imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Co inspiruje Jonyho Ivea?


Když je řeč o technologickém designu, málokteré jméno se těší takové úctě jako Jony Ive, hlavní designér Applu. Během svého působení v Applu, počínaje rokem 1992, má na svém kontě několik nejoblíbenějších produktů, včetně iPhonu, iPodu, iPadu a MacBooku Pro. Jaké je tajemství jeho geniálních návrhů?

Ive, který stojí za designem nejlepších produktů Applu, je podle svého zaměstnavatele držitelem více než 5000 patentů. Kromě toho, že je hlasem videí představujících novinky společnosti, o své práci, nápadech a procesu tvorby nemluví na veřejnosti často. Podívejme se tedy na jeho vzdělání, kariéru a na některé klíčové myšlenky, které formovaly jeho dílo v oblasti designu.

Rané vlivy

Ještě jako malý kluk měl Jonathan Paul Ive neobvyklou dohodu se svým otcem, jenž byl univerzitním profesorem designu a technologie a zároveň zlatníkem. Pokud Jony věnuje čas vymyšlení a kreslení toho, co by chtěl vyrobit, otec ho vezme do univerzitní dílny a spolu to vyrobí. Během let takto postavili mnoho věcí, včetně nábytku, motokáry a částí domu na stromě, přičemž pracovali s různorodými materiály. Jak říká Ive: „Od nejranějšího dětství jsem miloval kreslení a vyrábění věcí.“

Tvrdou prací v průmyslovém designu si vysloužil titul rytíře.
Tvrdou prací v průmyslovém designu si vysloužil titul rytíře.

Jony projevoval velký zájem o to, jak věci fungují, již od útlého věku. Fascinovalo ho, jak jsou produkty poskládány, a trávil hodně času rozebíráním různých elektronických zařízení, jako jsou rádia nebo magnetofony. Po úspěšném zakončení střední školy Walton High School ve Staffordu, studoval Ive koncem 80. let na Newcastle Polytechnic (dnes známá jako Northumbria University), kde získal v roce 1989 titul bakaláře průmyslového designu s vyznamenáním. Podle jednoho z Iveových tehdejších profesorů kladlo univerzitní kurikulum velký důraz na pozornost k detailům a výrobu artefaktů.

Vzdělání v oblasti designu bylo založeno na německém přístupu v tradici Bauhausu, hnutí známého svými hesly „Forma následuje funkci“ a „Méně je více“. Tento vliv můžeme cítit v minimalistickém, puristickém designu Jonyho Ivea dodnes. On sám několikrát uvedl jako svou inspiraci dílo a designové principy Dietera Ramse. Rams byl mezi lety 1961 a 1995 hlavním designérem Braunu, přišel s myšlenkou udržitelného vývoje a formuloval 10 principů dobrého designu. Věřil v nadčasový design založený na krédu „méně, ale lépe“. Tato myšlenka nepochybně rezonuje s Iveovým přesvědčením, že „je snadné být jiný, ale velmi obtížné být lepší“. Rams sám uznává design Applu, podle něj jsou jednou z mála společností, jež dnes navrhuje produkty podle jeho deseti principů.

Důležitost materiálů a řemeslného zpracování

Díky svému otci Ive již od dětství věděl, že aby pochopil vlastnosti a zejména potenciál různých materiálů, musí je umět opracovávat vlastníma rukama. Nelíbí se mu proto přístup mnohých designových škol, kde se příliš mnoho času věnuje počítačovým nástrojům a málo prostoru dílnám. Říká: „Je smutné, že tolik designérů dnes neví, jak věci vyrobit. V CAD softwaru může i špatný design vypadat líbivě! Je smutné, že s kurzem 3D designu stráví čtyři roky bez toho, aby něco vyrobili! Lidé, kteří umí věci dobře navrhnout a také vyrobit, mají velkou výhodu.“

   

Nejde o produkt, ale o uživatelskou zkušenost

Apple rád propaguje myšlenku, že jejich produkty jsou natolik intuitivní, že se pod prsty uživatelů ztrácí a zůstává jenom úžasná uživatelská zkušenost. Podobně jako Steve Jobs i Jony Ive tomu skutečně věří. Říká: „Mnohými způsoby se vlastně snažíme předmět odsunout z cesty.“ To platí zejména pro iPad, který Jobs miloval. Říkal mu „intimní zařízení“, protože vás pohltí jako dobrá kniha. Ive také poznamenal, že když s technologií bojujeme, máme tendenci si myslet, že problém je v nás. Kdežto když jíme něco, co chutná strašně, nemyslíme si, že problém je na naší straně. Podobně je to i s technologií – když s ní máme problém, na vině nejsme my, ale špatný design produktu. Pro Ivea je nanejvýš důležité, aby byl produkt vytvořen pečlivě: „Uvědomil jsem si, jak důležitá je pečlivost, s kterou se tomu věnujeme. Nesnáším, když je v produktu cítit nedbalost.“ Každý projekt nezačíná otázkou „co to bude?“, ale spíše otázkou „jaké by to mělo být?“. Ive si je dobře vědom, že potřeby uživatelů jsou jádrem designového procesu Applu.

Zvědavost a zaměření

Odkud tedy pochází velké designové nápady Jonyho Ivea a jeho týmu? Podle jeho vlastních slov „přichází ze zvědavosti, z místa, kde je důležitější touha objevovat a zkoumat než potřeba mít pravdu“. Je to znovu ten rukodělný kreativní přístup, kde nic není dáno, všechny možnosti jsou otevřené a nepředvídatelné. Celý proces je velmi nejistý a neuzavřený. To s sebou, samozřejmě, přináší také nevyhnutelné procento neúspěšných pokusů, Ive je však chápe jako neoddělitelnou součást kreativního procesu. Podle něj „na každý nápad, který funguje, připadá devět, které jsou zamítnuty“.

Diamantový prsten, který navrhl Jony Ive.
Diamantový prsten, který navrhl Jony Ive.

Po prvotní fázi nápadů je čas zaměřit se na hledání řešení problémů, které stojí v cestě realizaci. V tom spočívá velký paradox procesu designu: i když je zvědavost inspirující a nezbytná pro generování nových myšlenek, je v rozporu s přísným zaměřením a odhodláním, jež jsou potřebné k dosáhnutí realizovatelných řešení. Koncentrace na myšlenku nebo projekt je dlouhodobým každodenním úsilím, které vyžaduje odříkání: „Umění zaměřit se znamená také ignorovat, odložit jiné stranou, což často stojí opravdu hodně.“

Spolupráce

Kreativní proces je o to složitější, že díky komplexní a integrované povaze produktů Applu je nutná spolupráce velkého množství expertů z různých oblastí. Podle Ivea s sebou tato skutečnost přináší hodně výzev, ale také patří k oblíbených aspektů jeho práce v týmu Applu. Věří, že různorodou skupinu lidí nesjednocuje jenom společný cíl a obětavost, ale také zvědavost a otevřenost. Práce ve velkém týmu je skvělou příležitostí spolupracovat, ale hlavně se spolu učit. Podle Jonyho Ivea může být učení v rámci komunity velmi silnou zkušeností.

Zdroje: Kahney, Leander. Jony Ive: The Genius Behind Apple’s Greatest Products. 2013; smithsonian.com; Forbes

iMac Pro
Apple Inc. (AAPL)

Tohle už jste četli?

Nový systém se zaměřuje především na dvě oblasti: na uživatelský zážitek a na výkon. Z pohledu výkonu staví na novém frameworku Metal, který Apple již dříve přinesl na iOS. Metal kombinuje schopnosti technologií OpenGl a OpenCL do jednoho prvku.

- Klikněte zde!