imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube
iphone x

Kdy můžeme očekávat vydání bety iOS 12?

Podívali jsme se na tendence z posledních let

Technické detaily Face ID jsou úžasné


Největší tajemství iPhonu X zůstane skryté až do té doby, dokud se nová vlajková loď nedostane na pulty obchodů a miliony zákazníků jej nezačnou zkoušet. I bez vlastní zkoušky však můžeme již nyní říct, že v ostrůvku na horní straně displeje vidíme největší poměr vyspělých technologií na čtvereční milimetr.

Bylo skvělé, když viceprezident Applu Phil Schiller představil iPhone X a začal vyprávět o technologiích na přední straně zařízení. Nebylo to přitom proto, že jde o jednoho z nejlepších prezentujících na světě, ale protože se za ním na plátně rozprostřel obrovský seznam plný různých senzorů. Je neskutečné, kolik technologií se Applu podařilo do tak malého prostoru nacpat. Pojďme si je vyjmenovat:

infračervená kamera, osvětlovač, senzor přiblížení, snímač okolního osvětlení, reproduktor, mikrofon, 7MPx kamera a promítač teček.

Ano, hned osm různých senzorů nebo dalších součástek nalezneme na prostoru přibližně 0,5 na 3 cm. Jasně, některé z nich jsme již dříve viděli, když se ale ohlédneme třeba na iPhone 4, tak ten měl na zadní straně kamerku s 5 MPx, iPhone X má 7 MPx vepředu. To všemu dává úplně jiné vyznění. Pak tu máme infračervenou kameru, osvětlovač, promítač teček, což jsou všechno novinky jak u iPhonu, tak na trhu mobilních telefonů.

Mezi smartphony jde skutečně o zcela nové technologie. Něco podobného se však na trhu již před lety objevilo. Krásně si na tom můžeme ukázat, jak moc se od roku 2009 svět technologií vyvinul. V té době Microsoft představil toto:

Ano, jde o Kinect. Ten byl vytvořen pro konzoli Xbox 360 a jak můžeme vidět, iPhone X má podobnou sadu senzorů, jako právě vstupní zařízení herní konzole. Microsoftu technologii vyvinula izraelská firma PrimeSense. Tato firma mimochodem udělala první kroky na poli 3D mapování. Jejich vynálezem byla možnost vytvoření trojrozměrné mapy pomocí řady neviditelných teček a jejich pohybu po skenovaném povrchu.

V případě Kinectu jsme měli hloubkovou mapu o rozměrech 320 x 240 s 2048 úrovněmi citlivosti (odlišné hloubky). Vše fungovalo pomocí přibližně 30 tisíc laserových teček, které infračervený projektor vysílal do prostoru a nacházel patřičné vzory. Není překvapením, že byl tehdy Kinect dost poptávaným zařízením a prodej desítek milionů zařízení pro Microsoft znamenal obrovský úspěch. Dokonce natolik, že o svém zařízení tvrdili, že jde o mistrovské dílo herní historie. Jak víme, dále se mu už tolik nedařilo, vliv na svět technologií a robotů byl však obrovský.

Robot s Kinectem jako hlavou.

Jak šel čas dál, technologie se začala šířit. Intel v roce 2015 přinesl své řešení jménem ReapSense jako součást Windows Hello. V roce 2016 přišel Phap 2 Pro od Lenova, první telefon s Google Tango. I vývoj Kinectu pokračoval, v roce 2013 Microsoft spolu s Xboxem One představil jeho druhou generaci. Ta již zvládla rozpoznávat obličeje uživatelů, dokonce i měřit jejich tep. Tento upgrade měl na starosti již samotný Microsoft, nikoliv PrimeSense.

V roce 2013 totiž PrimeSense zakoupil Apple.

V tomto kontextu není žádným překvapením, že Face ID funguje tak dobře. Šlo o vývoj technologie, s jejíž verzí měla firma osmiletou zkušenost u Microsoftu. Promítač teček zabudovaný v TrueDepth kameře zvládne vysílat více než 30 tisíc infračervených teček na obličej uživatele. Pokud není v okolí dostatek světla, pomůže osvětlovač – 3D informace zaznamenané infračervenou kamerou pak zpracovává vyčleněný dvoujádrový procesor, který využívá i strojového učení.

Skutečně nejde o něco, co by se dalo za pár týdnů upachtit v malé garáži. To popírá informace o tom, že by chtěl Apple implementovat čtečku otisků do displeje a po neúspěchu se narychlo připravilo Face ID. Podle Johna Grubera z Daring Fireballu jde o technologii, která funguje perfektně. Apple dle jeho informací přerušil vývoj Touch ID a začal se věnovat pouze Face ID. Gruberovi se dá přitom skutečně věřit, jde o jednoho z nejlépe informovaných novinářů kolem Applu, jeho prognózy a spekulace se z velké části vyplňují.

Šlo o původní plán

Na závěr si můžeme zvýraznit dvě klíčové věci – technologie postupují neskutečným tempem. To, co bylo v roce 2009 jen technologickým demem v relativně velkém zařízení, dnes nalezneme na 1,5 čtverečních centimetrech iPhonu X. Druhou věcí pak je fakt, že se Apple skutečně rozhodl pro Face ID jako hlavní formu biometrické identifikace a Touch ID tedy nechává minulosti.

Zdroje: The Verge a Daring Fireball

iMac Pro
Apple Inc. (AAPL)

Tohle už jste četli?

Nový systém se zaměřuje především na dvě oblasti: na uživatelský zážitek a na výkon. Z pohledu výkonu staví na novém frameworku Metal, který Apple již dříve přinesl na iOS. Metal kombinuje schopnosti technologií OpenGl a OpenCL do jednoho prvku.

Klikněte zde!