imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Podivná předplatná kalí vody App Storu


V App Storu se začaly objevovat neférové taktiky, díky nimž mohou vývojáři vydělávat neetickým způsobem. Apple hned začal konat, ale na kompletní vymýcení si budeme muset chvíli počkat…

TechCrunch nedávno informoval o tom, že se v App Storu začínají objevovat případy, kdy se vývojáři snaží lidi nachytat na různá předplatná. Celé se to navíc odehrává dost neetickým způsobem. Hlavním cílem totiž je, aby si uživatel něco bezplatně vyzkoušel, následně se služba po zkušební době změnila na předplatné, na které člověk zapomněl, a všiml si toho až po první (případně další) platbě. V tu chvíli je už ale pozdě a vývojář dostává svůj neférový podíl.

Podle reportáže jde hlavně o různé pomocné nástroje. Ve většině případů aplikace nenabízejí nic, co už by nezvládl samotný iOS. Přesto je často najdeme na předních pozicích žebříčků. Jak je to možné? Opět tu jde o zvláštní triky.

Jednou za takových aplikací je Scanner App. Můžete ji stáhnout „zdarma“ a umožní vám skenovat QR kódy. Funkci však najdeme v nativní aplikaci fotoaparátu od iOS 11. Po stažení aplikace uživateli nabídne placenou verzi za 4 dolary týdně nebo za 5 dolarů měsíčně. To je opravdu dost za něco, co už v systému máme zdarma. Jasně, nechybí ani bezplatní verze, kterou pochopitelně naprostá většina lidí zvolí.

Zkušební verze je však jen na 3 – ano, skutečně tři – dny a následně se vše změní na placené předplatné…

Vše pochopitelně najdeme v podmínkách užívání, ty však asi nikdo nečte. To je samozřejmě chyba každého z nás, zneužívání tohoto faktu ale není správné. Obchodní model však funguje vcelku dobře. Podle dat SensoTower vývojáři takto za rok vydělali přes 14,3 milionů dolarů.

Další neférovou taktiku jsme našli u Weather Alarms, aplikace, která byla minulý týden odebrána. Trik používaný jednoduchou aplikací pro předpověď počasí se nazývá „dark pattern“. Ten míří na nalákání uživatelů do bezplatné verze, jež se brzy změní na placenou. V nejdražší variantě se bavíme o 20 dolarech měsíčně.

K dosažení cíle využívala aplikace vyskakovacího okna, kde byly pouze dvě možnosti: předplatné za pár dolarů měsíčně, nebo bezplatná zkušební verze. Jestliže chtěl uživatel pokračovat, musel něco zvolit, nic jiného ve vyskakovacím okně nebylo. Téměř každý tedy zvolil bezplatnou zkušební verzi.

Nucení uživatelů do tohoto rozhodnutí není etické ani povolené. Vývojáři aplikace si toho byli zcela vědomi. Ve skutečnosti totiž existovala možnost, jak okno vypnout, jen se objevila se skutečně dlouhou prodlevou. Šlo navíc o zcela drobné tlačítko, jež svou barevností zapadlo do pozadí. Technicky se tak nic proti regulím App Storu nekonalo. Jen se podívejte na následující video a sledujte levý horní roh…

Proto je pro Apple tak náročné, aby podobné aplikace rozkryl, neetické aplikace navíc často přímo neporušují pravidla digitálního obchodu. Algoritmy podobné triky nerozkryjí, v kódu aplikace je vše v pořádku. To dělá rozpoznání a zastavení aplikace ještě násobně složitější.

Doporučujete tedy všem našim čtenářům, aby dávali velký pozor, k čemu se upisují. Já se osobně vyhýbám všem aplikacím, jež nabízejí bezplatné zkušební období. A pokud už aplikaci opravdu potřebuji, dám si do kalendáře upozornění na den, kdy má zkušební období končit.

Podle našeho názoru by měl být správný přístup ten, kdy se aplikace po ukončení bezplatné periody uživatelé zeptá, zda chce dál pokračovat s placenou verzí. Co myslíte?

Zdroj: 9to5Mac

iMac Pro
Apple Inc. (AAPL)

Tohle už jste četli?

Nový systém se zaměřuje především na dvě oblasti: na uživatelský zážitek a na výkon. Z pohledu výkonu staví na novém frameworku Metal, který Apple již dříve přinesl na iOS. Metal kombinuje schopnosti technologií OpenGl a OpenCL do jednoho prvku.