imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Tento příspěvek nebyl aktualizován více než rok. Berte prosím na vědomí, že obsah můžete být zastaralý.

Ctíme tradice klasických cirkusů, říká principál Cirk La Putyka


Cirk La Putyka je nejpopulárnějším českým souborem nového cirkusu. Prakticky je také prvním souborem, který tento žánr u nás začal propagovat. Principál souboru, Rosťa Novák, nedávno společně se svými kolegy z ansámblu otevřel unikátní prostor Jatka 78. O tom jaké vize s objektem v holešoviské tržnici má, jaké představení aktuálně uvádí i to jakým způsobem vnímá klasický cirkus se dočtete v rozhovoru.

Otevřeli jste nový prostor, který se jmenuje Jatka 78. Kde vznikl tento nápad? 

Od prvního nápadu, otevřít něco podobného to je asi dva roky. Prostor bývalých jatek v holešovické tžnici osidlujeme zhruba poslední rok a půl.  Napočátku se jednalo pouze o zkušebnu a skladovací prostor souboru La Putyka.  Potom, co proběhlo jednání s Magistrátem hlavního města Prahy, se nám podařilo tento prostor přeměnit jak fyzicky tak byrokraticky na místo, ve kterém lze pořádat kulturní akce.

Co všechno jste museli udělat? 

Vytvořili jsme společně s architekty ze studia Mjölk architektonický návrh, jehož model je mimochodem v prostorech současných Jatek 78 k vidění. Následně na to proběhla rekonstrukce, byl vytvořen galerijní prostor, svoje místo našel také bar. Dále se zde nachází divadelní sál s kapacitou téměř čtyřset diváků a posledním místem je tréninková-zkušební hala, která funguje za účelem vzdělávání a pořádání workshopů.

iSTYLE TV: Rosťa Novák (Cirk La Putyka) from iSTYLE CZ on Vimeo.

Vybírali jste záměrně prostor Holešovické tržnice? 

Myslím si, že je to prvním krokem ke kompletní revitalizaci celého komplexu tržnice. V budoucnu bychom se rádi dostali na úroveň  zahraničních kulturních center. Inspirací jsou pro nás místa jako pařížské La Ville, madridské Matadoro či berlínský Kreuzberg.

Jatka78-Rostislav-Novak_foto-Pavel-Hejny
Pro koho je prostor Jatka 78 určen? 

Primárně jde o domovskou scénu souboru La Putyka. Pro žánr nového cirkusu to zde má nádherné a ideální dispozice; divadelní sál je dostatečně vysoký,  šířka ja také ideální a hloubka sálu je prakticky neomezená. Naše idea je, že by zde měli být zastoupeny tři žánry: současný tanec, současná činohra a současný nový cirkus.

Kdo kromě La Putyky v Jatkách 78 získá azyl v divadelním sále? 

Základní hodnotící měřítko je pro nás kvalita. Chceme docilit toho, aby pokud k nám člověk přijde na činohru, tanec nebo na nový cirkus věděl, že jde na dobrou věc. Půjde tedy o soubory které už mají nějaké renomé. Samozřejmě také rádi podpoříme mladou generaci. I pro ně by měl být náš prostor otevřený. Uvědomujeme si, že jsme také před pěti lety s La Putykou začínali.

A kromě divadelní sálu jsou zde k dispozici další prostory…

Ano, je tady velká galerie ve která v současné době vystavuje celkem čtrnáct umělců a výtvarníků. Najdete zde díla Petra Nikla, Lukáše Musy, Martina Šárovce, fotografů Tomáše Třeštíka a Pavla Hejlíka. Dále grafici Hynek Bříza, Martin Sršeň, Franta Skála, Honza Bažant nebo Vladimir 518. Takto by to mělo fungovat i do budoucna. Galerie by neměla být primárně určena pro jednoho výtvarníka ale měla by vždy nabídnout prostor k setkávání daných výtvarníků, už jen tím, že zde budou výstavu instalovat společně. Chceme také aby instalovaná díla nabídla pestrost.

Rosta Novák
Máte za sebou premiéru představení Dolls. O jaké představení jde?

Je to náš dosavadní nejnáročnější projekt  První inscenace, která má pouze zahraniční obsazení.  Vystupují v něm umělci z Mexika, Německa a z Francie. Choreografii mají na svědomí Linda Kapetana a Josef Růček. Dolls jsme připravovali prakticky kompletně mimo Českou republiku. Premiéra proběhla ve skvělém prostoru trutnovského Uffa v rámci cirkusového festivalu Cirkuff.  Bohužel nás aktuálně postikla taková nemilá událost, když si jeden z hlavních akrobatů inscenace utrhl vazy v rameni a proto jsme v situaci, kdy nemáme nikoho kdy by místo něj jeho úlohu v Dolls zastal.  To je ale úskalí, která přináší žánr nový cirkus.

Jsou zranění v novém cirkuse častým jevem?

Když jsem začínali, a nutno podotknout, že jsme do toho šli velmi z ostra, bez zkušeností, naplno, bez jakéhokoliv vedení, tak ta zranění byla téměř na denním pořádku. Nejednalo se žádné banality, bavíme se o utženém lýtku, několika zlomených kotnících nebo ruzné únavové zlomeniny. Čím více jsme získávali zkušenosti, setkávali se s trenéry tak jsme zranění eliminovali. Andrenalin a risk je základním stavebním kamenem našeho žánru, takže zranění k tomu asi patří. Je to podobné jako u extrémního sportu…

Jak to řešíte když se vám zraní protagoniska některé z rolí? 

Není to jako u činohry, kde máte dá se říci široké spektrum herců na výběr, které do role můžete obsadit na záskok. V novém cirkuse takové možnosti nemáme.

MW8A5139
Jsou členové souboru La Putyka spíše herci nebo artisté?

Tohle je velice zvláštní. Ve světě se jím říká “artist”, což v překladu znamená umělec. České slovo “artista” už ale s umělcem nemá mnoho společného. Často se tedy používá slovo performer, což je trochu zavádějící. Protože já jako režisér stavím postavy v inscenacích do různých poloh; někdy zpívají, jindy mluví, poté zase létají vzduchem, jsou to pro mě nejmultifunkčnější lidi, které jsem za dobu mé umělecké kariéry mohl poznat. Pojmenování přesné profese je tedy velmi těžké. Asi bych volil účinkující.

 

Jací lidé chodí na konkurzy souboru nového cirkusu? 

Na základě prvního konkurzu do La Putyky jsme vybrali neuvěřitelnou směs účinkujících. Vybrali jsme čtrnáctinásobného mistra České republiky ve skoku na trampolíně, studentku mezinárodních vztahů, muzikálového tanečníka, loutkáře i muzikanty. Na začátku s námi byli Vojta Dyk a Jakub Prachař. Takže se jednalo o velmi pestrou skupinu lidí, která přilákala do hlediště velmi petrou směsici diváků.

Kolik zájemců na takový konkurz přijde?

Na představení Dolls šlo o 257 zájemců. Měli jsem přihlášky z Japonska, USA, Kanady, Japonska, Brazilie i kompletní Evropy. Z nich jsme vybrali dvacet, kteří na vlastní náklady přiletěli do Prahy a z nich se finálně vybralo pět, kteří jsou obsazeni v naší nejnovější inscenaci.

Vyučuje se v některých z českých vysokých škol žánr nového cirkusu?  

Ne. Je tady instituce která se jmenuje Cirqueon, která funguje jako volnočasová aktivita pro děti od toho nejnižšího věku až po dospělé. Pořád je to ale volnočasová aktivita, ne profesionální vzdělávání.

3W0Q4325
Vidíte v budoucnu možnost změny? 

Moje vize je otevřít na DAMU první novocirkusový ročník jehož teoretická část by se vyučovala v budově školy a praktická zde na Jatkách. Vidím to v horizontu dvou let s tím. Vzhledem k tomu, že jsem DAMU absolvoval a také na ní vyučoval věřím, že to zvládneme.

Vzpomenete si na to kdy jste se poprvé setkal s pojmem nový cirkus?

Bylo to někdy v roce 2001, kdy v Čechách hostoval francouzský soubor Que Cir Que. Ten hrál představení v pražských Chotkových sadech a na jednom plzeňském festivalu. Ta představení jsem viděl a absolutně jsem nechápal, říkal jsem si, že jde o něco absolutně neuvěřitelného. Fascinovala mne práce s ekvilibristikou, virtuozitou, fantazií. To vše v jasném konceptu a na dané téma. Účinkující předváděli naprosto neuvěřitelné akrobatické kousky, které někteří lidé nedokázali pochopit. Pro mě se toto stalo velkou inspirací. Cirkusem jsem zasažen již od dětsví.

Jaký máte názor na tradiční cirkusy? 

Tady v Čechách je to smutné. Jedno z témat, kterému bych se chtěl věnovat je také způsob jak uctívat tradice, které zde cirkusy mají. Nový cirkus totiž z té tradice vychází. V zahraničí do cirkusů lidé chodí ve společenském oblečení, berou to jako událost na kterou se připravují.

Proč je to v Čechách jiné?

Asi to bude také legislativou. V České republice totiž cirkusy nespadají pod kulturu ale pod zemědělství. Nemohou tak žádat o granty na uměleckou činnost.

A co etická stránka věci? 

Nemám žádný problém s tím, když vidím zvíře zavřené v kleci. Upřímně si myslím, že v mnoha zoologických zahradách jsou na tom zvířata mnohonásobně hůře. Samozřejmě je důležité se zamyslet nad tím jaké zvíře do cirkusu patří a jaké ne. Například takový lachtan v cirkuse nemá co dělat, na druhou stranu drezura koní je podle mne v pořádku. Celkové mě baví poetika cirkusu.

Jak Apple produkty zlehčují vaši práci?

Celý tým okolo Cirk La Putyka čítá zhruba čtyřiceti lidí. Je pro nás důležité jak spolu komunikovat a jak vše zorganizovat. Většina lidí od nás má iPhone i počítač Mac. Vytvořili jsme si svůj organizační systém, kde sdílíme důležité informace mezi sebou. Velmi oceňujeme kalendář a jeho funkce. Na každé představení máme vytvořenou událost. Jakmile v události nastane nějaká změna, ostatním se zobrazí upozornění. Dále máme vytvořený zdroj kde jsou uloženy důležité materiály jako jsou fotky z inscenací, videa, plakáty a tak dále.

***

Interview: Martin Zvoníček

Foto: archiv Cirk La Putyka

TIP: Putyku musíte vidět! Rezervujte si představění na www.laputyka.cz

 

iMac Pro
Apple Inc. (AAPL)

Tohle už jste četli?

Nový systém se zaměřuje především na dvě oblasti: na uživatelský zážitek a na výkon. Z pohledu výkonu staví na novém frameworku Metal, který Apple již dříve přinesl na iOS. Metal kombinuje schopnosti technologií OpenGl a OpenCL do jednoho prvku.