imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Saving Mikey – postapokalyptické dobrodružství v Zombielandu


Oblíbené gamebooky z konce minulého století nezmizely úplně, občas se dokonce objevují až dodnes. Jeden z nejnovějších přírůstků je od maďarského studia, dnes si jejich Saving Mikey představíme.

Populární gamebook Fighting Fantasy má své kořeny v osmdesátkách, osud hlavního hrdiny je v rukou čtenáře. Koncept nikdy nezmizel úplně, například Black Mirror: Bandersnatch je vlastně takovou audiovizuální obdobou. Snímek skončil s rozporuplnými recenzemi, koncept tak dobře ve videu nefunguje. Maďarský tým Uplezz Creative Group to asi věděli dopředu, proto se rozhodl zvolit tradičnější verzi, kam umístil svou zombie apokalypsu.

Saving Mikey se odehrává ve fiktivním regionu Spojených států, kde pár dní po příchodu viru Lyssa všechno kolabuje. Nemoc tvoří maniakální zombie, jedinou obranou je karanténa. Nicméně devítiletý Mikey kvůli nehodě uvízl v infikované zóně úplně sám. Ve skutečnosti se může spolehnout pouze na nás, jelikož právě naše rady mu mohou pomoci najít evakuační místo na severu.

Vývojáři záměrně vytvořili postapokalyptický svět, kde vedle infikovaných číhají i blázni vyžívající se v nastalé situaci, sektáři, kteří berou vir jako zázrak, a dokonce i psychopati s maskami. Neexistuje žádná jasně daná cesta, jak se dostat do cílové destinace. Přežití malého Mikeyho je často závislé i na štěstí – nemáme vždy totiž všechny informace, abychom udělali ideální rozhodnutí.

Jasně, je dobře cítit, že v rukou nemáme extrémně nákladný produkt velké firmy, ale lidé v týmu udělali pořádný kus práce. Ilustrace jsou moc pěkné, a přestože je ozvučení vcelku základní, alespoň nenarušuje požitek z hraní. Mapa, kde sledujeme pohyb malého hocha, je skvělým doplňkem, text samotný pak zvládne skvěle odvyprávět napínavé momenty. Na webových stránkách hry si můžete kdykoliv přečíst maily, kterými celá hra začíná. Už dopředu se tak lze rozhodnout, zda půjde o něco, co bude odpovídat vašemu stylu.

Příběh v zombie světě zabere jen několik hodin a je extrémně závislý na tom, jestli Mikey v řadě situací obstojí. Jestliže chlapec umře, začínáte od úplného začátku – budete tak mít možnost udělat jiné rozhodnutí. Zprávy dostáváte v reálném čase, jestliže tak klučina odpočívá, nějakou dobu od něj zprávy nedostanete. Pokud patříte mezi netrpělivé hráče, můžete si pauzy vypnout, pro ideální prožitek to však nedoporučujeme.

Během testování se nám podařilo kontaktovat vývojáře, kteří se s námi podělili o zajímavé informace. Vývojáři Péter Balogh a Csaba Babos žijí ve Stuttgartu, po společných projektech se rozhodli věnovat právě této hře. Vytvořili základ příběhu v nástroji pro vyprávění interaktivních nelineárních příběhů jménem Twine a vše následně přivedli k životu pomocí Unity. Vzhledem k tomu, že do hry záměrně umístili i několik velmi násilných scén, se aplikace objevila na App Storu až po dlouhém dopisování s Applem (a s věkovým omezením 17+). Jejich další výtvor bude něco akčnějšího, rozhodně byste tak měli budoucnosti studia věnovat pozornost.

Saving Mikey rozhodně stojí za svou cenu, jestliže vás pak textové adventury zajímají, jde o jasnou volbu. Za nízkou cenu navíc podpoříte rozjíždějící se malé studio. Upřímně – já osobně jsem Mikeyho zabil hned šesti nerozvážnými kroky. Jak se dařilo vám?

Stahujte Saving Mikey z App Storu (iPhone, iPad – 19 Kč)

iMac Pro
Apple Inc. (AAPL)

Tohle už jste četli?

Nový systém se zaměřuje především na dvě oblasti: na uživatelský zážitek a na výkon. Z pohledu výkonu staví na novém frameworku Metal, který Apple již dříve přinesl na iOS. Metal kombinuje schopnosti technologií OpenGl a OpenCL do jednoho prvku.