imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Bauhaus, Braun a Rams – německé základy tajemství Applu


Legendární designér Dieter Rams letos slaví 87 let, při této příležitosti se podíváme na to, jak německý design ovlivnil Apple.

Čisté a minimalistické produkty jsou pro Apple naprosto typické. Nikdo si nikdy nestěžuje na vzhled zařízení, která Apple vyrábí. Pokud je něco předmětem kritiky, jsou to různá rozhodnutí společnosti, jako je neobvyklé umístění nabíjecího konektoru Magic Mouse 2. Ale musíme říci, že společnost z Cupertina má obrovský vliv na průmysl a jejich řešení jsou mezi konkurenty velmi oblíbená.


Těm, kteří se zajímají o svět Applu, může být povědomé jméno Dietera Ramse, německého designéra. Jeho práce měly obrovský vliv na dvě velká jména společnosti: Steva Jobse a Jonyho Ivea. Podívejme se, jak se formovaly myšlenky skryté za vzhledem zařízení Apple!

Abychom pochopili současnou situaci, musíme se vrátit ke kořenům. Podívejme se do roku 1919 do německého Weimaru, kde Walter Gropius založil svou školu s názvem Bauhaus a vytvořil zcela novou filozofii. V nabídce kurzů byla kovovýroba, malování na sklo a architektura. Celá koncepce školy měla znovu dodat kreativitu do masově vyráběných objektů a jednoduchých staveb. Bez použití vysoce drahých materiálů, principy Bauhausu splňovaly pouze jednoduché a funkční výtvory.

Další zastávkou je rok 1955, kdy Dietera Ramse zaměstnala frankfurtská společnost Braun, výrobce spotřebních produktů. Mladý designér u firmy zůstal 30 let a vytvořil spoustu ikonických produktů. V souladu s principy Bauhausu bylo zřejmé, že každodenní výrobky mohou být plné uměleckého dojmu. Zušlechťoval témata této školy a zformuloval svých známých deset přikázání, hlavně o vzhledu skvělých produktů, jejichž užití by mělo být na první pohled jasné.

Jeho přikázání říkají, čím menší je design, tím lepší je. V jednom ze svých tvrzení označil jako největší vinu designu ignorování uživatelů a reality. Jeho primárním cílem bylo zjistit, kdo a za jakým účelem bude dotyčné zařízení používat. Pojďme ale dále…

V Kalifornii v 60. letech se adoptovaný Steve Jobs naučil, jak být přesný a organizovaný tím, že sledoval, jak jeho otec pracuje na dvorku. Mladík, který se později stal proslulým lídrem legendární společnosti, byl posedlý jednoduchými a elegantními věcmi. Jeho milovaná zařízení Braun a Ramseho krédo o uživatelsky přívětivém designu se později staly hlavní motivací jeho práce. Na úsvitu své kariéry neměl téměř žádnou představu o designu. V nejbližším obchodu Sony obvykle trávil čas obdivováním výběru ebenových zařízení.

Jeho náklonnost k japonským přístrojům vyprchala, když od roku 1981 začal navštěvovat mezinárodní konferenci o designu v Aspenu. Tehdy se zamiloval do Bauhausu a optimistického italského designu, který mu pomohl dokončit úvahy, které později určily design společnosti Apple. V projevu na akci v roce 1983 se zařekl, že nebude vytvářet produkty jako Sony, jeho cílem bude produktovat objekty, které by se mohly hodit i do sbírky muzea. Jeho projev předznamenal příchod mimořádného Macintoshe.

Nicméně, design Applu nemohl dosáhnout až na vrchol bez Jonyho Ivea. Ve velmi mladém věku se setkal s přístroji Braun. A vždycky vyprávěl příběhy o tom, jak na něj, jako na laika, ohromně zapůsobil koncept odšťavňovače Dietera Ramse. Později začal zcela následovat filozofii německého designéra a byl posedlý vytvářením uživatelsky přívětivých objektů.

Když v roce 1992 nastoupil do Applu, byl zklamán, když viděl, že v nepřítomnosti Jobse se společnost vzdálila od Ramsových pravidel. Když se Jobs vrátil do firmy v roce 1997, uvažoval o tom, že hodí ručník do ringu. Jako dočasný generální ředitel si Jobs vybral zcela nový směr: kromě zisku se snažil vytvořit úžasná zařízení. To byla hlavní motivace, která sblížila Jobse a Ivea.

Klíčem jejich harmonické spolupráce bylo, že respektovali stejné principy: oba obdivovali Bauhaus a filozofii Dietera Ramse. Jejich vztah byl tak blízký, že zařízení společně vymýšleli. Jobs dokonce nazýval britského návrháře svým duchovním bratrem. Dohlíželi na všechny myšlenky a procesy, a tak se narodily iMac G1, Powermac, iPod nebo iPhone. Není přehnané říci, že v celé společnosti byl Jobsovi nejblíž právě Jony Ive.

Dieter Rams

Co se týče designu Applu, můžete jasně vidět vlivy německých trendů a výhody spolupráce obou mistrovských myslí, Jobsovy a Iveovy. Jobs kdysi řekl, že navrhování není jen o vzhledu, je to výraz duše zařízení, zatímco Iveho filozofií bylo, že skvělý design naznačuje bezchybné použití a zařízení se tak klaní svému majiteli. Jejich myšlenky se vzájemně doplňují a právě toto mohlo být klíčem k jejich úspěchu.

Co si myslíte o těchto nestárnoucích principech, jsou platné i dnes?

iMac Pro
Apple Inc. (AAPL)

Tohle už jste četli?

Nový systém se zaměřuje především na dvě oblasti: na uživatelský zážitek a na výkon. Z pohledu výkonu staví na novém frameworku Metal, který Apple již dříve přinesl na iOS. Metal kombinuje schopnosti technologií OpenGl a OpenCL do jednoho prvku.