imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Otestovali jsme iPhone XS Max

Podívejte se, jak se nám líbil po dlouhodobém testování!

iphone x

Mrtvý iPhone má za sebou rekordní kvartál


Jak to bylo? Za tu cenu si ho nikdo nekoupí? Výroba skončí? Plné sklady? Kaput, mrtvej? Poslední kvartální výsledky vyvrátily veškeré výpočty analytiků. A přichází první „omluvy“.

Hodina pravdy

Zprávy o mrtvém iPhonu roznášely Bloomberg, Wall Street Journal, Nikkei a další známé analytické stránky. Prodeje iPhonu X byly běžně označovány slovy zklamání, předražené, zbytečné.

iphone x

V pondělí byly nicméně zveřejněny výsledky druhého fiskálního kvartálu Applu, které samozřejmě zahrnovaly i opravdové prodeje iPhonu X. Z nich vyšlo najevo, že pohřbený iPhone X se má čile k světu, ba co víc, vydělává dost peněz. Polemika je tedy u konce. Někdo může tvrdit, že jsou prodeje o něco nižší a takový výsledek je zásluhou pouze vyšší ceny. To ale nic nemění na faktu, že iPhone X je úspěšné zařízení.

Co to dokazuje? Z pohledu uživatelů prakticky nic. Jestliže nejste Tim Cook nebo nevlastníte akcie Applu, není pro vás opravdový úspěch vlajkové lodi natolik zajímavý. Zajímavé na těchto výsledcích je fakt, že Apple stále ví, co uživatelé chtějí kupovat, jak to správně načasovat a jak propagovat.

Ze strany uživatelů se jedná také o nedůležitou zprávu. Úspěšná společnost ví, co dělá, a má možnost vytvářet trendy, přinášet nové technologie, funkce atd. Má větší prostor na vývoj a výzkum a přináší lepší a lepší produkty.

graf

Úspěch iPhonu X je tedy nedůležitý a důležitý zároveň. Vůbec nejzajímavější je ovšem otázka, jak se mohli analytikové u tak oblíbeného zařízení tak moc splést.

Chybovat je analytické

Stejně tak, jak jsou velké rozdíly mezi analytiky jako Kuo a Gurman proti lidem z DigiTimes, jsou velké rozdíly i mezi zdroji informací. A analytikové to zřejmě nevnímají.

Opravdu záleží na tom, na kterém stupínku se anonymní informátor nachází, protože to ovlivňuje jeho informovanost. Ti nejlepší analytikové mají zajisté velmi důležité zdroje, které velmi dobře znají komplexní řetězec dodavatelů Applu.

confidential

Pokud nějaký řadový zaměstnanec čínské továrny uvidí, že mají dostatek zásob nějaké součástky, ještě to hned neznamená, že to samé platí pro všechny ostatní dodavatele. Aplikovat lokální situaci na celý řetězec se může prokázat jako velká chyba.

To se týká zejména Wall Street Journal a Nikkei, kteří se dle všeho ani nechtějí ze svých chyb poučit. Tu stejnou zprávu typu „poptávka je daleko nižší, než se očekávalo“ vypustili i o iPhonu 7, ale také iPhonu 6s a iPhonu 5c. A jak všichni víme, všem těmto telefonům se dařilo více než dobře. Ano, i modelu 5c.

iphone

Ne všechno se dá ale svádět na mylné informace. Nehledě na to, jak moc máme rádi a věříme Marku Gurmanovi, i on dělá chyby. Ten si stál za tím, že cena iPhonu X je až moc vysoká. Několikrát se zmiňoval o tom, že kvůli nepříznivé cenovce klesají prodeje. Dokonce tvrdil:

Příjmy Applu z tohoto týdne potvrdí, co už přijala většina investorů: iPhone X nedostál vyvolanému nadšení.

Ačkoliv se dalo předpokládat, že vyšší cena může výrazně ovlivnit prodeje, Applu se stejně podařilo prodat více iPhonů než za stejné období minulého roku. Každý týden druhého kvartálu se prodalo více iPhonů X než kteréhokoliv jiného iPhonu. Je cena příliš vysoká? Je. Znamená to, že se zákazníci o produkt nezajímají? Vůbec ne! Jestliže je Apple v něčem dobrý, pak je to cenotvorba. Vždy dokáže najít tu maximální cenu, která mu pomůže dosáhnout úspěchu bez snížení prodejů.

Tentokrát se mu to povedlo na jedničku.

graf

Ojedinělý úspěch Applu

Máme ještě jednu otázku. Jak to, že je něčeho takového schopný pouze Apple? Proč se jedná o jedinou společnost, která může nasadit na svůj telefon cenovku 1000 dolarů? Měli by výrobci Androidu své telefony nacenit stejně, aby pokořili Apple? O tom to není. Apple je samozřejmě úspěšný díky daleko více faktorům.

Samsung má také několik zařízení s cenou okolo 1000 dolarů. Ještě před iPhony 6 a 6 Plus měl dokonce některé telefony dražší než Apple. Nicméně jihokorejská společnost vyhrává v nižších a středních kategoriích s cenovkou okolo 200 dolarů. Oproti tomu průměrná prodejní cena iPhonu se obvykle pohybuje nad cenou aktuálního vlajkového modelu Samsungu, což znamená, že ne všichni volí ty nejlevnější modely.

shut up and take my money

Jedním z hlavních důvodů je, že Apple přináší prvotřídní technologie. Prémiový design iPhonu 4, Siri, Touch ID, Face ID, Live Photos, Portrait mód a Animojis jsou vše obrazy budoucnosti. Navíc poskytuje „malé“ detaily jako ekosystém, aplikace, služby, vysoké zabezpečení dat a maximálně optimalizovaný systém. Tyto možnosti vyhovují celé řadě lidí.

Důležitým faktorem je také dokonalý marketing. Nezáleží na tom, zda zmíněné funkce umí i zařízení konkurence, punc luxusu má Apple. A to je důležité. Věcí mají takovou hodnotu, jakou jsou za ni lidé ochotní zaplatit. Pokud lidé věří, že je iPhone luxusní zboží, zaplatí za něj hodně. Nikdy by takové peníze nezaplatili za telefon Xiaomi, i kdyby byl ze zlata, protože si většina lidí spojuje značku Xiaomi s „levným čínským“ zbožím.

xiaomi mi max

Analytikové se tedy mohou mýlit v psychologických faktorech typu „co si budou lidé o iPhonu myslet a jak budou potenciální zákazníci reagovat na zvýšené ceny“.

Mea maxima culpa

Jednoduše řečeno, analytikové, co Applu a iPhonu X předpovídali smrt, udělali velkou chybu. Chybu již uznal Bloomberg a ostatní budou následovat. Zde krátké prohlášení Leonida Bershidskyho:

Dlouho jsem Apple kritizoval, ovšem dnes se vzdávám: je to dokonalá technologická společnost dnešní doby, příklad zbytku Silicon Valley.

Lidé by mohli Apple za jeho výsledky opět kritizovat za jeho závislost na jediném produktu, iPhonu. Ten tvoří 62,2 % prodejů společnosti. Průměr za posledních 10 kvartálů je 62,4 % a růst sluchátek, chytrých hodinek a předplatného služeb nemá žádný vliv na dominanci iPhonu.

Apple se zřejmě rád drží při zemi a soustředí se na své akcionáře a ne na nerealistické nápady, jako to dělají ostatní technologické společnosti, včetně těch největších.

iphone x

Proto byste měli brát názory analytiků obezřetně, ať už jsou pozitivní, nebo negativní.

Zdroj: Apple Insider, Bloomberg

iMac Pro
Apple Inc. (AAPL)

Tohle už jste četli?

Nový systém se zaměřuje především na dvě oblasti: na uživatelský zážitek a na výkon. Z pohledu výkonu staví na novém frameworku Metal, který Apple již dříve přinesl na iOS. Metal kombinuje schopnosti technologií OpenGl a OpenCL do jednoho prvku.