imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Omezte sledování reklam na svých zařízeních


Stejně jako jiné společnosti také Apple využívá některá data k tomu, aby nám na svých platformách zobrazoval relevantní reklamy. Není však důvod k panice, pokud budete chtít, tuto službu můžete omezit pomocí pár jednoduchých kroků.

Jako první vyvstane otázka: o jaké reklamní platformy Applu jde? Na základě stránky podpory se s reklamami Applu potkáme zejména v App Storu a v aplikacích Apple News a Akcie. I když služba Apple News není dostupná všude, App Store je, podívejme se proto na tento příklad: když v App Storu hledáte nějakou aplikaci, první výsledek vyhledávání může být reklama (podobně jako u Googlu). Když na reklamu narazíte, stačí kliknout na znak „Ad“ a dostanete detailní popis, proč se vám daný obsah zobrazuje.

Reklamy jsou zacíleny na základě různých údajů. Jedná se například o typ zařízení, věk uživatele, dříve stažené aplikace, články, které jste přečetli v Akciích, nebo údaje od třetích stran získané na základě vašich aktivit v rámci aplikací. Během tohoto procesu ale Apple neposkytuje přístup k vašim osobním údajům žádným třetím stranám.

Místo toho vytváří na základě sesbíraných údajů skupiny o minimálně 5000 lidech – takzvané segmenty, do kterých jsou účastníci zařazeni podle podobných vlastností (například si stahují stejné aplikace, jsou stejně staří a podobně). Zadavatelé reklam mohou přímo cílit jenom na segmenty, ne na jednotlivé osoby, tedy jen na skupiny, které Apple vytvořil na základě určitých charakteristik.

Někomu ale může dělat starosti způsob, jakým se tyto skupiny vytváří. Když chcete tuto službu omezit, můžete tak udělat v Nastaveních. Podívejme se, jako na to v iOS:

  1. Otevřete Nastavení.
  2. Vyberte položku Soukromí.
  3. Přejděte dolů na Reklamy.
  4. Zapněte přepínač Omezit sledování.

Pro Apple TV platí podobný postup: Otevřete Nastavení > Obecné > Soukromí > Omezit sledování.

Pokud nechcete relevantnější reklamy vypnout, ale chcete vymazat údaje, které jsou v souvislosti s vámi uloženy, vyberte v daném menu možnost „Resetovat identifikátor reklam“. Mimochodem, svou osobní „složku“ si můžete kdykoliv prohlédnout, když klepnete na možnost „Zobrazit informace o reklamách“. Využijte tuto možnost, pokud jste zvědaví, co obsahuje vaše „složka“, osobně jsem tam ale nenalezl nic překvapujícího, jen stažené aplikace a svůj věk.

Kromě dat sesbíraných pro vytváření segmentů může Apple využívat na cílení reklam také vaši polohu. Tuto možnost ale můžete také vypnout:

  1. Otevřete Nastavení.
  2. Vyberte Soukromí.
  3. Klepněte na Polohové služby.
  4. Přejděte dolů na Systémové služby.
  5. Vypněte přepínač Polohově závislé Apple Ads.

Je důležité poznamenat, že omezení relevantních a polohově závislých reklam neznamená, že se budete potkávat s menším počtem reklam. Očekávat můžete jen to, že reklamy, které se zobrazí, budou pro vás méně relevantní.

iMac Pro
Apple Inc. (AAPL)

Tohle už jste četli?

Nový systém se zaměřuje především na dvě oblasti: na uživatelský zážitek a na výkon. Z pohledu výkonu staví na novém frameworku Metal, který Apple již dříve přinesl na iOS. Metal kombinuje schopnosti technologií OpenGl a OpenCL do jednoho prvku.

- Klikněte zde!