imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Apple Arcade – zachránce prémiových her


Placené hry ztratily hodně ze své slávy, hlavně kvůli novým modelům monetizace založených na reklamně a mikrotransakcích. Apple Arcade by mohl být záchranou pro ty uživatele, kteří chtějí něco jiného, a pro ty vývojáře, kteří by chtěli vytvořit něco hodnotného.

I když si mnozí myslí, že hry pro mobilní zařízení nejsou „skutečné hry“, pokud jde o čísla, jsou opravdu žádané. V App Store je k dispozici více než 300 000 her se stovkami tisíc pravidelných hráčů. Apple tak novou službou Apple Arcade cílí na skutečný trh. Služba byla představená na nedávné Keynote a bude spuštěná letos na podzim. Na začátku umožní přístup k více než 100 hrám a bude k dispozici pro iPhone, iPad, Apple TV a Mac.

O službě nebylo zveřejněno mnoho faktů, ale už to málo, co víme, zní zajímavě. Kromě běžných výhod (jako je režim offline, hry bez reklam a bezchybná synchronizace) bylo nejzajímavější novinkou oznámení exkluzivních her. Je jasné, že Apple investoval hodně do vývoje.

Vzhledem k tomu, že služby předplatného, ​​které jsou k dispozici pro Playstation a Xbox, obsahují mimořádné hry, můžeme tušit, co by to mohlo znamenat, když taková obrovská společnost začne financovat projekt podobného rozsahu. Exkluzivní hry pro Arcade samozřejmě nebudou soutěžit s tituly AAA, ale určitě budou velmi kvalitní.

Je tu ale obrovská otázka, jak to bude fungovat v praxi. Mnoho z podporovaných her bude k dispozici i pro PC, takže exkluzivita může znamenat pouze exkluzivitu pro OS.

Firmy, kteří vytvářejí a prodávají placené hry, mají aktuálně problémy s vytvářením zisku. Konkurují jim hry zdarma a hry s reklamami a je poměrně náročné přesvědčit větší skupinu lidí, aby otevřeli své virtuální peněženky. Nicméně, popularita nekvalitních her je podezřelá pro ty, kdo obvykle kupují hry pro PC nebo konzole.

Tato situace začíná ovlivňovat i velká jména herního průmyslu. Firma Square Enix měla problémy prodávat hry za 4-5 dolarů, Nintendo zažil finanční problémy s Mario Run, který stojí ještě víc. Apple Arcade by pro ně mohl být skvělým východiskem: příchod nové služby může pro společnosti, které se nyní potýkají s problémy, znamenat řešení této situace.

Pomohlo by jim to vyvíjet více vynikajících her a uživatelská zkušenost by mohla, s brilantně sestavovanými kolekcemi Applu, dosáhnout hvězdných výšek.

Verge se na toto téma zeptal několika vývojářů, kteří byli velmi nadšeni, ale mnoho jich upozornilo i na odvrácenou stranu. Ty firmy, které by nechtěly být součástí výběru Apple Arcade, mohou čelit ještě větším finančním problémům, protože hráči, kteří jsou ochotni platit, mohou mít tendenci používat univerzální službu. To znamená, že utratí ještě méně peněz na běžné hry v App Store. Adriaan de Jongh, vývojář Hidden Folks, také poukázal na to, že extra vysoké požadavky tohoto nového systému mohou způsobit problémy pro začínající vývojářské týmy, které by jinak mohly zazářit.

Problémům může čelit i sám Apple. Více než důležitá by totiž mohla být cena. Šeptá se, že rozumná částka by se mohla pohybovat kolem 10 dolarů/měsíc. Ale to jen odhadujeme něco, co možná v Cupertinu ještě nerozhodli. Ti, kteří na mobilních hrách utrácejí hodně, mohou spěchat a přihlásit do Apple Arcade – a dokonce ušetřit peníze –, ale bude náročnější přesvědčit ty, kteří za ně neutratí ani deset korun měsíčně.

Nabídka a marketing budou mít mimořádně důležitou roli při získávání nových zákazníků, kteří preferují kvalitní zábavu před hrami zdarma. To je největší problém. App Store je zaplavený vynikajícími hrami, ale jejich prodej není snadný, i když se jedná o doporučené aplikace. Zkrotit ty zákazníky, kteří jsou vysoce citliví na cenu, nebude snadné, možná se budou hodit různé triky, jako je sdílení mezi uživateli. Populární mohou být i balíčky her pro děti, hlavně pokud budou tento nápad milovat rodiče.

Pokud by uvedení nové služby trvalo déle, než se očekává, mohlo by to způsobit skutečné problémy, protože vývojáři by mohli své hry ze sbírek stáhnout. Většinu dostupného obsahu by mohli poskytnout nezávislí vývojáři, nikoliv exkluzivně Apple.

A jak by v této situaci mohl Apple vyhrát? Úspěšná služba je snem každé společnosti. Spuštění Apple Arcade by mohlo být pro Apple výhodné na mnoha úrovních. Výrobci hardwaru mají problémy na trh uvést něco jedinečného.

Služba plná skvělých titulů by mohla být obrovským důvodem pro výběr iPhonu a ne jiných značek mobilů a plusem i pro Apple TV, jejíž aktuální nabídka není konkurentem pro jiné konzole. A nadcházející koncept iPadů by mohl službu také obsahovat, protože na zařízení, které bylo v poslední době pojmenováno jako nástupce počítačů, se mohou hrát ještě lepší a lepší hry.

S ohledem na všechny tyto faktory jasně vidíme, že hlavním cílem společnosti by mohl být nejen vytvořit zcela nový zdroj příjmů, ale také upevnit vztah mezi uživateli a ekosystémem Applu. Je jen otázkou času, zda se jim podaří splnit dlouho očekávanou renesanci prémiových titulů.

 

iMac Pro
Apple Inc. (AAPL)

Tohle už jste četli?

Nový systém se zaměřuje především na dvě oblasti: na uživatelský zážitek a na výkon. Z pohledu výkonu staví na novém frameworku Metal, který Apple již dříve přinesl na iOS. Metal kombinuje schopnosti technologií OpenGl a OpenCL do jednoho prvku.