imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Tento příspěvek nebyl aktualizován více než rok. Berte prosím na vědomí, že obsah můžete být zastaralý.

apple car

Vše, co do této chvíle víme o Apple Car


O Apple autu se moc nemluví, i tak lze ale najít dostatek informací. Podívali jsme se jim na zoubek a přinášíme vám jejich souhrn v jednom článku.

Co je to Project Titan? Pracuje Apple na opravdovém automobilu, nebo jen na autonomním softwaru? Pracuje vůbec na něčem? Kdy dojde k představení? Spousta otázek a jen málo zasvěcených zaměstnanců Applu zná odpověď. Naštěstí nemusíme tápat úplně, jelikož několik informací se z různých zdrojů přeci jen dostalo ven.

iPhone byl před jeho uvedením označován kódovým jménem Project Purple. Apple Watch zase Gizmo. Co tedy může představovat Titan? Dle našich znalostí jde o společný název pro všechny automobilové aktivity, ať už by se mělo jednat o samotné auto, nebo jen autonomní software. O co jde ale přesně? To je dobrá otázka a na toto téma jsme zaslechli různé dohady. Jedna věc je ale jistá: koncept produktu, na kterém se teprve pracuje a ještě nebyl představen, se během svého vývoje může několikrát změnit. iPhone si před svým představením prošel několika tvary, velikostmi, barvami a použitými materiály. To bude zřejmě platit i u Projectu Titan.

apple car

Automobilové ambice jsou nicméně úplně něco jiného než ostatní produkty, které Apple doposud vyráběl. Zaprvé musí dodržovat daleko více předpisů, jelikož na správném fungování auta závisí lidské životy a přirozeně se tak musí řídit podle mnohem více pravidel než v případě telefonu. Zadruhé, v automobilovém průmyslu je v podstatě vše dohodnuté a Apple není této dohody součástí. Není divu, že se Elon Musk k této věci vyjádřil slovy: „jde pouze o nevyužitou příležitost“.

Něco na tom musí být – zejména, když to tvrdí neoficiální král trhu – nezapomínejme ale, že o tom slýcháváme už poměrně dlouho, ačkoliv jsme ještě neviděli nic konkrétního.

První náznaky

Zvěsti o tajném automobilovém projektu kolovali již před rokem 2015, do pohybu se věci daly ovšem až na začátku roku 2015. První vlna zpráv začala kolovat, když se na amerických silnicích začaly pravidelně objevovat černé minivany Dodge s kamerami na střeše podobnými těm pro Street View.

apple car
Jeden z tajemných černých minivanů.

Brzy ovšem vyšlo najevo, že na autě bylo víc kamer (přesně řečeno 12), než by bylo pro 360° pohled potřeba a navíc byly umístěny tak, aby zabíraly silnici a rohy auta. Zaměstnanec Applu ke všemu dodal: „(projekt) změní scénu a zatopí Tesle“.

Automobilový projekt Applu přebírá Bob Mansfield

Posuňme se v čase o rok a půl dopředu do 25. července 2016. Ten den jsme se poprvé dozvěděli, že projekt automobilu Applu by mohl převzít Bob Mansfield, což musel být pro Apple významný milník. Mansfield měl v Applu již něco za sebou. Na různých pozicích v něm pracoval 14 let. Dohlížel například na vývoj iMacu a MacBooku, zastával ale také funkci viceprezidenta.

apple car
Bob Mansfield

Mansfield odešel tou dobou již několikrát do důchodu. Poprvé v roce 2012, ovšem po odchodu Scotta Forstalla byl povolán zpět. Podruhé to bylo v roce 2013, ačkoliv zůstal v kontaktu s Timem Cookem jako jeho poradce. Podle WSJ byl například zapojen do projektu Apple Watch. Z důchodu se vrátil opět v roce 2016. Společnost o takové velikosti se odhodlá k něčemu podobnému pouze v ojedinělých případech, ve kterých potřebuje služby spolehlivého veterána. Proč ale potřebovali Mansfielda? Samozřejmě aby vedl Project Titan.

Ne auto, jen autonomní software

Po pouhých třech dnech od výše zmíněné novinky byly naše naděje rozdrceny. Celý vývoj změnil směr a Apple se bude pravděpodobně soustředit spíše na software než na celé auto. Zpráva navíc přišla od důvěryhodného zdroje Marka Gurmana.

apple car

Gurman nicméně nevyloučil možnost automobilu. Jednoduše předpokládal, že se Apple obrátí na zkušenějšího partnera, než aby sestavoval své vlastní auto. Mohl by se tak soustředit pouze na software, který by takovému autu vdechl život. Nejednalo by se přitom o nic nového, stačí se podívat na iPhone. Sám Apple vůbec nic nevyrábí, pouze dohlíží na své dodavatele.

Project Titan: Nová naděje

Nový náznak naděje přišel přesně rok poté. Mohli bychom se dokonce dočkat opravdového automobilu. Čínské noviny Yicai Global obdržely informaci, že Apple vyjednává s čínským CATL, největším výrobcem autobaterií v zemi. Tato společnost se zaměřuje na výrobu různých zařízení na uchovávání elektrické energie a nabíjecí systémy pro elektronická vozidla.

apple car

Software pro autonomní řízení vozidla samostatnou baterii nepotřebuje, zbývá nám tedy jediná možnost. Něco se připravuje na poli opravdového fyzického automobilu. Apple navíc získal veškerá potřebná oprávnění státu Kalifornie pro testování autonomního automobilu. Tim Cook také prozradil, že na něčem opravdu pracují:

Soustředíme se na autonomní systém. Jde o stěžejní technologii, kterou vnímáme jako velmi důležitou. Bereme ji jako matku všech AI projektů. Jde pravděpodobně o jeden z nejobtížnějších AI projektů, na kterém lze pracovat.

apple car

Toto jsou veškeré dostupné informace. Časem budou samozřejmě přibývat. Otázkou ovšem nadále zůstává, jaké a kdy. Do té doby se máme stále na co těšit.

Zdroj: iMore

iMac Pro
Apple Inc. (AAPL)

Tohle už jste četli?

Nový systém se zaměřuje především na dvě oblasti: na uživatelský zážitek a na výkon. Z pohledu výkonu staví na novém frameworku Metal, který Apple již dříve přinesl na iOS. Metal kombinuje schopnosti technologií OpenGl a OpenCL do jednoho prvku.

- Klikněte zde!