imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Váš život je sumou vašich zvyků – Nejlepší aplikace pro změnu vašich návyků


Není snad vhodnější čas začít žít lépe než na jaře. Energie přírody nás motivuje změnit se, zbavit se špatných návyků (třeba v období půstu, pokud je to vaše duchovní inklinace) a osvojit si nové, zdravější a produktivnější zvyky. Podívejme se spolu na psychologii návyků a na ty nejlepší aplikace pro jejich sledování na iPhonu.

Vaše návyky vás definují

Od oblečení, které nosíte, po způsob, jakým si organizujete pracovní den a plánujete svůj život, rozhodování čelíte každý den. A většina z nich je nevědomá – jedná se o návyky a rutiny. Na opačné straně spektra se pak nachází síla vůle.

Změna návyků je proto doporučována jako nejefektivnější způsob, jak zlepšit svůj život. Mechanizmus změny je velmi jednoduchý: vědomě pracujete na určitém návyku po dobu několika týdnů nebo měsíců, až se s ním úplně sžijete a bude automatický, jako například s čištění zubů. Důležité je udržet si v počátečním období motivaci. Sledování pokroku a hravý přístup se prokázaly, nejen vědecky, ale i dle mé vlastní zkušenosti, jako velice mocné podpůrné nástroje. Podívejme se na některé důležité principy, které platí pro návyky a rutinu. (A můžete také nahlédnout do mých osobních návyků.)

Budujte každý nový návyk jako denní návyk, i když později přejdete na méně častou variantu. Denní návyky se nejsnadněji sledují a jejich klíč spočívá v nepřerušeném sledu. Tenhle princip naleznete ve většině aplikací. Psychologie za ním je jednoduchá: nechcete tento sled přerušit. Pokud 24 dní vstáváte ráno v pět a cvičíte, vylezete z teplé postele i 25. den, protože nebudete chtít „ztratit“ těch 24 dní. 

Když se cvičení zautomatizuje, budete moct přeskočit pár dní bez toho, abyste ztratili svůj návyk. Podívejme se, co říká skvělý komik Jerry Seinfeld o tomto jednoduchém, ale efektivním nástroji, který se později stal známým jako Seinfeldova metoda – označení každého dne, kdy píše, velkým červeným křížkem na nástěnném kalendáři.

Po pár dnech budete mít řetěz. Jen pokračujte a váš řetěz bude růst každým dnem. Budete se na něj rádi dívat, zejména když budete mít za sebou několik úspěšných týdnů. Vaším úkolem je řetěz nepřetrhnout.

Další zajímavou metodou je sledování návyků. Například začínáte svůj den v 5.30 ráno, vypnete budík, jdete si zaběhat, vezmete si vitaminy a makáte 30 minut na své knize. V zásadě vytváříte sekvenci pozitivních návyků (podívejte se i na pojem drobných návyků), které seskupíte dohromady, počínajíc nějakým již existujícím (tzv. kotvící návyk).

Obvyklý přístup k návykům je, že by měly být pozitivní (něco dělat). V tomto článku se ale podíváme také na aplikace, které vám pomohou zbavit se špatných návyků.

Tip: Síla vůle je omezeným zdrojem, který se během dne vyčerpá. Proto se doporučuje budovat si nové návyky ráno, když máte největší vůli je následovat.

Na toto téma mohu doporučit několik zdrojů, např. Síla zvyku, The Checklist Manifesto nebo Seinfeldova metoda.

Nejlepší aplikace k zatočení se zlozvyky a sledování pozitivních návyků pro iPhone

Každý má nějakou neřest nebo zlozvyk, kterého by se rád zbavil. Může to být kouření, alkohol, konzumace cukrů nebo stres. Aplikace vám pomohou překonat první strašlivé dny a týdne abstinence nebo nejistot v novém chování. Jsou skvělou podporou nabízející motivaci, sociální podporu a sledování důležitých milníků.

QuitNow

Aplikace pro skoncování s kouřením. Můžete sledovat dny bez cigaret, počet nevykouřených cigaret a také to, kolik času a peněz jste ušetřili. V sekci zdraví vidíte milníky a dosažené benefity. Fórum je také skvělé, plné lidí, kteří jsou opravdovou podporou (a komunikujete ve svém rodném jazyce, což je opravdu rozdíl).

Nomo

Řekněte „Nikdy víc!“ svým zlozvykům! Jedna z nejuniverzálnějších aplikací pro sledování abstinence se vším všudy: s partnery, kterým se zodpovídáte, se sledováním milníků, resetováním hodin, sbíráním bodů a jako bonus jsou tady i drobná cvičení pro rozptýlení.

A teď se podívejme na náš výběr aplikací pro upevnění vašeho pozitivního chování. Všechny fungují velmi podobným způsobem a obvykle následují výše zmíněné psychologické principy, ať už je to hravý přístup, nebo zaznamenání řetězu.

Momentum

Tato úžasná aplikace s mnoha funkcemi je také založena na metodě Jerryho Seinfelda. Nabízí praktické připomínky, týdenní cíle (skvělé pro návyky, jež nejsou každodenní), synchronizování do iCloudu a také možnost návyky přeskočit.  

Habitica 

Učení hrou v tom nejlepším slova smyslu s příchutí fantastiky. Žádná klasická minimalistická aplikace pro sledování návyků. Jste hrdinou, který podniká výpravy a sbírá zlaté mince, aby se mohl zlepšovat. Design aplikace je opravdu výjimečný a její koncept vám vykouzlí úsměv na tváři, zejména pokud vás baví hry.

Stickk

Online komunitní platforma pro předsevzetí a závazky, kterou začali dva univerzitní profesoři, vám jednoduše řečeno umožňuje vsadit si na svůj úspěch. Uděláte sami se sebou závaznou úmluvu a vložíte na ni peníze. Psychologickým motorem této aplikace je sociální odpovědnost a nechuť přijít o peníze. 

Streaks

Jedna z nejoblíbenějších aplikací s přístupem udržování nepřetrženého řetězce. Integrace s aplikací Zdraví znamená, že můžete snadněji sledovat své zdravotní cíle (spánek, aktivitu nebo meditaci). Její design ji řadí mezi ty nejpopulárnější. Zahrnuje také aplikaci pro Apple Watch, widget pro Dashboard a bohaté statistiky.

Pokud to s novými návyky myslíte vážně, věnujte čas výběru vhodné aplikace. Doporučuji to zejména pro aplikace pro skoncování se zlozvyky, protože je důležité pamatovat si ten datum, kdy jste konečně řekli kouření „sbohem“. Pravděpodobně nebudete mít tak hluboký emocionální vztah ke dni, kdy jste začali používat zubní niť, takže aplikace pro návyky můžete měnit častěji.

Sledujete své návyky? Která aplikace je podle vás nejlepší?

 

iMac Pro
Apple Inc. (AAPL)

Tohle už jste četli?

Nový systém se zaměřuje především na dvě oblasti: na uživatelský zážitek a na výkon. Z pohledu výkonu staví na novém frameworku Metal, který Apple již dříve přinesl na iOS. Metal kombinuje schopnosti technologií OpenGl a OpenCL do jednoho prvku.