imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube
iphone x

Kdy můžeme očekávat vydání bety iOS 12?

Podívali jsme se na tendence z posledních let

Zvládneme zařídit vše kolem produktů Apple, říká Matyáš Rezek


ČEZ potřeboval efektivně vyškolit přes tisícovku svých zaměstnanců k používání nového ERP a CRM systému. Původně toto zamýšlel vytištěním příručky o 1200 stranách, kterou by následně předal všem zaměstnancům. Společnost se nakonec rozhodla zvolit jiný přístup. O projektu jsme se bavili s Matyášem Rezkem, Sales Managerem iSTYLE.

ČEZ na operativní leasing pořídil u iSTYLE 1000 tabletů iPad mini a nechal „oživit“ nudné papírové příručky do formy interaktivních knížek iBooks, které byly doplněny videi s herci a kvízy pro snadnější zapamatovatelnost. Kromě finančních úspor a zvládnutí časové tísně, získali možnost i snadné aktualizace všech 1000 příruček v jeden okamžik.

Jak vlastně k takovému projektu dojde?

Projekt vzniknul tím, že ČEZ přecházel na nový systém, a hledal řešení, jak vyškolit své lidi. Variant bylo několik – od tištěných papírových návodů, přes jednoduché čtečky na levných tabletech s Androidem, až po to naše sofistikovanější řešení. To se nakonec ukázalo jako zajímavá cesta vzhledem k tomu, že klient potřeboval vyškolit své zaměstnance ve velice krátkém čase a nebyl prostor pro, aby lidé četli dlouhé papírové návody. Byla potřeba, aby se pomocí interaktivní formy jednotlivé postupy dostaly mnohem rychleji pod kůži.

V čem tedy spočívají hlavní výhody vašeho řešení?

Náš největší benefit byl ten, že když se podíváme na projekt jako takový, tak jsme byli levnější než obyčejná papírová kniha. Je to díky tomu, že když někdo vydává podobný papírový návod, tak se počítá s tím, že uživatelé převáděním do praxe najdou nějaké chyby v procesech. Ta kniha se pak pochopitelně musí upravovat. To zaprvé přinese zdržení o to, za jak dlouho je vůbec fyzicky možné výtisky udělat, zadruhé každé to vydání něco stojí. My jsme vypočítali, že kdyby se ta kniha vytiskla více než 3,5krát, tak už bude dražší než iPad – to se ostatně stalo velice rychle. Což je zajímavé, protože Apple je vnímaný jako velice drahá značka.

Druhým benefitem je samotná interaktivita. Máme tu videa, pomocí nichž jsou vysvětleny ty nejkomplikovanější části. Když uživatelé začali software používat, tak v pasážích, na něž byla tato videa zaměřena, nebyla prakticky žádná chybovost. To je tedy další zajímavý bod.

Samotnou aplikaci jste zařizovali vy, nebo se tvořila přes externí společnost?

Benefit, o němž firmy většinou neví, je přibalený balíček aplikací k zařízení s iOS či macOS, který je v ceně hardwaru. To je velká výhoda, protože my jsme právě těchto aplikací se zaměřením na výukové kurzy využili. Konkrétní videa a interaktivní prostředí pro nás pak zajišťovala outsourcovaná firma, jež se přímo zabývá filmovou tvorbou. Na videích tak byli profesionální herci, o obsah se starali profesionální scénáristi – Petr Vyhnálek, který v tomto projektu odvedl velký kus práce a za to mu i touto cestou děkuji.

Někdo každopádně musel přijít se samotnou podobou, jak jednotlivé aplikace využít a propojit je. Kdo se postaral o tuto část?

Nápad jako takový vzniknul od člověka, který měl následně na starosti vymýšlení jednotlivých scénářů. Musel najít správný mix mezi tím, co je lepší uvádět písemnou formou a co je lepší předávat filmovou tvorbou. Z naší strany bylo důležité, že jsme vymysleli systém, jak tak obrovské množství zařízení v krátké době připravit na použití. My jsme na projekt samotný měli nějakých 14 dní, za které jsme museli přichystat tisíc iPadů – kompletně s obsahem a rovnou k použití. To nebyla jednoduchá výzva, ale jako iSTYLE jsme se jí zhostili a nakonec vše dopadlo nad míru dobře. V dnešní době má Apple nástroj na hromadné nasazení zařízení – DEP. Díky této funkci je implementace mnohem jednodušší.

Přestože se obecně o produktech Applu mluví jako o velice intuitivních, nebyl nějaký problém s používáním třeba u starších zaměstnanců?

Velká část skutečně byli zaměstnanci staršího věku, kteří s tablety tak často do styku nepřijdou. Při předávání však proběhlo asi desetiminutové školení, kde jsme odstranili všechny tyto uživatelské překážky. Skutečně stačí tak málo, následně jsme neměli žádnou zpětnou vazbu, že by s tímto nastal jakýkoliv problém. Naopak lidi nacházeli možnosti, které dosud neměli – možnost zatrhávat si, sdílet poznámky mezi sebou atd. To pak vede k tomu, že lidé mají mnohem lepší pocit.

Jako vedlejší efekt jsme se pak od rodin těchto zaměstnanců dozvěděli, že to obecně pomohlo i s přístupem těchto lidí k technickým věcem. Že je zkušenost posunula o něco dál. Mezi lidmi bývá často cítit taková zvláštní nálada, kdy z obavy, že by starší nedokázali moderní technologie ovládat, se jim „pro jistotu“ vůbec do rukou nedávají. Jenže náš projekt ukázal opak. Vůbec nezáleží na tom, kolik komu je, ale jde pouze o chuť učit se něčemu novému.

Na videu, které o tomto projektu vyšlo, jsme mohli vidět několik známých osobností ze světa Applu, například Petra Máru. Jak se na implementaci podílel třeba právě on?

Petr konkrétně byl součástí týmu scénáristů, vymýšlel vlastně napojení systémů edukativní části aplikace na ty business aplikace. On byl tedy tím, kdo propojoval technickou část s tou interaktivní.

Většina akcií společnosti ČEZ patří státu, jde tak vlastně o státní podnik. Nebyl v tomto nějaký problém? Přeci jen se státní podniky vyznačují větší rigiditou…

Jde pochopitelně o jednu z největších firem u nás a do projektu nám vstupovalo mnoho aspektů, mnoho oddělení firmy. Nenazval bych situaci problémovou, ale trvá relativně dlouho, než každému oddělení vysvětlíte, proč touto cestou, a ne jinou. To je ale nakonec jejich práce, aby kontrolovali správnost a funkčnost řešení. Klient si chtěl být jednoduše stoprocentně jistý, že jde o ideální přístup. Jde vlastně o situaci, na níž bychom narazili v každé větší společnosti.

Tablety šly do call centra. Využily se i někde jinde?

Přesně tak, primárním cílem bylo vyškolení lidí v call centru. V tomto směru tablety posloužily velice dobře. V současnosti se tablety využívají ke školení nových zaměstnanců, jsou tu prakticky všechny materiály, jak ve firmě pracovat, jak fungují jednotlivé aplikace, jaké jsou konkrétní firemní postupy a podobně. I při nasazování nové aplikace sloužily k tomu, že v klientských centrech se pomocí nich odbavovali i klienti. Konkrétně tablety fungovaly tak, že lidé shromažďovali údaje do jednoho zařízení a konečný operátor je pak nemusel dále dohledávat. Tím se urychloval proces na přepážkách.

V tom spočívá další důležitá výhoda iPadů – dají se dále využívat všude podle potřeby. Oddělení řekne, že má nějaký projekt, poptá si zařízení podle potřeby a tablety se pak dají použít na cokoliv. Mohou se na nich vyplňovat dotazníky, sbírat data, čerpat data atd. Máme několik klientů, kde zaměstnanci používají tablety v terénu a pomocí fotoaparátu zaznamenávají konkrétní situace. Tato zařízení mají neuvěřitelně velkou škálu využití.

Jak je řešená bezpečnost a volnost využití tabletů zaměstnanci?

Apple se velice zaměřuje na bezpečí a soukromí uživatele. To je obrovská priorita jak pro Apple, tak pro nás. Na druhou stranu chceme, aby to zařízení – i když je hlavně pracovní – bylo pro uživatele stále přívětivé. Apple ve speciální programu pro byznysové partnery umí zařízení rozdělit. Je tu nějaká část, kterou spravuje firma, a pak část, která je volně přístupná pro samotného uživatele.

Uvedu to na jednoduchém příkladu – do mailu vám přijde PDF. Když jde o firemní mail, můžete přílohu otevřít pouze v aplikaci, již má společnost zkontrolovanou a certifikovanou. Když vám však přijde do soukromého mailu, můžete si PDF otevřít v jakémkoliv programu. Pomocí těchto omezení se tak zajišťuje, že je pro firmu vše zcela v pořádku, na druhou stranu z tabletu vzniká jistá forma zaměstnaneckého benefitu.

Jak běžné podobné projekty jsou? Přeci jen se stále nacházíme v době, kdy řada firem nechce měnit své zaběhlé systémy, i když už jsou třeba i patnáct let staré. Je těžké se vypořádat s obavou ze strany klientů?

Označení „obava klienta“ je skutečně na místě. Nicméně kvůli tomu v iSTYLE spolupracujeme jak interně, tak externě s řadou firem a techniků, kteří jsou schopni tyto obavy uživateli vysvětlit. V současné době se totiž Apple na korporáty a podniky zaměřuje. Všechno, jako jsou třeba počítač v doménách, active directory či bezpečnostní WiFi prvky, jsou věci, které Apple na svých zařízeních umí spravovat. Navíc zvládáme pracovat v heterogením prostředí jak s Windows, tak s Linuxem, to je něco, co dřív možné nebylo, ale dnes to není žádná překážka. Systémy jsou na to připravené a troufnu si říct, že bez sebemenších problémů navzájem spolupracují.

Každopádně zpět k původní otázce – firmy poslední dobou přecházejí na nové systémy v hojném počtu. Jak nám totiž potvrdil i Martin Novák z ČEZ, pro společnosti je to i finančně výhodné. Přestože je Apple brán jako drahá značka, a ano, v IT světě patří produkty k tomu dražšímu, tak se nesmíme dívat jen na samotnou cenu toho zařízení. Velká výhoda produktů Applu je v tom, že mají extrémně dlouhou životnost. I po dvou letech má zařízení vysokou výkupní hodnotu.

Tento model operativního leasingu byl využit i v případě společnosti ČEZ, kdy se vždy po dvou letech zařízení vymění, zákazník přitom platí jen nějakou fixní částku za pronájem – v této částce je pak vše, a to včetně servisu a podpory. To je pro klienty velice zajímavé, protože jsme schopni se časem dostat i pod cenu původně levnější konkurence. Mýtus, podle nějž je Apple finančně nevýhodný, tak padá. To je vidět i v tom, že je globálně největším zákazníkem Applu společnost IBM, což je bezesporu paradox. Díky dlouhé životnosti a menší náročnosti na IT vychází finančně třeba až o pět set dolarů levněji než počítače od konkurence.

Když tedy přijde firma s nějakým požadavkem, co všechno dokážete nabídnout?

My si nejdříve vyslechneme klienta, co přesně potřebuje. Když má nějakou vizi, tak se mu k ní snažíme vymyslet nejvhodnější prostředky. Pokud má nějaký problém, který by chtěl pomocí technologií řešit, tak vymýšlíme, jakým způsobem by se daly vyřešit. My se o klienta dokážeme postarat snad ve všech směrech kolem IT, co vás napadnou. Od dodání samotného hardwaru, což beru vždy jako začátek spolupráce, přes školení, integrace do systémů klienta – to je zcela zásadní, aby mohl pracovat na sto procent, na co byl zvyklý plus ta přidaná hodnota – až po servisní podmínky, jako je servis u klienta, rychlá výměna zařízení a další podobné služby.

iMac Pro
Apple Inc. (AAPL)

Tohle už jste četli?

Nový systém se zaměřuje především na dvě oblasti: na uživatelský zážitek a na výkon. Z pohledu výkonu staví na novém frameworku Metal, který Apple již dříve přinesl na iOS. Metal kombinuje schopnosti technologií OpenGl a OpenCL do jednoho prvku.

Klikněte zde!