imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Neuvěřitelné myšlenky – Historie Apple Store


Apple Stores mohly letos v lednu oslavit 18 let – když by Steve Jobs a jeho tým nenalezli chybu a nezačali celý projekt od nuly. Ačkoli bylo výročí přesunuto na květen, obchody se staly jedním z charakteristických rysů společnosti.

Když se řekne Apple, mnozí si kromě iPhonu a Macu vybaví specifické obchody. Po otevření první prodejny v roce 2001 společnost pokořila mnoho světových rekordů, např. nejvyšší příjmy na metr čtvereční. V roce 2017 to znamenalo, že prodejny značky Apple přinesly přibližně 60 000 dolarů na m2. Maloobchodní řetězec, který zaměstnává 50 000 lidí, znamená pro Cupertino přibližně 15 % celkových příjmů.

Kromě peněz jsou výmluvná i čísla návštěvnosti. 506 prodejen ve 24 zemích má zhruba 7 milionů návštěvníků týdně. Vlajkové lodě, jako například Nanjing East v Šanghaji, přivítají denně přibližně 25 000 zákazníků.

Možná si myslíte, že většina obchodů se nachází na krásných lokacích na ulicích plných luxusních butiků, nicméně největší část obchodů je v nákupních centrech. Tyto méně luxusní obchody obvykle slouží třetině zákazníkům celého nákupního centra, takže většinou platí menší nájemné než jiné obchody.

Dnes je těžké si představit Apple bez typických prodejen, ale vždy to tak nebylo. Vedení společnosti se tento nápad nelíbil. Steve Jobs byl naštěstí natolik tvrdohlavý, aby dokázal koncept přetvořit na realitu.

V roce 1999 se společnost díky iMacu stala známým výrobcem počítačů. Jobs, který se nedávno vrátil, se domníval, že největším problémem jejich maloobchodního prodeje bylo, že nemají přímý dopad na prodejní čísla, byli zcela závislí na vysoce nekompetentních resellerech.

Zakladatel společnosti považoval za problematické, že mnoho obchodů umístilo počítače mezi „běžné“ stroje a kromě technických specifikací neinformovalo zákazníky o speciálních schopnostech produktů Applu, jen se zmínilo o neobvyklém designu a odvážné cenovce. Odtud byl jen malý krůček k myšlence vytvořit vlastní kanál pro maloobchod.

Vytvoření sítě obchodů bylo tehdy neuvěřitelnou myšlenkou, protože nabídka produktů byla omezena na několik zařízení, především počítačů. Zdálo se, že je zbytečné otevírat extrémně drahé prodejní místa pro těchto pár výrobků. Hlavně podle Jobsovy představy – chtěl obchody na známých místech a s vysokými poplatky za pronájem.

Jejich konkurent, Gateway, téměř zkrachoval, když něco takového udělal, i když s levnějšími obchody na periférii. Není divu, že vedení společnosti tuto myšlenku nepřijalo.

Když Jobs viděl jejich odpor, začal na projektu pracovat tajně. Během měsíců tvrdé práce postavil prototyp budoucích Apple Stores ve skladu, aby osvítil vedení společnosti. Při práci na konceptu Jobsovi pomáhal Ron Johnson, jeden z VP Targetu, se kterým se mu dobře pracovalo.

Rozhodli se následovat filozofii Bauhausu a zavrhli zbytečné postupy, jako tisk účtenek a předávání bankovních karet během plateb. Johnson vymyslel Genius bary, kde by odborníci pomáhali zákazníkům. Jobs ten nápad nejdřív nenáviděl, stejně jako pompézní název Genius. Později si na ten nápad zvykl.

Náročné bylo i vybrat nejvhodnější nábytek. Díky tomu, že potřebovali vystavit jen několik zařízení, zvolil vzdušné a minimalistické interiéry.

Byli už skoro v cílové rovince, když si v říjnu 2000 Johnson uvědomil, že místo toho, aby jednoduše vystavili produkty, by bylo lepší se zaměřit na jejich využití. To znamenalo začít od nuly, což Jobs velmi rozzuřilo, i když bylo jasné, že tato myšlenka je lepší než ta původní.

Tímto způsobem vytvořili typické ostrůvky, například filmový koutek, kde ukázali, jak lze používat zařízení a software Applu. Tajný prototyp představili vedení podle původního plánu a poté, co uviděli úžasné výsledky, projekt okamžitě dostal zelenou.

První obchody byly otevřeny v Tysons Corner Center ve Virginii a v Glendale v Kalifornii 19. května 2001. Reakce tisku a odborníků byla poměrně skeptická. Joseph Graziano, bývalý finanční ředitel společnosti, popsal šperkovnice Apple jako kaviár ve světě, kde úplně stačí chléb. Neměli pravdu. Obchody vydělaly v roce 2004 přes miliardu dolarů a pokořily všechny komerční rekordy.

Ron Johnson, který byl u projektu od začátku, byl zodpovědný za rychle rostoucí řetězec obchodů až do roku 2011. V roce 2006 otevřeli nejoblíbenější a nejznámější skleněnou kostku na Fifth Avenue v New Yorku. Mnozí tvrdili, že toto místo nejlépe odráží vizi Stevea Jobse. Zakladatel Applu měl jasné představy o tom, jak řetězec obchodů dále rozvíjet. Ikonický obchod je nyní v rekonstrukci, uvidíme, zda bude Jobsovy myšlenky odrážet ještě lépe.

Obchody prošly radikálními změnami od roku 2014, kdy do společnosti vstoupila Angela Ahrendts. Ex-generální ředitelka Burberry zahájila obrovskou kampaň, která přeměnila obchody na okouzlující komunitní prostory s živými rostlinami a populárními akcemi.

Během jejího vedení vzrostl počet obchodů ze 407 na 506 a otevřeli významné nové pobočky, jako je obchod na Union Square v San Franciscu nebo luxusní Apple Mall Dubai se 150 zaměstnanci. Od té doby, co Ahrendts společnost nedávno opustila, má projekt na starosti Deirdre O’Brien, ex ředitelka HR, ale o jejích plánech moc nevíme. S největší pravděpodobností neporuší tradici a bude pokračovat v přesně vytyčeném směru.

iMac Pro
Apple Inc. (AAPL)

Tohle už jste četli?

Nový systém se zaměřuje především na dvě oblasti: na uživatelský zážitek a na výkon. Z pohledu výkonu staví na novém frameworku Metal, který Apple již dříve přinesl na iOS. Metal kombinuje schopnosti technologií OpenGl a OpenCL do jednoho prvku.

- Klikněte zde!