imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Budoucnost je tady!

Apple představil iPhone X

Stručná historie iOS – kapitola první


V pondělí 5. června 2017 představil Apple představil na každoroční vývojářské konferenci iOS 11, operační systém pro telefony a tablety. Máme tu tak velice dobrý důvod, proč se ohlédnout do minulosti a udělat si sraz s nostalgickými vzpomínkami. Pojďme se podívat na milníky, jež jsme po cestě minuli. Kapitola první.

Začněme nejdříve malým upozorněním – iOS se vždycky nejmenoval iOS. Apple svůj operační systém přejmenoval v roce 2010, kdy na trh uvedl iOS 4. Předtím to byl jen iPhone OS. Pro zachování jednoduchosti a konzistentnosti však budeme všechny verze systém označovat jako iOS, a to od 1 do 11. Doufáme, že díky tomu bude chronologický vývoj všech verzí systémů přehlednější.

01_a_short_history_of_the_ios

iOS 1 – Zrození iPhonu

Když se ohlédneme deset let dozadu, může se zdát zvláštní důležitost toho, že Steve Jobs představil iOS ruku v ruce s prvním iPhonem. Žádný multitasking, žádné aplikace třetích stran, dokonce jste nemohli ani kopírovat a vkládat. Chybělo v podstatě to, co od moderního operačního systému dnes chceme. Nejzábavnější věcí, kterou jste tehdy mohli dělat, bylo sledování YouTube a hrát webové hry. Konkurence (Windows Mobile, Palm OS, Symbian, BlackBerry OS) zatím nabízela tunu různých funkcí.

Během historické přednášky Jobs představil systém jako modifikaci OS X, ne jako úplně jiný systém. iOS 1 dorazil s několika předinstalovanými aplikacemi, konkrétně Mail, iPod, Calendar, Photos, Clock, Text, Safari, Notes, YouTube, Calculator, Maps, Settings, Camera, Stocks, a Phone. Problémem bylo, že jste aplikace nebyli schopni jakkoliv upgradovat. Spoluzakladatel Applu navrhl vývojářům, aby dělali aplikace založené na webu. Naštěstí si však v březnu 2008 svůj přístup rozmysleli a vydali iOS SDK – to byl první krok k otevřenějšímu App Storu a dnes na něm můžeme mít přes půl milionu aplikací.

02_a_short_history_of_the_ios

I přes všechna svá omezení šlo však o revoluční systém. Tehdy mobily neměly dotykové obrazovky, a pokud ano, šlo o rezistivní displeje použitelné jen se stylusem. iPhone nicméně přišel s moderními kapacitními panely, navíc kompletně předělal interakci mezi zařízením a člověkem. Zahodili z přední strany vše kromě Home buttonu a vsadili na dotyk. Objevily se takové věci jako konstantní skrolování či pinch-to-zoom. Tohle byl bezesporu velký zlom.

A bylo tu Safari (nebo Mobile Safari, jak bylo tehdy nazýváno). Poprvé v historii nabídl mobilní prohlížeč většinu funkcí, které jsme znali z desktopových počítačů. Prohlížení webů tak netrpělo, jelikož jsme měli nové způsoby skrolování a přibližování. Vznikal tak unikátní uživatelský zážitek. I po stránce klávesnice měl Apple několik klíčových novinek. Šlo doslova o první virtuální řešení, které jste mohli použít. Ano, byly tu nějaké předchozí verze, ale pomocí stylusu jste si museli hodně zabojovat, abyste poskládali alespoň pár vět. Nezapomínejme ani na úplnou změnu přístupu k mobilním systémům – iOS například uživatelům kompletně skryl správce souborů s tím, že to přenechá expertům.

03_a_short_history_of_the_ios

Stále je otázkou, zda šlo o správný krok, nebo nikoliv. Jedna věc je ale jistá – tehdy to znamenalo ještě více omezení. Nemohli jste si nastavit vlastní vyzvánění, přidávat přílohy k mailům nebo si změnit pozadí. Je pravda, že nabídli vyzvánění, která dodnes 90 % uživatelů používá, a že tu byly wallpapery, ne něž si fakt nikdo stěžovat nemohl. Byl tu také nový fenomén na domovské obrazovce, šlo o ikonky aplikací v jasných řadách, které šly upravovat až po updatu na iOS 1.1.3. Tato aktualizace byla klíčová – přinesla klávesnici na více dotyků a možnost dělat zástupce pro webové stránky (Web Clips).

Pokud bychom to tedy měli shrnout, iOS 1 postavil pevné základy a naznačil, jakým směrem se Apple bude ubírat – znaky tohoto myšlení vidíme až dodnes. Pokud jste tehdy srovnali možnosti telefonu třeba s Windows mobile, konkurent iOS jasně převálcoval. Nicméně po stránce funkčnosti a stability byl bez váhání jasným vítězem iOS. A asi nemusíme vyzdvihovat, které z vítězství je pro uživatele Applu důležitější.

iOS 1 byl představen v červnu 2007. Podporovaná zařízení: iPhone 2G a iPod Touch první generace

04_a_short_history_of_the_ios

iOS 2  – There’s an App for that

Druhá verze iOS zacelila velkou díru – nedostatek aplikací. Z určitého úhlu pohledu šlo o nejdůležitější update v historii. Kdyby se Apple nerozhodl pro tento krok, iPhone by byl s velkou pravděpodobností odsouzen k brzké smrti. V Cupertinu udělali jejich starý dobrý manévr – opět byli v porovnání s konkurencí pozdě, ale prezentace a funkce nakonec stály za to. To není náhoda. Díky jasnému procházení aplikací a jednoduché instalaci se Apple postaral o něco tehdy nevídaného. To ani nemluvíme o tom, že iOS SKD dávalo vývojářům téměř nekonečné možnosti a na App Storu se začaly objevovat lepší a lepší aplikace.

3D hry začaly být na iOS standardem a vypadaly mnohem lépe než na systémech konkurence. Něco z tehdejších hitů drží až do dneška. Apple vytvořil velice silný, stabilní a spolehlivý prostor – a to i díky tomu, že zakázal svým uživatelům instalovat software jinak než z oficiálního App Storu.

05_a_short_history_of_the_ios

Stejně jako všechno ostatní, i tohle však mělo vedlejší efekt. Aplikace na iOS byly mnohem dražší než na dalších platformách. Dokonce se mohlo stát, že když něco bylo na Play Storu zdarma, na iOS jste za stejnou aplikaci museli platit. Dalším problémem bylo, že pokud někdo vytvořil jednu dvě úspěšné aplikace, mohly se stát prakticky neodstranitelné z žebříčků nejlepších – to bránilo novým hitům v úspěchu. Dnešní systém propagace, doporučení a zkušebních verzí tuto obtíž odstranil, ale tehdy šlo o velké téma.

Další velice důležitou částí updatu iOS bylo představení MobileMe. Předchůdce cloudové služby iCloud byl skutečně nákladný (přibližně 99 dolarů ročně) a v době představení šlo o vcelku nespolehlivou záležitost. A přestože šlo o věc, která byla potřeba, kvůli všemu výše zmíněnému si oblibu nezískala. Vedle řady dalších menších změn jsme konečně dostali možnost dělat screenshoty, ukládat fotky ze Safari či Photos, přijímat push notifikace u e-mailů, pracovat na dokumentech z MS Office a procházet domovskými obrazovkami. Dokonce se objevily i první emotikony.

iOS 2 byl představen v červnu 2008. Podporovaná zařízení: iPhone 2G, iPhone 3G, iPod Touch první generace, iPod Touch druhé generace.

06_a_short_history_of_the_ios

iOS 3 – Systém se stává kompletním

Navzdory tomu, že třetí verze systému neměla nějaké revoluční nové funkce, šlo o zásadní update. Apple se zaměřil na opravu chybek a aktualizoval některé menší funkce, což bylo hodně potřeba. I když nešlo o nic, o čem byste psali domů dopisy, šlo o důležitý milník v životě iOS. Celý systém se stával celkem a přerodil se ve stabilní a spolehlivý systém plný různých funkcí.

Je neuvěřitelné, že uživatelé museli čekat až do iOS 3 na funkci copy-past. Nicméně když se na problém podíváme trochu s odstupem, nasazení podobné možnosti není úplně triviální záležitostí. Váš prst nebude nikdy tak přesný jako stylus. Naštěstí Apple přišel s malou lupou, které v přesnosti hodně pomohla – vše fungovalo parádně. Objevila se i mobilní verze Spotlightu, jež byla uživatelsky velice přívětivá. Poslední strana domovské obrazovky byla ponechána pro tuto skvělou skrytou funkci.

07_a_short_history_of_the_ios

Vývojáři iOS museli obětovat hromadu hodin na to, aby připravili notifikace pro aplikace třetích stran. Až do iOS 3 byl tento problém nevyřešen, přestože mělo řešení přijít už s iOS 2. Nedokážeme si představit, jak by bez toho mohl fungovat iOS dnes. Vedle toho přišly i další menší změny, jako podpora MMS, landscape mod pro klávesnici, aplikace Voices, nahrávání videa a další.

Důležitější však je, že Apple představil iPad a update 3.2 v sobě měl hodně novinek právě pro tablet. Šlo o první moment, kdy musel iOS běžet i na velkém displeji, což s sebou přinášelo i hodně designových změn. Většina předinstalovaných aplikací získala postranní panel a kompletně předělaný vzhled seděl pěkně i na velké obrazovce. Nově bylo také možné změnit wallpaper. Důležitou částí updatu bylo hlavně to, že Apple nejenže udělal 3,5“ iOS o dost větším, ale také pochopil základní pravidla pro potřeby na různě velkých displejích.

Mimochodem iPad přišel s tím, co uživatele dlouhou dobu rozděluje. Právě tomuto updatu můžete děkovat, že jste měli možnost vidět aplikaci Contact v podobě ikonky v koženém provedení. Vzpomínáte?

iOS 3 byl představen v červnu 2009. Podporovaná zařízení: iPhone 2G, iPhone 3G, iPhone 3GS, iPod Touch první generace, iPod Touch druhé generace, iPod Touch třetí generace, iPad

08_a_short_history_of_the_ios

Dnes jsme si tedy prošli zrodem iOS, příchodem aplikací s iOS 2 a sjednocení a doladění systému s iOS 3. V další kapitole naší série se podíváme na vývoj systému až do verze iOS 6.

Jestliže byste si rádi rychle přetočili do budoucnosti, můžete se podívat na nové funkce nedávno představeného iOS 11.

Apple Inc. (AAPL)

Tohle už jste četli?

Nový systém se zaměřuje především na dvě oblasti: na uživatelský zážitek a na výkon. Z pohledu výkonu staví na novém frameworku Metal, který Apple již dříve přinesl na iOS. Metal kombinuje schopnosti technologií OpenGl a OpenCL do jednoho prvku.

Klikněte zde!