imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube
iphone x

Kdy můžeme očekávat vydání bety iOS 12?

Podívali jsme se na tendence z posledních let

Žádné slitování pro vynašeče informací


Uvnitř americké společnosti byl publikován oficiální oběžník, v němž je jasně popsán postoj Applu k těm, kdo by s médii sdíleli jakékoliv tajné informace. I když to může znít jako legrace, vynášení interních informací je federálním zločinem.

Všechny aktivity Applu jsou extrémně zajímavé, média tak pozorně sledují každý krok amerického giganta. Je přitom jasné, že baží po interních informacích, které se týkají nových zařízení nebo strategie firmy.

Applu pak ale chybí možnost využít síly překvapení, když dojde na marketing kolem vlastních produktů. Nemohou s velkou pompou ukázat, jak daleko jsou před svou konkurencí. Není přitom náročné domyslet, že právě síla překvapení a vynášení informací prostě nejdou dohromady. Pro normálního uživatele podobné informace nic zásadního neznamenají – jasně, baví nás, rádi si o nich čteme a pak se těšíme na oficiální představení. To je ale vše. Jenže u konkurence mohou mít tyto informace obrovskou cenu. Proto je obchodní tajemství tajemstvím.

Jak šel čas, kolem vynášení informací se vystavěl celý sektor. Pracovníci dělají různé triky, aby z továren vynášeli součástky, insideři pak popisují informace ze strategických porad a čas od času zkazí překvapení i výrobce příslušenství. Za podobné informace jsou totiž obrovské odměny. Stojí to ale za to?

Vypadá to, že ano.

Alespoň to všechno víme z uniklého (ano, vážně) interního oběžníku k této problematice. Zpráva byla publikována na interních stránkách Applu a můžeme se z ní dozvědět spoustu zajímavostí. Nechybí ani informace o tom, co se stalo s těmi, kdo zprávy vynesl. Proto mimochodem víme, že je prodej tajných obchodních informací federálním zločinem. Čin se tak dostává na úroveň třeba krádeže automobilu.

Oběžník je skutečně dlouhý, máme pro vás tak vypsány nejdůležitější informace.

Je zde popsán konkrétní příklad, kdy o eventu z minulého měsíce promluvil zaměstnanec (pravděpodobně na vysoké pozici) k novinářům o další softwarové strategii Applu. Jak zde stojí, zaměstnanec zradil důvěru dalších kolegů. Pomocí interní inspekce byl viník jednoduše dopaden a dodal jen, že nečekal, že se na to přijde.

Existuje však řada dalších případů. Apple upozorňuje na fakt, že někteří blogeři, redaktoři či analytici se mohou snažit najít přátele uvnitř firmy a následně z nich během přátelské konverzace dostávat informace.

Největší problém s úniky je fakt, že neovlivní pouze práci konkrétního člověka, ale všech kolegů ve firmě. Stovky zaměstnanců neúnavně pracují na projektu a vynašeč snadno podkope jejich práci. Zároveň se dostávají zprávy ke konkurenci a snižují se prodeje. Jak říká Greg Joswiak:

Chceme mít šanci říct našim zákazníkům, proč je náš produkt skvělý. Nechceme, aby to dělal špatně někdo jiný.

Oběžník obsahuje i konkrétní informace o krocích vůči dopadeným vynašečům. Apple zdůrazňuje, že lze velice snadno původce informací dopadnout. Například člověk, který vynesl informace o Gold Master verzi iOS 11, byl chycen během několika dní díky digitálnímu forenznímu oddělení Global Security.

Jen minulý rok bylo chyceno 29 lidí, nejde však pouze o zaměstnance, ale i o dodavatele či další partnery. Hned 12 z nich bylo zatčeno. Apple říká:

Vynašeči nepřijdou jen o práci v Applu. V některých případech čelí vězení a obrovským pokutám za vniknutí do sítě a krádež obchodních tajemství, které jsou klasifikovány jako federální trestné činy. […] Tito lidé nepřijdou jen o práci, v budoucnu mohou mít extrémní problémy nají jakoukoliv jinou práci.

Ponaučením z oběžníku je tak bezesporu: „Nevynášet informace!“ Myslíme, že si to lidé příště dvakrát rozmyslí… No a toho, kdo vynesl tento oběžník, asi brzy čeká nepříjemná konverzace.

Celý text si můžete pročíst v článku od Bloombergu.

Zdroj: The Verge

iMac Pro
Apple Inc. (AAPL)

Tohle už jste četli?

Nový systém se zaměřuje především na dvě oblasti: na uživatelský zážitek a na výkon. Z pohledu výkonu staví na novém frameworku Metal, který Apple již dříve přinesl na iOS. Metal kombinuje schopnosti technologií OpenGl a OpenCL do jednoho prvku.

Klikněte zde!