imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Budoucnost je tady!

Apple představil iPhone X

Spojené státy chystají mobilní režim pro řidiče


Podle návrhu zákona chce americké ministerstvo dopravy, aby všichni výrobci mobilních telefonů do svých zařízení zařadili i režim pro řidiče.

Nápad vzešel z faktu, že neustálé používání mobilních telefonů vede ke stále většímu počtu nehod. Nejde přitom o nový problém, vážné nebezpečí nezodpovědného používání telefonů je pro uživatele a jeho okolí vážnou záležitostí ve všech sférách života.

Před rokem kvůli tomu v jednom čínském městě zavedli na chodníku speciální pruh pro uživatele mobilů, jak tomu bývá například u cyklistů. A přestože ani cyklostezky nejsou úplným standardem, ani Chongging pro „zombíky dnešní doby“ nepřipravil zase tolik prostoru. Není radno to však brát s opovržením, vždyť více nehod se stává právě chodcům, a ne řidičům.

01_driver_mode

Na druhou stranu auto může představovat větší nebezpečí. Například 10 % všech smrtelných nehod a 18 % nehod bez úmrtí v USA zavinili v roce 2014 právě rozptýlení uživatelé (ať již kvůli používání mobilního telefonu, nebo třeba během jídla či komunikace s dalšími lidmi). Šlo tak celkem o téměř 300 tisíc nehod v roce 2014. Což je nakonec důvod, proč chtějí americké úřady zavedení povinného režimu pro rodiče od všech výrobců. Zástupce příslušného orgánu, Anthony Foxx, se k tématu vyjádřil následovně:

Váš smartphone se stává natolik komplexním pomocníkem, že již dávno nejde jen o telefonování… A rozptýlení je pořád problém. Příliš mnoho lidí na našich silnicích umírá nebo je zraněno z tohoto důvodu.

02_driver_mode

Tento režim pro řidiče by byl velice podobný režimu letadlo. Jediný rozdíl by byl v tom, že by uživateli umožnil používat GPS a zavolat si v případě problému na tísňovou linku. Člověk by ale nebyl neustále rušen různými notifikacemi a telefonáty během řízení a řidiči by se tak mohli více soustředit na samotnou jízdu. Foxx dodává:

Bohužel tu máme stále problém v komplexnosti problému, protože zatímco byste se snažili vytvořit aplikaci nebo smartphone s podobným režimem, tak by jej stále mohl obsluhovat někdo ze sedadla spolujezdce.

Tím se snaží poukázat na fakt, že by telefony automaticky detekovaly, jakmile uživatel nastoupí s automobilem a následně by do tohoto režimu sám přepnul. I kdyby plán prošel, nový systém by však z technických důvodů neplatil ihned.

Představení režimu pro řidiče se totiž v tuto chvíli váže na chytrost automobilů, které by během nastoupení samy poslaly informaci, což u starších modelů není úplně možné. Přemýšlí se tak spíš o modelech automobilů, které v sobě mají jistou formu softwaru, například Apple CarPlay.

03_driver_mode

Pokud by tedy záleželo na přepnutí z pozice řidiče, bylo by pouze na odpovědnosti samotného uživatele. Pak by se ale podobné režimy daly používat všude – například pracovní režim, který by nám vypnul Instagram, Facebook nebo Solitaire. Nebo třeba rodinný režim – kdy by zablokoval všechny messengery, takže bychom si s lidmi, kteří sedí naproti nám u stolu, museli povídat.

Zdroje: New York Times, NHTSA

Apple Inc. (AAPL)

Tohle už jste četli?

Nový systém se zaměřuje především na dvě oblasti: na uživatelský zážitek a na výkon. Z pohledu výkonu staví na novém frameworku Metal, který Apple již dříve přinesl na iOS. Metal kombinuje schopnosti technologií OpenGl a OpenCL do jednoho prvku.

Klikněte zde!