imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Pozvánky na říjnovou Keynote jsou tu

Sledujte událost s námi!

Jak tragédie poznamená vývoj samořiditelných vozů?


Během jednoho z testů samořiditelného automobilu společnosti Uber došlo ke smrtelné nehodě. Společnost okamžitě ukončila veškeré testování, dokud nepřijde na to, co nehodu způsobilo. Jak tragédie ovlivní naši budoucnost?

Nevyhnutelné se stalo skutečností – samořiditelné auto (s člověkem za volantem) srazilo chodce, který na následky zranění zemřel. Tragická událost nás skutečně mrzí a s rodinou oběti soucítíme. Nechceme se příliš rýpat v detailech, případně poukazovat na fakt, čí chyba to byla. Nic to však nemění na tom, že nehoda bude mít celosvětový dopad na další vývoj.

Ohledně technologie bylo mnoho otazníků, nejvíce se jich objevilo po nasazení aut do reálného provozu. Máme tu morální dilemata, zejména dobře známou situaci s přehozením výhybky u jedoucího vlaku. Jak nastavit automobil, když se nevyhnutelně blíží nehoda? Jaké rozhodnutí má udělat? Má ochránit dítě, nebo dospělého? Dítě, nebo těhotnou matku? Co když jsou to dva starší lidé? Nebo dítě s nějakým druhem hendikepu? Mělo by auto zachránit život řidiči, nebo chodcům? Existuje obrovské množství otázek a ještě více možností.

Pak tu máme právní hledisko. Kdo bude zodpovědný? Řidič za volantem? Výrobce? Vývojář samořiditelného softwaru? Auto samotné? Nyní je odpověď jasná – řidič, který kontroluje automobil. V blízké budoucnosti však přijdou vozidla zcela bez řidiče, auta budou jezdit zcela sama. Otázka se opět vrátí.

Výrobci automobilů, kteří se kolem problematiky samořiditelných automobilů točí, velice dbají na dobré PR. Jestliže se rozbije Tesla rozbije kvůli tomu, že samořiditelný software neměl jinou možnost, jak se vyhnout nehodě, Elon Musk majiteli osobně doručí nový model. Dost možná také stojí za kroky Uberu extrémně opatrný přístup. Přirozená bariéra by se měla prolomit díky tomu, že lidé v technologie a stroje získají větší důvěru.

Výše zmíněná dilemata jsou jen základními, existuje obrovské množství dalších věcí k vyřešení. I když jsou tyto otázky dosud nezodpovězeny, v několika státech Ameriky získaly automobily zelenou pro testování – pod podmínkou, že za volantem bude sedět řidič.

Fakt, že se dříve nebo později nějaká nehoda objeví, byl nevyhnutelný. Tak prostě doprava funguje. Každý den se na cestách stanou tisíce nehod. Bylo by zcela naivní, pokud bychom si mysleli, že díky zázračnému softwaru a vytrénovaným řidičům nikdy žádná nebude. Naopak je až neuvěřitelným výsledkem, že se první podobná nehoda stala po tak dlouhé době.

Média (zejména ve Spojených státech) jsou událostí přeplněna. Střetávají se různé postoje, každý by rád vyjádřil svůj názor. Mnoho mluví o konci technologie. Po jedné nehodě. To, co nyní napíšeme, můžete být sice tvrdé, ale vydržte chvilku… Všichni moc dobře znají Stalinův citát:

Smrt jednotlivce je tragédie, smrt miliónů je statistika.

Když se oprostíme od strašné situace, do které se pozůstalí dostali, média by v případě normální dálniční nehody nenapsala ani řádku. Nyní mají být z jedné nehody vyvozovány obrovské následky. Nezávisle na absurditě přístupu si musíme počkat na statisticky měřitelná data (až se stane dostatečné množství nehod). Až poté můžeme výsledek srovnávat s klasickými automobily. V tu chvíli uvidíme, kolik smrtelných nehod se na kilometr nebo jednotku času stane. Až potom je vhodná doba udělat zodpovědné rozhodnutí.

Jedna věc je jistá. Nejčernějším scénářem by bylo stáhnutí všech testovacích vozů ze silnic a zpřísnění legislativy. Hlavní výhodou samořiditelných automobilů je totiž fakt, že mohou zásadně snížit počet nehod na silnicích. Dělat ale závěry na základě jedné tragédie prostě není správně. Může jít o chybu, jejíž vyřešení v budoucnu zachrání tisíce životů. Řešení, které se pomůže vyhnout dalším tragédiím.

iMac Pro
Apple Inc. (AAPL)

Tohle už jste četli?

Nový systém se zaměřuje především na dvě oblasti: na uživatelský zážitek a na výkon. Z pohledu výkonu staví na novém frameworku Metal, který Apple již dříve přinesl na iOS. Metal kombinuje schopnosti technologií OpenGl a OpenCL do jednoho prvku.