imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Tento příspěvek nebyl aktualizován více než rok. Berte prosím na vědomí, že obsah můžete být zastaralý.

Nehladovět a neumřít


Z ničeho nic se Wilson probudil. Ležel na pláni a promlouval k němu hlas. Bude potřeba sehnat něco k jídlu, jinak to s ním může špatně dopadnout. A tak sebral poslední zbytky sil, vstal a vyrazil na průzkum…

Přesně tak začíná úvodní příběh hry Don’t Starve, jejíž název můžeme volně přeložit jako „Nehladověj.“ Ano, naším hlavním cílem bude neumřít hlady. Mnohdy ale hlavnímu hrdinovi půjde o holý život. Vývojáři se k hráčům chovají dost macešsky, a tak nemáme po ruce ani žádný úvodní tutoriál. Hlavní hrdina Wilson se probouzí s kručením v břiše neznámo kde a je potřeba okamžitě konat.

Po prozkoumání okolí obdržíme několik základních surovin, ze kterých vyrobíme sekyru. Pak už jen narubat dost dřeva, jelikož noc se neúprosně blíží. Rychle rozdělat oheň a přidat polena, ať nás vydrží ochraňovat co nejdéle. Svítá. Úleva, Wilson přežil první den.

IMG_0026

Při objevování okolí nacházíme včelí úly. Hmm. Med by určitě pomohl zahnat ukrutný hlad. Sotva se přiblížíme k úlu, ozve se zlověstné bzučení. Vyletí stovky naštvaných obyvatelek a my bereme nohy na ramena. Vysílený Wilson bohužel neutíká dostatečně rychle. Žihadlo za žihadlem snižuje stav zdraví, až obrazovka zčervená. Umřeli jsme. Nahrát poslední uloženou pozici? Kdepak! Smrt je v Don’t Starve na trvalo.

Takže pěkně od znova a tentokrát si dát větší pozor. Hra vás nutí se učit metodou pokus-omyl, tudíž umírat budete zpočátku opravdu často. V tom však spočívá i kouzlo. Postupně zjistíte, jaké předměty vytvořit a jaké další navazují. Začínáte táboráčkem, ale můžete se dopracovat i k malé vesnici. Oblasti na mapě jsou generovány náhodně, takže žádná hra není stejná.

IMG_0031

Po celou dobu je nutné sledovat tři ukazatele: hlad, zdraví a příčetnost. Hlad zaháníme zpočátku bobulemi, později lze ulovit i králíka nebo prase. Zdraví ohrožují různá monstra, ale občas také rozzuřená mírumilovná zvěř. A příčetnost? Pokud nebude Wilson dbát duševní hygieny, může se zbláznit. Na obrazovce pak poskakují různé halucinace.

Ačkoli to není zprvu patrné, najdeme zde i příběh. Prvních několik hodin hraní ale budete zabraní do boje o přežití. Teprve až posléze vás čeká i odměna v podobě střípků děje. A zde vidíme i první slabinu. Hlavně zprvu jsou herní mechaniky dost repetitivní i kvůli častému umírání. Sice vám postupem času přejdou do krve, ale ne každý má tu trpělivost. Laťka je velmi vysoko.

Už při prvním spuštění vás okouzlí stylizovaná grafiky. Tu doprovází jemný hudební podkres. Připadáte si jako ve světě Tima Burtona. Opravdu nádherné zpracování podtrhuje ponurou atmosféru.

IMG_0032

Hru však provází i pár nedostatků. Smysl tvůrců pro detail se občas kříží s hratelností. Někdy totiž dochází k překrývání prvků. Chcete například posbírat bobule, ale místo toho ťapnete na úl. Ještě hůře se ovládá verze pro iPhone, kde tyto přehmaty působí mnoho potíží.

Don’t Starve vyšla původně pro desktopové systémy včetně Mac OS X, ale postupně byla portována i na mobilní platformy. Verze pro iOS již obsahuje rozšíření Rise of Giants, jež přidává další herní prvky jako deštivé počasí. Díky němu klesá rychleji příčetnost a dřevo se hůře podpaluje.

Jak s Wilsonovým dobrodružstvím naložit? Pokud máte rádi žánr survival her nebo hledáte netradiční titul, není co řešit. Pakliže vás osloví stylizované zpracování, určitě zkuste hře dát šanci. I přes svou obtížnost stojí totiž za to.

IMG_0033

Don’t Starve

Survival hra pro Mac a iOS

+ Stylizované zpracování
+ Obtížnost
+ Znovu hratelnost

– Obtížnost (tak jako láká, může odradit)
– Zpočátku repetitivní
– Občasné potíže s ovládáním

Hodnocení: 4/5
Cena: 4,99 € iOS, 14,99 € Mac (Steam)

Available_on_the_App_Store_0
iMac Pro
Apple Inc. (AAPL)

Tohle už jste četli?

Nový systém se zaměřuje především na dvě oblasti: na uživatelský zážitek a na výkon. Z pohledu výkonu staví na novém frameworku Metal, který Apple již dříve přinesl na iOS. Metal kombinuje schopnosti technologií OpenGl a OpenCL do jednoho prvku.

- Klikněte zde!