imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Dobře se vyspěte! Jak měřit a zlepšit spánek pomocí funkce Večerka


Vyspali jste se dnes dobře? Pravděpodobně ne. Neuvěřitelných 45 % populace si stěžuje na problémy se spánkem. Pokud chcete spát lépe, vyzkoušejte funkci Večerka v iOS.

Všichni víme, jak náročné jsou i jednoduché úkoly, když se člověk v noci dobře nevyspí. Špatný spánek má negativní krátkodobý dopad na pozornost, paměť a schopnost učit se. Problémy se spánkem jsou spojeny se závažnými zdravotními problémy, jako jsou obezita, cukrovka a oslabení imunitního systému.

Co můžete udělat, abyste zlepšili kvalitu svého spánku a tak i své celkové zdraví? Důležitá je kvantita (ano, mluvíme o těch pověstných osmi hodinách), kvalita a překvapivě také rozložení spánku. To má dva aspekty. Podle studií i lidové moudrosti je spánek před půlnocí zdravější. A také záleží na tom, v které části spánkového cyklu se vzbudíte.

Spánkový rytmus

Znáte to: váš budík zazvoní v 7 ráno a jeden den sotva vylezete z postele, zatímco druhý den jste plní energie. Co je důvodem? První den jste se vzbudili uprostřed spánkového cyklu, druhý den ve fázi lehkého spánku REM.

Fáze REM je poslední fáze spánku, kdy se vám zdají sny a vaše oči se rychle pohybují pod víčky (odtud ten název). Jde o nejlepší čas k probuzení, protože se vzbudíte přirozeně sami.

Každou noc po usnutí přecházíte z fáze lehkého spánku do hlubokého spánku v několika opakovaných cyklech. V každém cyklu jsou čtyři fáze spánku bez REM a jedna fáze REM spánku, přičemž každý cyklus trvá přibližně 70 až 100 minut, obvykle se uvádí 90 minut. Tohle číslo si zapamatujte, bude se vám velmi hodit při nastavování Večerky.

Pojďme se bez dalších zbytečných slov podívat na funkci Večerka, která byla vyvinuta, aby nám pomohla lépe usínat a probouzet se.

Večerka

Večerka je jednou z funkcí aplikace Hodiny a obsahuje vše, co potřebujete pro konzistentní a dobrý spánek: připomínku Večerky, budík, který si lze uzpůsobit, a sledování spánku. Tato funkce vám pomůže v klidu zakončit svůj den, odpočinout si od digitálního světa a začít nový den v pohodě. Během Večerky jsou běžná hlášení ztišena, pracovní e-maily vás nestresují, protože o nich ani nevíte. Díky do Cupertina za to, že nám pomáhají používat technologie zdravým způsobem.

Když si poprvé nastavujete Večerku, aplikace Hodiny se vás zeptá na několik otázek: kdy potřebujete vstávat, kolik hodin spánku potřebujete, na které dny chcete nastavit budík. Když budete zadávat délku spánku, snažte se o násobky 90 minut (jednoho spánkového cyklu) a přibližně 8 hodin. 7,5 hodin je proto skvělou volbou.

Večerku si nastavte takto:

  • Otevřete aplikaci Hodiny.
  • Klepněte na kartu Večerka.
  • Vyberte Začít a zadejte své nastavení.
  • Klepněte na Uložit.

Po nastavení Večerky vás váš iPhone upozorní, že se blíží čas jít do postele. Když zazvoní budík, je čas se probudit a začít skvělý den.

Přizpůsobte si Večerku

V menu Volby si můžete nastavit dny, kdy má být budík aktivní (například jenom pracovní dny). Vybrat si můžete i zvuk budíku, a kdy chcete dostat připomínku Večerky.

Zvuky budíku byly navrženy tak, aby vás příjemně vyvedly ze spánku. Upravit si můžete i hlasitost zvuku, a to nezávisle na hlavním nastavení hlasitosti iPhonu. Zajímavé je, že se můžete rozhodnout také nemít žádný zvuk budíku, případně také vypnout vibrace.

Pokud si chcete pospat déle, otevřete aplikaci Hodiny a vyberte kartu Večerka. V pravém horním rohu můžete Večerku vypnout – budík i upozornění.

Sledujte historii svého spánku

Svou nedávnou historii spánku najdete v sekci Analýza spánku. Čas, kdy používáte svůj iPhone v posteli, bude odpočítán od celkového času a naopak, když budík ztišíte a spíte ještě dál, čas navíc se přičítá. Celkovou historii spánku naleznete v aplikaci Zdraví.

  • Otevřete aplikaci Zdraví.
  • Klepněte na kartu Zdravotní data.
  • Vyberte Spánek > Analýza spánku.

Analýza spánku zobrazuje čas, který jste strávili v posteli nebo spaním.

Funkce Večerka zabezpečí, že po vámi nastavené Večerce vás už nebudou rušit hlášení. Trochu matoucí může být, že v rámci funkce Nerušit je také režim Večerka, který nastavuje čas pro spánek a odpočinek. Tento režim ztlumí jas displeje, ztiší hovory a hlášení, všechny zvuky nebo vibrace.

V pokračování tohoto článku se budeme věnovat několika aplikacím určeným ke sledování spánku. Sledujte nás dále!


Používáte Večerku?

iMac Pro
Apple Inc. (AAPL)

Tohle už jste četli?

Nový systém se zaměřuje především na dvě oblasti: na uživatelský zážitek a na výkon. Z pohledu výkonu staví na novém frameworku Metal, který Apple již dříve přinesl na iOS. Metal kombinuje schopnosti technologií OpenGl a OpenCL do jednoho prvku.