imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Tento příspěvek nebyl aktualizován více než rok. Berte prosím na vědomí, že obsah můžete být zastaralý.

„Apple mě chytil do pasti – možná navždy“


Tento titulek nesl článek na Mashable od redaktora Damona Berese, v němž se snažil popsat pokus o rozchod s iPhonem. Prostě nedokázal ekosystém opustit, ač se snažil sebevíc. Prozradil nám více o tom, proč.

Mohli bychom dlouhé hodiny filosofovat o tom, který telefon je výhodnější po stránce ceny a kvality, který má lepší kameru nebo chytřejší funkce, případně který je hezčí či lepší. Určitě není jisté, že by iPhone vyšel jako vítěz zcela ve všech kategoriích. Nicméně není pochyb o tom, že iOS je nejlepším operačním systémem na současném mobilním trhu. Opět, ne proto, že by toho uměl nějak zásadně víc nebo že by vypadal líp než Android, ale prostě funguje zcela bezproblémově. Uživatel s ním nepozná záseky, zamrznutí nebo zásadní bugy. I když poslední faktor je dost subjektivní, protože s iOS 11 má každý trochu jiné zkušenosti, zejména při vydání nové verze systému.

iOS je prostě vyvíjen takovým způsobem, že jej nemůžete opustit. Jste s ním natolik svázáni. Jste na něm závislí.

Technologický redaktor Damon Beres si na to musel přijít sám. Vloni si koupil Galaxy Note 7, který byl později kvůli problémům s baterkou stažen zpátky. Místo toho si tak pořídil iPhone 7, jenž se pomalu stal jeho hlavním telefonem. Nyní však vyšel Samsung Galaxy Note 8 a on si – jako kompenzaci za loňské obtíže – mohl pořídit nový model jen za zlomek původní ceny. Neváhal a příležitosti využil.

Note 8 byl tím, co jsem chtěl. Velká krásná obrazovka, stylus S Pen příjemný pro práci a legitimní výhody multitaskingu, který vás nechá najednou používat více aplikací. Možnost zábavy – přehnaně široký Instapaper, emulované videohry, cokoliv – byly také mnohem kvalitnější. Měl všechno, co byste si od telefonu dokázali představit.

Dobře, dobře… brzy ale zjistil, že prostě iOS nemůže jen tak opustit. Jak říká: „Jakmile se do systému iPhonu zaháčkujete, opouštění ekosystému je utrpení, zejména tehdy, když většina vašeho okolí používá iOS.“ Jak se ukázalo, největším trápením byla absence iMessage. Jakmile přešel na Note 8, dostával okamžitě mnohem méně zpráv. Nezáleželo na tom, které aplikace zkoušel (od Signalu po Facebook Messenger), prostě s lidmi komunikoval méně. Odhaduje, že to bylo extrémní frustrací z toho, že by lidé museli používat další aplikace, jež by za jiných okolností vůbec nespustili.

Nedlouho poté se musel potýkat s faktem, že ne všechny aplikace s neobvykle velkou obrazovkou Note 8 zvládnout pracovat perfektně. Různá média často odjížděla do stran. Poslat fotku nebo video jeho přátelům byl najednou proces na více kroků. Nikdy si nebyl jistý tím, jak bude zaslaná fotka vypadat na obrazovce přítele – Samsung totiž používá zcela jiné barevné schéma než Apple.

Vlevo fotografie pořízená Notem 8, vpravo pak iPhonem 8

Brzy následoval kompletní kolaps. Přechodu litoval, zároveň se mu nelíbil fakt, že se stal vězněm Applu. Ve svém článku jde tak daleko, že tlak, který Apple na uživatele skrz iPhone dělá, je až trochu nemorální. Přestože byl roky uživatelem Androidu, za několik měsíců používání iPhonu se dostal do stavu, kdy pro něj zpětný přechod nebyl možný.

Beres důvody rozdělil do několika kategorií. Prvním a nejdůležitějším důvodem je evidentní fakt, že byl iPhone vytvořen tak, aby se na něm uživatelé stali závislými. Neustále vibruje, zvoní a „žadoní“ o vaši pozornost kdykoliv se podíváte na obrazovku. Aplikace sociálních sítí na vás neustále chrlí množství informací a starají se o to, abyste se kvůli likům a retweetům nikdy nedostaly ze spárů zařízení.

iPhone je portálem k přehlídce drobných překvapení, jež nás až do naší smrti neustále povzbuzují.

To je pravda, ale až do této chvíle by se dal slovy výše popsat prakticky každý smartphone. Apple ale vše dotahuje na mnohem vyšší úroveň. Klíč tkví v kompletní nadvládě produktu samotného. Jestliže máte iPhone, neposíláte zprávy, ale používáte iMessage. Když Apple vydá novou verzi systému, okamžitě ji stáhnete. Jestliže chcete poslouchat hudbu pomocí drátových sluchátek, musíte si od Applu koupit příslušný adaptér.

Apple pomocí různých technik neustále nabádá uživatele, aby přešli k nejnovějšímu zařízení co nejrychleji jen to bude možné, i když necítí nutnost. A to ani nemluvíme o situacích, kdy vás firma tlačí do nepříjemných situací (Beres jako příklad uvádí přechod od Touch ID k Face ID). Nicméně je zcela nemožné se dostat z ekosystému ven.

A co dělá konkurence špatně, že se jim nedaří stejně jako Applu? Podle Berese udělal prakticky jediný reálný konkurent iOS (tím je Android) obrovskou chybu v tom, že jde o open source. Jakákoliv firma může Android využít. Teoreticky vše vypadá skvěle – Samsung může vydávat své telefony nejvyšší třídy s krásným displejem a upraveným Androidem stejně, jako Motorola může bez problému vydávat telefony nejnižší kategorie za 130 dolarů. Uživatel si tak může vybrat takové zařízení, které mu vyhovuje nejvíce. Nicméně v reálu – přestože Android funguje dobře – nic nefunguje tak perfektně jako na iOS.

Posílání zpráv je chaos, aplikace dostávají různou podporu, čímž uživatel získává značně rozličný zážitek, instalace updatů operačního systému jsou téměř úplně mimo dosah Googlu. Beres píše, že není překvapením, že většina lidí stále používá klidně i dva roky starou verzi Androidu. Google ztratil kontrolu nad svým systémem.

Data ze 2. října

Autor je toho názoru, že mají lidé dvě reálné možnosti – přijmutí kompletní nadvlády Applu, nebo podvolení se chaosu na Androidu. A kde Beres nakonec skončil?

„Po nějaké době odolávání jsem nakonec zůstal u Applu.“

Zdroj: Mashable

iMac Pro
Apple Inc. (AAPL)

Tohle už jste četli?

Nový systém se zaměřuje především na dvě oblasti: na uživatelský zážitek a na výkon. Z pohledu výkonu staví na novém frameworku Metal, který Apple již dříve přinesl na iOS. Metal kombinuje schopnosti technologií OpenGl a OpenCL do jednoho prvku.