů vyjde na 7,99 eur. Cenovka rodinného balíčku je tu díky Apple Music – americká služba nastavila hodně tvrdou cenovou politiku a zbytek trhu se musel přizpůsobit. Jestli se vám hned nechce platit pět eur měsíčně, můžete si počkat i na nějakou slevovou akci, kdy se dají sehnat třeba tři měsíce za jedno euro apod.

Vedle toho je tu i bezplatná verze, ale tu bychom příliš nedoporučovali. Službu totiž brzy začnete nenávidět – verze zdarma je prošpikována reklamou a o řadu užitečných funkcí navíc přijdete (třeba přehrávání offline). Jak jsme již popsali výše, i kvalita hudby je zde nižší.

Výhody a nevýhody

  1. Perfektní systém doporučení versus Nepříliš mnoho extra služeb

  2. Parádní uživatelské prostředí versus Mnoho chybek

  3. Verze aplikace je pro většinu systémů versus Verze zdarma je spíš odpuzující než lákající

07_stream_fight_spotify_and_tidal

Tidal

Naším posledním zástupcem je služba Tidal, jež byla spuštěna v roce 2014. Stojí za ní norsko-švédská společnost Asiro. Později ji koupila známá rapová osobnost Shawn „Jay-Z“ Carter. Marketingová kampaň odstartovala v březnu roku 2015 a měla dát vědět, že tu něco podobného vůbec existuje. Jelikož je Jay-Z přímo z oboru, neměl problém přesvědčit několik kolegů, aby mu s propagací pomohli. Řada známých osobností a umělců si na sociálních sítích změnila své profilové fotky na modrou po vzoru Tidalu a do svých zpráv přidávala hashtag #TIDALforALL.

Na konci měsíci se pak uskutečnila i velká tisková konference, na níž se objevilo hned 16 známých osobností (Beyoncé, Rihanna, Kanye West, Nicki Minaj, Daft Punk, Jack White, Madonna, Arcade Fire, Alicia Keys, Usher, Chris Martin, Calvin Harris, deadmau5, Jason Aldean, J. Cole, Claudia Leitte a pochopitelně i sám Jay-Z). Všichni vyjmenovaní jsou spoluvlastníci Tidalu. Tento přístup je velice vlastní celé myšlence služby – chtěli vytvořit něco, co je nejen pro uživatele, ale i pro hudebníky.

08_stream_fight_spotify_and_tidal

Aby hudebníci své zapojení ještě více stvrdili, všichni podepsali jednotné prohlášení:

V historii začalo každé hnutí spojením několika jednotlivců se stejnou vizí – vizí, jež změní status quo.

Pojďme se podívat, od jaké míry se jim podařilo tato slova naplnit!

Uživatelské prostředí

Prostředí dominují tři barvy – černá, bílá a „Tidal“ modrá. Celý design vypadá, jako by se o něj postarali grafici Spotify. Nese si s sebou tak všechna pozitiva i negativa. Desktopová verze aplikace vypadá prakticky úplně stejně, jako ta od Spotify. V celkovém součtu se nám líbí Tidal úplně nejvíc ze tří porovnávaných služeb, ale záleží pochopitelně na vkusu.

Uživatelské prostředí je skutečně snadné na ovládání – jednoduchostí předskakuje obě zbylé porovnávané služby. Nenajdete zde mnoho komplikovaných funkcí, ale nepotřebujete vůbec žádný čas na navyknutí. Jedinou nepříjemností je snad fakt, že se vám hned po spuštění objeví na hlavní stránce aplikace obrovské množství informací – kategorie, alba, videa atd.

09_stream_fight_spotify_and_tidal

Hodně povedený efekt je vizualizace točícího se CD u právě přehrávaného alba. Jediným problémem je tu (a u videí rovněž), že se hodně zpomalí počítač, a to i MacBook Pro – animace se notně sekají.

Služby

Po předchozí sekci nepůjde o žádné překvapení – největší síla Tidalu tkví v exkluzivnosti interpretů. Pochopitelně se jednotliví zástupci raději spojí se svými parťáky než s „na profit orientované masovou produkcí po krvi lačnících producentů“. Tidal tak má ve své stáji řadu umělců, třeba manželku Jay-Z – Beyoncé. Po dlouhou dobu po smrti Prince jste pak našli jeho hudbu pouze tady. Seznam umělců je dlouhý, ale Tidal vám s rozdělením pomůže. Každé album, které naleznete pouze tady, nese odznáček EXCLUSIVE. Služba v současnosti nabízí přes 40 milionů skladeb.

10_stream_fight_spotify_and_tidal

I když jsou exkluzivní umělci mnohem zajímavější než ti u Apple Music, někomu to může být i tak jedno. Zejména těm, kdo nejsou fanoušci. Na Tidalu však člověk najde i řadu dalšího audiovizuálního materiálů. Jsou tu třeba videoklipy nebo třeba krátké 30minutové snímky. Jestliže si rádi prohlédnete něco o nové raperské vlně z úst Desiignera, služba vám to nabídne. Pro ostatní však tato extra funkce jen znemožňuje ideálnímu fungování aplikace na své úvodní stránce.

11_stream_fight_spotify_and_tidal

Trochu zajímavější už jsou nahrávky koncertů. Je tu sice celá řada strašných nahrávek z koncertů vašich oblíbených umělců, ale na druhou stranu je tu i pěkné množství mnohem lepších kousků. Jedinou otázkou však zůstává, proč bychom měli na videa koukat právě tady, když můžeme kdekoliv jinde na internetu.

Playlisty jsou dobré, ale nic, o čem byste psali domů. Úplně skvělé jsou třeba ty zaměřené na posilování nebo obecně na sportování – můžete si zde vybrat na základě Bpm nebo podle toho, kolik kilometrů chcete při jakém tempu uběhnout. Systém doporučení spíš zklamal.

12_stream_fight_spotify_and_tidal

Kvalita zvuku

Tady se dostáváme k největší výhodě Tidalu. Základní služba poskytuje 320Kbps, je tu však i HiFi balíček. Díky němu můžete získat skladby v CD kvalitě, čili 1411Kbps. Záleží na tom, do jaké míry je to pro vás klíčové. Jeden ze zakladatelů dokonce řekl, že Tidal rozhodně není služba pro všechny. Jestliže však máte odpovídající sound systém a hudbu jste od malička poslouchali zejména na vinylech, tady se vám alespoň částečně otevírá cesta. Pokud však patříte k řadě těch, kdo na telefonu poslouchá se sluchátky přibalenými k telefonu pouze během cesty dopravním prostředkem, asi ani nepoznáte rozdíl. Verge na toto téma udělal slepý test a zjistil, že tak to u většiny lidí skutečně je. Bylo několik těch, kteří rozdíl poznali, ale řada si ničeho nevšimla. Je pak na vás, do jaké skupiny patříte. Určitě by ale bylo zbytečné platit za službu dvojnásobek jen kvůli svému snobismu.

Tidal je z porovnávaných streamovacích služeb jasně nejhlasitější. Nevíme přesně, proč. Možná za to může kvalita, možná prostě jen nastavení. Když jsme však měli maximální hlasitost na Apple Music, Tidal měl při stejné hlasitosti jen 60 %.

Shrnutí

Tidal bychom doporučili zejména těm uživatelů, kteří rádi poslouchají stejné skladby stále a stále dokola. Služba totiž nenabízí mnoho možností objevování. Na oplátku však dostanete streamování kvalitní hudby, čehož využijí zejména audiofilové mezi námi. Proto si myslíme, že má Tidal smysl pouze tehdy, pokud sáhnete po HiFi variantě. Kromě kvality hudby totiž služba nenabízí nic jiného, čím by konkurenci jasně předčila. Pokud se navíc na vlnu vyšší kvality připojí i Spotify, bude muset Tidal začít přemýšlet o nové strategii. Většině uživatelů je totiž úplně jedno, že službu provozují/vlastní sami umělci.

13_stream_fight_spotify_and_tidal

Vyšší kvalita znamená i vyšší cenu – u HiFi varianty si připravte 10 eur měsíčně. Základní služba pak stojí standardních 5 eur. Tidal si navíc můžete na měsíc vyzkoušet zdarma, jestliže si tedy chcete službu zkusit, určitě rovnou sáhněte po HiFi verzi. Sami se pak rozhodněte, zda je to něco pro vás. Stejně jako u Apple Music zde ale není žádná dlouhodobě bezplatná forma odběru.

Výhody a nevýhody

  1. Řada exkluzivních interpretů versus Přecpané uživatelské prostředí, jež se seká

  2. Hudba ve vysoké kvalitě versus Nezajímavé služby navíc

  3. Prostředí s krásným designem versus Dvojnásobná cena za HiFi variantu

Přidejte komentář