imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Budoucnost je tady!

Apple představil iPhone X

Stručná historie iOS – kapitola druhá


V pondělí 5. června 2017 Apple představil na každoroční vývojářské konferenci iOS 11, operační systém pro telefony a tablety. Máme tu tak velice dobrý důvod, proč se ohlédnout do minulosti a udělat si sraz s nostalgickými vzpomínkami. Pojďme se podívat na milníky, jež jsme po cestě minuli. Kapitola druhá.

V předchozí kapitole jsme se spolu podívali na původ iOS a došli až k první kompatibilní verzi systému s iPadam, což znamená až do verze 3.2. V této kapitole nasedneme zpátky na náš vláček nostalgie a podíváme se na vývoj od iOS 4 až po iOS 6, poslední systém, který nevznikal pod rukama Jonyho Iva. Dámy a pánové, připravte si jízdenky, bude to zajímavá jízda.

01_brief_history_of_ios_chapter_two

iOS 4 – Multitasking

Jak bylo zmíněno na začátku předchozího článku, mobilní operační sytém od Applu byl až do vydání iOS 4 nazýván jako iPhone OS. Až se čtvrtou verzí vznikl název, z něhož se stala značka. Čtvrtá verze měla řadu velice důležitých nových funkcí. Byl uveden ikonický iPhone 4 s nádherným novým designem, následoval jej iPad 2, který osobně považujeme za nejlépe zpracovaný produkt Applu vůbec.

Nezapomínejme ani na Android, v této době se z něj totiž stával systém, který bylo nutné začít brát vážně. Tehdy byl uveden Android 2.0 Eclair. Google představil svůj první telefon Nexus ve spolupráci s HTC, což pro firmu znamenalo velký skok a vznik skutečné konkurence Applu. Na společnost z Cupertina to tvořilo tlak, aby přišla s něčím velkým. A to se také stalo.

02_brief_history_of_ios_chapter_two

S iOS 4 přišla do systému zvláštní forma multitaskingu. Aplikace nebylo možné až na několik výjimek nechat běžet v pozadí. Nicméně aplikace, které byly právě využívány (třeba během uploadování), mohly dokončit operaci poté, co je uživatel opustil. Aplikace svůj obsah uložily do paměti a když se do nich uživatel vrátil, čekalo na něj přesně to, kde skončil. Dlouhodobí uživatelé iPhonů si také jistě vzpomenou, že aplikace v té době vypadaly dost jinak.

Po dvojkliku na Home button vyjel malý proužek, který všechen obsah posunul výše. Byly na něm aktuálně používané aplikace, z nichž si člověk mohl vybrat. Posunem proužku doprava se do akce dostal ovladač médií na přepínání písniček. Ostatně možnost přehrávat hudbu na pozadí byl jedním z velkých přínosů iOS 4. Stejně tak navigace či VoIP pokračovaly dál, i když jste telefon uspali.

03_brief_history_of_ios_chapter_two

Nejlepší věcí na mutitaskingu byl fakt, že měl pouze výhody. Uživatelé nepřišli o rychlost ani o výdrž baterie. Pro každého, kdo přecházel z Androidu na iOS, to byla velká změna. Na Androidu všechny opuštěné aplikace dál naplno jedou. Na zařízeních od Applu jste se o to nemuseli starat.

Vedle multitaskingu přišel iOS i s několika dalšími triky, jako třeba volání přes FaceTime. Tato funkce již byla na ostatních platformách dostupná. Stejně jako obvykle bylo ale řešení od Applu čistší, intuitivnější a rychlejší. Není žádným překvapením, že funkce fungovala jen mezi iPhony.

Až do čtvrté verze systému jsme si museli počkat na možnost dávat na domovské obrazovce ikonky do složek. A jak elegantně to bylo vyřešené! Prostě jste vzali ikonku, přetáhli ji na druhou, a voilà, vaše složka byla připravena. Vám stačilo jen změnit jméno. Animace při otevírání byla také skvělá. Teď už nejde o nic velkého, tehdy však šlo o velkou věc.

To navíc není všechno. Mohli jste také přerovnávat své fotografie, přesouvat je do jiných složek a dělat si tak větší pořádek. Spotlight se naučil hledat na určitých webech, jako třeba na Wikipedii. Spolu s iOS 4 byl představen i iBook, jenž podporoval všechny hlavní formáty e-booků. Mimochodem jste konečně mohli z telefonu vytvořit hotspot, objevily se první verze kontroly pravopisu a AirPlay.

Následující informace se sice nevztahuje k systému, každopádně stojí za to dodat, že iPhone 4 byl prvním zařízením s Retinou.

04_brief_history_of_ios_chapter_two

A protože život není pohádka, objevila se s iPhone 4 i první kauza. Vše začalo s problémy s anténou, bylo jedno, jak dobrý signál byl, se ukazatelem to nehnulo. Krizová komunikace Applu byla jen přilitím oleje do ohně. Steve Jobs totiž vše vyřešil tím, že řekl uživatelům, aby

to prostě nedrželi takhle.

Apple se samozřejmě časem omluvil mnohem elegantněji, a nakonec se ukázalo, že nešlo o takový skandál, jak by to mohlo z médií vypadat. Apple následně vydal update systému, kde byla síla signálu správně opravena. Tehdy se dělo mnoho zajímavého.

iOS 4 by představen v červnu 2010. Podporovaná zařízení: iPhone 3G, iPhone 3GS, iPhone 4, iPod iPod Touch druhé generace, iPod Touch třetí generace, iPod Touch čtvrté generace, iPad, iPad 2.

05_brief_history_of_ios_chapter_two

iOS 5 – Hey, Siri

Pokud bychom měli vybrat nejikoničtější iPhone v historii, byl by to iPhone 4s. A iOS 5 se z velké části zasadil o to, díky čemuž se telefon od Applu stal hitem jednou provždy. Bylo představeno více než 200 nových funkcí. Pojďme se podívat na ty nejdůležitější.

Jako první musíme vypíchnout příchod Siri. Virtuální asistentka byla dostupná pouze pro top zařízení a prodejní čísla to raketově vystřelilo. Přestože má každý svůj pohled, a většina z nás na Siri kouká jako na zajímavou hračku, její důležitost je nepopiratelná. Stačí se podívat na nedávné přednášky s chytrými gadgety (jako Google Home, Amazon Echo a HomePod), aby je jasné, že Apple v roce 2011 nastavil nový trend.

06_brief_history_of_ios_chapter_two

Už samotná myšlenka, že bychom mohli komunikovat s naším zařízením v kapse nejen tak, aby nám rozumělo, ale také aby zvládlo správně odpovědět, byla revoluční. Navíc vše probíhalo rychle a s humorem. Siri se od finálního vydání Applem daří skvělé, nehledě na to, že ji nejdříve vydal jako beta verzi, které se příliš nevedlo. Siri byla tehdy schopná zařídit vyhledávání na webu, začít telefonát, udělat poznámky do kalendáře, spolupracovat s WolframAplha a obecně vcelku dobře chápala, co jí říkáme.

Další ikonickou novinkou se stalo notifikační centrum, které bylo s rovněž představeno s iOS 5. Nemůžeme popřít, že nová funkce byla jednoznačně převzata z Androidu, ale to už je teď asi jedno. Důležitou věcí bylo, že je konečně tady a že fungovalo perfektně. Vysunutím horní lišty jste se mohli podívat na všechny notifikace na jednom místě a rovnou je i otevřít. Pravidelně se objevující informace jste si navíc mohli připíchnout, třeba v případě předpovědi počasí nebo vývoje burzy. Notifikační centrum nebylo revolučním nápadem, ale jen těžko si bez něj dnešní telefony představíme.

07_brief_history_of_ios_chapter_two

Dalším důležitým updatem byl iMessage. Nejenže šel Apple tímto krokem proti vůli operátorů, dokonce se mu podařilo nalákat velkou část uživatelské základny BlackBerry. Nejlepší věcí bylo, že byla aplikace schopna spravovat i multimediální zprávy, okamžitě se stala hlavní aplikací pro komunikaci – klasické textové zprávy a zdarma zasílané zprávy skrz iMessage najednou byly na jednom místě. Smazalo to mezi oběma způsoby komunikace hranice natolik, že již nebylo možné poznat, co je co. Prakticky nikdo již nepoužíval původní aplikaci pro zasílání SMS, když mohl posílat zprávy zdarma.

Navíc to opět prostě fungovalo. Telefon automaticky rozpoznal, komu můžete zaslat iMessage, a okamžitě přesunul kontakt z placené SMS na bezplatnou formu posílání zpráv. Všichni, kdo mohli, tak dostali zprávu právě takhle. Žádný nepořádek, uživatel se nemusel starat o nic a celý systém byl spolehlivý a sám od sebe skvěle pracoval.

08_brief_history_of_ios_chapter_two

Tento update navíc zrodil i MobileMe, předchůdce duší našich dnešních telefonů, tzn. iCloudu. Byl to jeden z prvních velkých kroků Applu směrem ke koordinovaném ekosystému. Pokud jste si zakoupili aplikaci na jednom z vašich zařízení, bez jakýchkoliv problému jste ji mohli okamžitě stáhnout i na dalších. Mohli jste sem snadno nahrávat dokumenty, soubory, hudbu, fotky nebo bezpečnostní zálohy. Následně pak ke všemu snadno přistupovat. Od teď jste již nepotřebovali k tvorbě zálohy počítač nebo jakékoliv jiné zařízení.

Myšlenka zařízení bez nutnosti PC se objevila i u dalších částí systému. Objevil se iTunes WiFi Sync, který odstranil nutnost neustále připojovat telefon k počítači. Dále se objevily OTA (over-the-air) updaty, takže jsme iTunes nepotřebovali ani při instalaci nové ROM. Konečně jsme telefon nepotřebovali připojit k počítači ani kvůli tomu, abychom jej aktivovali. Největší radost z toho asi měly Apple Story všude po světě, jelikož lidé už je neustále nežádali o aktivaci telefonu, když se jim to doma nedařilo nebo nechtělo.

09_brief_history_of_ios_chapter_two

Nejdůležitější je však filosofie za tím vším:

váš telefon bude vaším novým počítačem.

Tato myšlenka je rovněž něčím, co naplno potvrdila až budoucnost.

Nezapomínejme ani na další různě veliké změny, které se dále objevily: zabudovaný editor fotografií, funkce Read Later v Safari, integrace Twitteru, aktualizovaný kalendář, představená aplikace Reminders, nová multi-touch gesta či rozdělená klávesnice pro iPad.

iOS 5 byl představen v říjnu 2011. Podporovaná zařízení: iPhone 3GS, iPhone 4, iPhone 4s, iPod Touch třetí generace, iPod Touch čtvrté generace, iPad, iPad 2.

10_brief_history_of_ios_chapter_two

iOS 6 – Válka o nezávislost

Přestože byl již Steve Jobs v době vydání iOS 6 po smrti, byl ze systému jasně cítit jeho vliv a odhodlání, s kterým na systému pracoval. Hlavním cílem iOS 6 bylo vytvoření úplné nezávislosti na Googlu, což je z zcela pochopitelné – Android se naplno stal hlavním konkurentem firmy. To se odrazilo jak u aplikace YouTube, tak u aplikace Google Maps – dříve byly obě na telefonech předinstalované, u nově koupených iPhonů 5 však již chyběly.

Apple pochopitelně musel přijít s vlastní alternativou, v případě map šlo o Apple Maps. Možná si každý úplně přesně nevzpomíná, ale start vlastních map od Applu byl strašlivý. Jednou věcí bylo, že nemohli ze dne na den předskočit Google Maps, které vládly na celém světě dlouhá léta, ale druhou bylo to, že Apple Maps nestačily ani těm nejprůměrnějším mapovým aplikacím od dalších firem. Špatně tvořily trasy, řada důležitých lokalit chyběla, mnoho jmen bylo špatně (jen vzpomeňte, jak dlouho byl v aplikaci Zlín zase jako Gottwaldov) – celkově šlo prostě o strašnou aplikaci. Scott Forstall, zodpovědný manažer, byl také velice rychle vyhozen. Málokdy bylo podobné rozhodnutí tak pochopitelné.

11_brief_history_of_ios_chapter_two

Samotný koncept přitom nebyl špatný. Třeba 3D pohled byl pěkný, integrace Siri byla užitečná, navigace pro řízení vypadala v pohodě a firma, která poskytovala mapové podklady (TomTom), byla na trhu velkým jménem. I představa nativní aplikace přímo vytvořené pro iPhone zněla dobře. Je obrovská škoda, že to dopadlo tak strašně. Naštěstí Apple na svých mapách hodně zapracoval, ale Google Maps stále neohroženě vládnou žebříčku ve své kategorii.

Zbytek novinek u iOS 6 byly spíše jen drobné změny a doladění dosavadních možností. Notifikační centrum získalo režim Do Not Disturb; Siri se naučila hledat restaurace a předčítat sportovní výsledky; Facebook se po Twitteru také dočkal integrace; konečně bylo možné využívat FaceTime i přes mobilní data, a nejen přes WiFi. Poprvé se objevil i Passbook, kam jste mohli ukládat své vstupenky, kupony a karty. Cílem bylo pochopitelně udělat konkurenci Google Wallet, v tomto případě se to ale podařilo mnohem lépe než v případě map.

iOS 6 byl představen v září 2012. Podporovaná zařízení: iPhone 3GS, iPhone 4, iPhone 4s, iPhone 5, iPod Touch čtvrté generace, iPod Touch páté generace, iPad mini, iPad 2, iPad 3, iPad 4.

12_brief_history_of_ios_chapter_two

Dnes jsme se podívali na vznik značky iOS, příchod Siri v iOS 5 a na boj o nezávislost u iOS 6 s rozporuplným výsledkem. Ve třetím díle naší tetralogie se podíváme na to, jak převzal řízení iOS Jony Ive a jak se systém pod jeho křídly vyvíjel až do iOS 9.

Apple Inc. (AAPL)

Tohle už jste četli?

Nový systém se zaměřuje především na dvě oblasti: na uživatelský zážitek a na výkon. Z pohledu výkonu staví na novém frameworku Metal, který Apple již dříve přinesl na iOS. Metal kombinuje schopnosti technologií OpenGl a OpenCL do jednoho prvku.

Klikněte zde!