imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Tento příspěvek nebyl aktualizován více než rok. Berte prosím na vědomí, že obsah můžete být zastaralý.

Co mají společného Picasso a Apple?


New York Times nám ve velmi zajímavém článku dává nahlédnout do interního školení Apple, které označuje jako Apple University. Doposud se o těchto školeních moc nevědělo, nyní se o něm však rozmluvili tři anonymní zaměstnanci.

Na jedné z hodin, která se věnovala popisu procesu návrhu a vývoje smartphonů a jiných nástrojů v Apple, přednášející použil Picassovo práce na ilustraci toho, jak se dají věci zjednodušovat tak, aby neztratili svou podstatu. Designéři Apple se snaží o jednoduchost stejně tak, jako se Picasso snažil zbavit detailů, aby stvořil tak skvělá díla.

Picasso bikája és az Apple egerei

Apple Univerzity založil Steve Jobs, aby nováčky obeznámil s historií a firemní kulturou, s tím jak firma vyrostla do tak velkých rozměrů a s tím jak se změnil svět technologií. Hodiny nejsou povinné, ale většinu nových zaměstnanců není třeba velmi přesvědčovat aby se jich zúčastnila. Samozřejmě, většina velkých firem má své interní školení, žádné z nich ale není tématem tolika diskuzí.

Apple University – podobně jako jiné interní školení Apple, je velmi tajuplná a předtím se o ní moc nepsalo, v podstatě pouze v biografii Steva Jobse od Waltera Isaacsona o ní padlo pár slov. Samozřejmě zaměstnanci jsou v rámci školení zavázání mlčenlivostí, stejně jako tomu je v ostatních aspektech práce pro Apple, a tak například nejsou k dispozici žádné interiérové obrázky univerzity. New York Times chtěl oslovit i přednášející, ale jako obvykle se jejich žádost nesetkala s pozitivním ohlasem.

Podle tajně vypovídajících zaměstnanců jsou přednášky sestaveny ze stejným přístupem, stejným smyslem pro detail při prezentacích, jako jsme zvyklí u kteréhokoliv produktu Apple.
Jeden ze zaměstnanců hovořil:

I toaletní papír je moc pěkný.

Narozdíl od ostatních firem si Apple svá školení organizuje sama. Pracují zde přednášející, kteří předtím působili a nebo stále působí na Yale, Harvardu, Kalifornské Univerzitě, v Berkeley, v Stanfordě a MIT. Program vypracoval v roce 2008 na požadavek Steva Jobse Joel Podolny, tehdejší děkan Yale, a je za něj od té doby zodpovědný.

Na kurzy je možné se přihlásit prostřednictvím intranetové stránky, kde si každý může najít studijní programy vhodné pro jejich pracovní zařazení. Například je tu přednáška pro zaměstnance a zakladatele nedávno odkoupených menších firem, která je naučí jak mohou uplatnit svoje schopnosti a talent v Apple. Není vyloučeno, že ani pro zaměstnance Beats je k dispozici kurz, který jim pomůže přizpůsobit se prostředí nové firmy. K této souvislosti se New York Times nevyjádřil nikdo z Beats ani Apple.

Na některých hodinách se odevzdávají vědomosti prostřednictvím případových studií. Jeden z respondentů sdělil, že důležité obchodní rozhodnutí ilustruje spuštění iTunes pro Windows. Tento krok provázeli bouřlivé debaty vedení celé společnosti. Steve Jobs tento nápad nenáviděl. Nakonec však k náhlému úspěchu iPodu a iTunes významnou měrou přispěla kompatibilita s Windows a tento úspěch připravil půdu pro iPhone.

Hodiny probíhají na půdě Apple Campusu, v budovách s názvem City Center, designovaných podobně pedantně jako produkty Apple. Místnosti jsou světlé, lichoběžníkového tvaru s elevačním sezením pro posluchače, což zaručuje dobrou viditelnost pro ty co sedí vzadu. Dalo by se říct, že jde o klasickou přednáškovou místnost. Někdy se přednášky uskutečňují v zámoří, například v Číně. To pak přednášející cestují kam je třeba. Randy Nelson přišel z Pixaru a momentálně přednáší na téma “Komunikace v Apple”. Je to kurz pro všechny zaměstnance a učí je jak komunikovat jednoduše a jasně. Na této hodině ukázal Nelson Picassovu jedenácti článkovou litografii s názvem “Býk”, kde umělec nakonec zobrazí zvíře jen několika tahy. I přes to je velmi dobře rozpoznatelné.

Na jiné hodině s názvem “Co dělá Apple Applem” Nelson porovnává dálkové ovládání Google TV a Apple Tv. Na první se nachází sedmdesátosm tlačítek, na druhém pouze tři. Proč se designéři rozhodli pro pouze tři tlačítka? Zjednodušovali do té doby něž jim zůstalo minimum, podobně jako Piccasovi při kreslení býka. Tlačítka Play/pause, výběr a menu. Dálkový ovladač od Google je pravým opakem. Podle Nelsona je na nich tolik tlačítek proto, že se na něj snažili dostat všechny nápady inženýrů pracujícívh na projektu, místo toho aby se domluvili na potřebném minimu.

Zdroj: The New York Times. Fotografie: Singapore Art.

iMac Pro
Apple Inc. (AAPL)

Tohle už jste četli?

Nový systém se zaměřuje především na dvě oblasti: na uživatelský zážitek a na výkon. Z pohledu výkonu staví na novém frameworku Metal, který Apple již dříve přinesl na iOS. Metal kombinuje schopnosti technologií OpenGl a OpenCL do jednoho prvku.